Deuk in voor velg na diepe put
Beste fietsers,
Na door een diepe plas water te zijn gefietst schrok ik al van de klap die de voorband maakte. Gelukkig geen snakebite of ander lek...het verbaasde me, vandaag bij nadere inspectie zag ik toch een flink deuk in mn velg. Is dit een gevalletje nieuwe velg, of kan ik zelf proberen wat te richten, het zijn schijfremmen, Mavic, Aksium Elite UST
Na door een diepe plas water te zijn gefietst schrok ik al van de klap die de voorband maakte. Gelukkig geen snakebite of ander lek...het verbaasde me, vandaag bij nadere inspectie zag ik toch een flink deuk in mn velg. Is dit een gevalletje nieuwe velg, of kan ik zelf proberen wat te richten, het zijn schijfremmen, Mavic, Aksium Elite UST
Aluminium is niet gemaakt om te buigen en opnieuw te verbuigen. Heb dit deze zomer ook voorgehad op mijn MTB. De deuk maakte tubeless rijden onmogelijk, met binnenband rijden ging wel. Rechttrekken ging eenvoudig maar niet zonder het ontstaan van microscheurtjes in de velg. Ook daarmee kan je niet tubeless rijden natuurlijk.
Ik ben er dus zelf maar even vanaf gebleven en heb mn FM gevraagd hier zsm naar te kijken. Fietsen ging, na de klap nog en vandaag ook weer, ondanks Vlaamse en Waalse betonstraatjes....lijkt dus inderdaad wel te houden....niets meer aan doen dus? buigen, slaan of in de vorm terug proberen te krijgen gaat enkel meer schade veroorzaken?
Ja, aluminium is een broos metaal, dus afblijven. Als je er tijdens het rijden niets van merkt, dan mag je het als optische schade en gebruiksspoor aanmerken. Als je het niet vertrouwt, dan mag je een nieuwe wielset uitkiezen of laten omspaken.
Je hebt een aantal antwoorden gekregen en vervolgens vraag je bevestiging van de gekregen antwoorden.VictorT schreef: ↑20 feb 2020 17:29 Ik ben er dus zelf maar even vanaf gebleven en heb mn FM gevraagd hier zsm naar te kijken. Fietsen ging, na de klap nog en vandaag ook weer, ondanks Vlaamse en Waalse betonstraatjes....lijkt dus inderdaad wel te houden....niets meer aan doen dus? buigen, slaan of in de vorm terug proberen te krijgen gaat enkel meer schade veroorzaken?
Alleen jij kan beslissen ermee doorrijden of vervangen.
Het gaat goed,tot het goed fout gaat.
(Ik zou de velg vervangen)
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Velgen met dergelijke kleine beschadigingen worden wel vaker gerepareerd. Ik heb het ook gedaan, na een klapband. Terugplooien, er bestaat specifiek materiaal voor, maar het kan ook met dhz -materiaal. Ik heb ook enkele spaken in de omgeving vervangen en een nieuw spaakspanningsschema gemaakt, in de geraakte zone was wel een kleine (binnen de normen) afwijking van de spaakspanning. Het wiel was wel terug even rond en vlak als voorheen. Nu enkele jaren geleden en het wiel wordt nog steeds gebruikt.
Of het nog tubeless gebruikt kan worden weet ik niet. Bij een mtb kan het in ieder geval wel, maar daar is de druk dan ook veel lager.
Of het nog tubeless gebruikt kan worden weet ik niet. Bij een mtb kan het in ieder geval wel, maar daar is de druk dan ook veel lager.