Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12702
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 jan 2021 13:32

kappa-man schreef: 13 jan 2021 13:09
waarbij moet worden opgemerkt dat patienten met griep slecht een aantal dagen op de IC verblijven. Patienten met corona langer.
Dat is ook waardoor het cijfer heel anders is. Ik heb wel eens gehoord corona factor 3 tov normale griep.

Dat verklaart dan wel redelijk het cijfer circa x 3 is.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6112
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 jan 2021 13:36

Bij de persconferentie werd Rutte gevraagd naar "een" getal waar we naar op zoek zijn om te kunnen versoepelen.

Toen kwam er dat maximaal 10 IC opnames per dag zouden moeten zijn, of minder.

Nu liggen er 700 op de IC.., en gemiddeld een week.., dus zeg even zo'n 100 per dag.
Dan zou dat dus 10x zo laag moeten worden.., En dus nog maar zo'n 70 IC bedden bezet in totaal (gemiddeld), voor we aan versoepelingen kunnen denken.

En het kabinet wil dan wel een roadbook optuigen voor wanneer die situatie bereikt is.

Dat is toch geen perspectief? Wat is de kans dat iemand uiteindelijk ooit een keer corona krijgt.., bijna 100% toch? Dan wordt een deel ziek, en een deel heel erg ziek. Van die laatste categorie is het risico het grootst onder de "kwetsbaren" in onze samenleving. Dus ofwel de verspreiding moet naar nagenoeg 0 gaan, ofwel er moeten voldoende van die groep niet meer ziek kunnen worden, al ziek zijn geweest of het hoekje om, ofwel we moeten hen issoleren van de rest. Wat ook inhumaan is, dus ook onwenselijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 13 jan 2021 13:41

Mark, ik heb vaker van je gelezen dat je de groep kwetsbaren wilt isoleren.
In de praktijk blijkt dat (haast) onmogelijk (zie volkskrant van vandaag) want:
- kwetsbaren hebben ook familie
- Kwetsbaren ontvangen regelmatig zorg
- Kwetsbaren moeten ook eten/drinken dus boodschappen doen
- Kwetsbaren moeten ook bewegen, anders worden ze nog meer kwetsbaar

Kwetsbaren zijn verweven in onze samenleving, en dat is heel goed denk ik. Maar daarmee ook onmogelijk ze te isoleren.
Opgeven is geen optie!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 jan 2021 13:45

kopjethee schreef: 13 jan 2021 13:28
53x11 schreef: 13 jan 2021 13:26 En meer drank inslaan mocht het onverhoopt op raken is er ook niet meer bij, dus je moet een flinke voorraad aanleggen
Voor elk probleem is er dus een oplossing.

Maar wat is de beste oplossing :?:
Eerder beginnen met drinken, ik hep gehoort dat kerroonna daar nie tege ken
*hips*
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 jan 2021 14:31

Klein beetje goed nieuws:
Van Dissel: Kind lijkt toch niet bevattelijker voor Britse variant

Niet dat ik momenteel nog erg veel directe waarde hecht aan wat deze meneer vindt of hoe hij tot die bevindingen is gekozen, maar de regering doet dat wel, en die bepaalt, in tegenstelling tot ikzelf, wel wat er gaat gebeuren.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27589
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jan 2021 14:38

Ziet er positief voor de scholen op 25-1.

Wel vrees ik voor zowel een avondklok als max. 1 persoon bij je thuis.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 789
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 13 jan 2021 14:39

kappa-man schreef: 13 jan 2021 13:41 Mark, ik heb vaker van je gelezen dat je de groep kwetsbaren wilt isoleren.
In de praktijk blijkt dat (haast) onmogelijk (zie volkskrant van vandaag) want:
- kwetsbaren hebben ook familie
- Kwetsbaren ontvangen regelmatig zorg
- Kwetsbaren moeten ook eten/drinken dus boodschappen doen
- Kwetsbaren moeten ook bewegen, anders worden ze nog meer kwetsbaar

Kwetsbaren zijn verweven in onze samenleving, en dat is heel goed denk ik. Maar daarmee ook onmogelijk ze te isoleren.
Wat 'we' nu doen is jongeren isoleren, reeds lange tijd al. Is dat dan de oplossing?

Accepteren dat die kwetsbaren doodgaan... boven de 75 of ernstig onderliggend lijden dan geen IC. Zeer onmenselijk maar dat is het nu ook al...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6112
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 jan 2021 14:39

kappa-man schreef: 13 jan 2021 13:41 Mark, ik heb vaker van je gelezen dat je de groep kwetsbaren wilt isoleren.
In de praktijk blijkt dat (haast) onmogelijk (zie volkskrant van vandaag) want:
- kwetsbaren hebben ook familie
- Kwetsbaren ontvangen regelmatig zorg
- Kwetsbaren moeten ook eten/drinken dus boodschappen doen
- Kwetsbaren moeten ook bewegen, anders worden ze nog meer kwetsbaar

Kwetsbaren zijn verweven in onze samenleving, en dat is heel goed denk ik. Maar daarmee ook onmogelijk ze te isoleren.
In het voorjaar zijn ze zonder pardon en wedervraag langere tijd opgehokt. Nuja, de groep in bejaardentehuizen. Ik weet de groep kwetsbaren is groter dan dat. In feite is diabetes al direct kwetsbaar. En dat kunnen net zo gezonde, actieve mensen zijn als mensen zonder onderliggend lijden.

