Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

i-mac

i-mac 17 mar 2020 20:34

Lcsmet schreef: 17 mar 2020 20:27 VRT Nieuws 20u22:
De Veiligheidsraad heeft beslist dat er vanaf morgenmiddag "verregaande maatregelen" worden getroffen om de gezondheid van alle burgers in België te beschermen". Dat heeft VRT NWS vernomen. Niet-essentiële winkels zullen worden gesloten en er komt ook een samenscholingsverbod. Zo meteen volgt een persconferentie die u hieronder live kunt volgen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/17 ... -17-maart/
Fietsen blijft toegestaan. Meer zelfs, wordt zelfs aanbevolen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 mar 2020 20:37

ypuh schreef: 17 mar 2020 19:29
Een collega van me is binnen een week ruim €8.000 kwijt in zijn beleggingen (ik gok inmiddels wel meer). Enerzijds kun je zeggen dat hij schijnbaar iets over heeft, maar als ik zie wat hij er voor heeft moeten doen en wat er nog moet komen met 3 kleine kinderen...
Dan heeft die collega een boven modale beleggingsportefeuille. Die leefde in de utopie dat de 20% rendement van afgelopen jaar zonder risico was? Beleggen doe je met geld dat je missen kunt, niet de buffer van het gezin. Doe je dat laatste wel, dan moet je niet zeuren als het misgaat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 mar 2020 20:39

gene schreef: 17 mar 2020 20:05 Nederland doet een (onverantwoord) maatschappelijk experiment, gaat in tegen de adviezen van de WHO. Over een langdurige immuniteit is er trouwens helemaal niets geweten.
Dat is jouw mening? Of kan je het ook onderbouwen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 17 mar 2020 20:46

gene schreef: 17 mar 2020 20:05 Nederland doet een (onverantwoord) maatschappelijk experiment, gaat in tegen de adviezen van de WHO. Over een langdurige immuniteit is er trouwens helemaal niets geweten.
Leg mij dan maar uit wat je over 3 A 4 weken gaat doen .. je zal toch ooit naar buiten moeten waar Corona nog steeds heerste.
Ondertussen is je hele economie naar de klote, en ben je niets op geschoten.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 17 mar 2020 20:49

amclassic-fan schreef: 17 mar 2020 20:37
ypuh schreef: 17 mar 2020 19:29
Een collega van me is binnen een week ruim €8.000 kwijt in zijn beleggingen (ik gok inmiddels wel meer). Enerzijds kun je zeggen dat hij schijnbaar iets over heeft, maar als ik zie wat hij er voor heeft moeten doen en wat er nog moet komen met 3 kleine kinderen...
Dan heeft die collega een boven modale beleggingsportefeuille. Die leefde in de utopie dat de 20% rendement van afgelopen jaar zonder risico was? Beleggen doe je met geld dat je missen kunt, niet de buffer van het gezin. Doe je dat laatste wel, dan moet je niet zeuren als het misgaat.
Beetje slimmer belegger heeft 3 weken geleden put opties gekocht.... zal niet weten wie er zo slim was.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7988
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 mar 2020 21:21

Het punt is dat die groepsimmuniteit nog helemaal niet bewezen is. (Ja bij de pest in de middeleeuwen maar daar zijn we inmiddels wel voorbij)
Andere landen kiezen er voor om strengere eisen te stellen, Nederland kiest voor de strategie van groepsimmuniteit.
Daar kun je op verschillende manieren naar kijken:
1) de economie moet doordraaien dus goed plan;
2) je slachtoffert een hoop gezonde mensen zonder de consequenties te kunnen overzien.

Beide zijn waar en daar ligt het duivelse dilemma.

Bij mij ligt het gewicht meer bij 2 (als slechte optie)
Maar als je ondernemer bent kan ik me voorstellen dat 1 de prioriteit heeft (als wenselijke optie)
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 mar 2020 21:35

De effectiviteit van een lockdown op de (semi) lange termijn is evenmin bewezen.
Campagnolo Ultra Dork

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 17 mar 2020 21:46

SqueeZer schreef: 17 mar 2020 20:35 Edit: volgens ik de maatregelen hoor en lees .. verandert er eigenlijk niks .. productiearbeiders mogen nog altijd gaan werken en in dezelfde hallen elkaar besmetten bvb.
Nogal wat grote bedrijven zoals Volvo, Audi sluiten (eigen beslissing). Voor andere gelden strikte voorwaarden. Als daar niet aan voldaan wordt, volgt eerst een boete, en bij tweede inbreuk verplichte sluiting.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4696
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 17 mar 2020 21:49

SqueeZer schreef: 17 mar 2020 20:35 En lockdown België

..............................

Edit: volgens ik de maatregelen hoor en lees .. verandert er eigenlijk niks .. productiearbeiders mogen nog altijd gaan werken en in dezelfde hallen elkaar besmetten bvb.
Er is tijdens de persconferentie gezegd dat bedrijven die niet essentieel zijn de werkgever de persoonlijk ruimte (de social distancing) van de werknemer moet kunnen garanderen. Als dat niet kan, dan zal het bedrijf moeten sluiten.
Voor essentiële bedrijven gelden andere regels.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4696
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 17 mar 2020 22:16

mao schreef: 17 mar 2020 19:32 Daniël wat mij betreft heb je helemaal gelijk.
Je kan iedereen wel opsluiten maar dan komt er nooit resistentie tegen Corona.
...................
Resistentie is niet blijvend, maar vermindert na enkele jaren.

Je kan je hoop leggen in een vaccin, er is reeds veel kennis via sars en mers omdat dit dezelfde type virussen zijn.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4696
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 17 mar 2020 22:19

Wel fijn dat Belgie en Nederland een ander pad kiezen. Kunnen we achteraf lekker vergelijken....

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4696
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 17 mar 2020 22:29

Enzzo schreef: 17 mar 2020 21:21 Het punt is dat die groepsimmuniteit nog helemaal niet bewezen is. (Ja bij de pest in de middeleeuwen maar daar zijn we inmiddels wel voorbij)
Andere landen kiezen er voor om strengere eisen te stellen, Nederland kiest voor de strategie van groepsimmuniteit.
Daar kun je op verschillende manieren naar kijken:
1) de economie moet doordraaien dus goed plan;
2) je slachtoffert een hoop gezonde mensen zonder de consequenties te kunnen overzien.

Beide zijn waar en daar ligt het duivelse dilemma.

Bij mij ligt het gewicht meer bij 2 (als slechte optie)
Maar als je ondernemer bent kan ik me voorstellen dat 1 de prioriteit heeft (als wenselijke optie)
Ik deel grotendeels deze analyse, alleen kan je je afvragen dat wanneer het aantal slachtoffers de pan uit rijst (want eerlijk zoveel controle hebben we daar niet over) dit het positieve effect van het doordraaien van de economie niet teniet doet.

Dan rijst de vraag hoeveel mensen laat je sterven vooraleer het geld begint te kosten. En kan je dan het tij nog keren?
Een bijkomend ethisch probleem is dan dat artsen (zoals in Italie) moeten kiezen welke mensen sterven en welke niet. En kiezen die artsen dan wel de juiste mensen die moeten sterven (volgens de wensen van de ondernemers).

Deze crisis, en de verschillende manieren van aanpak, zal ons alvast wijzer maken hieromtrent.

Gesloten