Het zorg ontvangen is evident. Daarom zou je qua vaccinatie ook als eerste moeten beginnen met die mensen die de zorg verlenen - wat nu dus ook gebeurd. Dat vind ik nog logischer dan de groep 65+ te gaan vaccineren, omdat 1 zorgmedewerker meerdere patiëntcontacten heeft.

Daarna zou ik juist de minder kwetsbaren eens oppakken. Want dat zijn de families van die kwetsbare mensen, maar ook degene die via werk, sport, sociaal netwerk, etc normaliter veel andere contacten onderhouden. Dus ze vormen een risico ergens anders een besmetting op te lopen en dan de kwetsbare familieleden te besmetten.

Eten en drinken en boodschappen kan allemaal geregeld worden.

Kijk, ik denk dat het heel normaal is dat we oog hebben voor de kwetsbaren in de samenleving. En het is heel bot om te zeggen, dat diegene die bang is voor corona maar binnen moet blijven. Dat kan je niet maken.
Maar we creeen nu ook een hele andere groep kwetsbaren (kinderen in onveilige thuissituaties, gezinnen wiens inkomens wegvallen, mensen wiens zorg uitgesteld worden etc). Is de corona kwetsbare belangrijker dan welke andere kwetsbare dan ook?

Kijk, ik ben niet degene die "aan het roer staat", en zou zeker niet graag in hun schoenen staan. Maar zo af en toe mag er wel een klein beetje verder gedacht worden dan alleen corona. En al blijft het bij overwegen, en met argumenten voor de huidige keuzes blijven gaan. Ok, prima, dan laat je in ieder geval zien dat je erover nagedacht hebt. Dat je oog hebt voor verloren levensjaren op andere gebieden dan corona.
Alleen die geluiden hoor je niet vanuit het OMT of het kabinet.

En er zitten natuurlijk vele agenda's aan tafel. Of het nou gaat om een financieel belang (wie van het OMT hebben niet getekend dat ze geen financieel belang hadden? van Dissel en 1 andere). Politiek met de aankomende verkiezingen, maar ook met de verhoudingen binnen Europa en relaties met de landen om ons heen. Positie binnen eigen partij. Druk vanuit zo'n beetje elke beroepsgroep.
Dus het is logisch dat maatregelen en argumenten niet altijd 100% transparant zijn, eenduidige zijn, logisch zijn, of juist een bepaalde willekeur lijken te hebben. Maar dat maakt het wel dat er mensen klagen (en bij andere keuzes heb je andere mensen die wat te klagen hebben).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 13 jan 2021 14:42

53x11 schreef: 13 jan 2021 14:31 Klein beetje goed nieuws:
Van Dissel: Kind lijkt toch niet bevattelijker voor Britse variant

Niet dat ik momenteel nog erg veel directe waarde hecht aan wat deze meneer vindt of hoe hij tot die bevindingen is gekozen, maar de regering doet dat wel, en die bepaalt, in tegenstelling tot ikzelf, wel wat er gaat gebeuren.
Basisscholen morgen open! Scholen sluiten om 60+ ers met overgewicht te redden is gewoon een schending van het VN-Kinderrechtenverdrag. Echt, ik ben het zo extreem spuugzat dat kinderen en jongvolwassenen zo de dupe worden. De effecten van een virus waar voornamelijk ouderen last van hebben schuiven we op deze manier af op de jongste generatie. En 80% van de Nederlanders is het ook nog eens met de verlenging van de lockdown. Er zaten vast veel mensen onder de 20 in de steekproef...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27589
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jan 2021 14:46

Er zijn lichtpuntjes, Johnson & Johnson doet op 4-2 aanvraag voor goedkeuring vaccin. In tegenstelling tot de andere vaccins is hierbij slechts één dosis nodig.

Dit geeft ons nog een paar weken om de vaccinatiecapaciteit fors te verhogen.
Laatst gewijzigd door havana op 13 jan 2021 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37828
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jan 2021 14:48

havana schreef: 13 jan 2021 14:38 Ziet er positief voor de scholen op 25-1.

Wel vrees ik voor zowel een avondklok als max. 1 persoon bij je thuis.
Max 1 is niet te controleren en avondklok niet te vroeg in laten gaan ivm handhaafbaarheid; opgelost en basisschool weer open.
We komen er wel :mrgreen:
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27589
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jan 2021 14:51

Ik snap dat het geen koehandel is maar als dat het is kan ik er wel mee leven.

Gesloten