De tijd van remblokjes op de velg rand heb ik achter mij gelaten, de overstap naar schijfremmen is ingezet.
De overstap gaat gepaard met een nieuwe bike.
Het is een TCR Advanced 1 Disc KOM 2020 wordt eind december geleverd.
Nu heb ik daar een tweede wielen set voor gekocht de DT SWISS PR1600 SPLINE 32 DISC RACE WIELSET. zonder schijven.
Waar moet er opgelet worden als ik daar schijven op wil hebben.
Centerlock -> is dat merk afhankelijk ?
Diameter schijf, in de specificatie van Giant kom ik die niet tegen, ook het type schijf wat afgemonteerd is kan ik niet achterhalen in de spec's
alvast bedankt voor de reactie's
Schijfremmmen vraag
-
- Forum-lid
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 02 nov 2019 10:17
Centerlock is niet merk afhankelijk maar ik zou de originele Shimano schijven kiezen, Ultegra of iets goedkoper de 105 variant. Als je echt zeker wil weten welke diameter het is kan je wachten tot je fiets er is om te kijken wat het is. Hoogstwaarschijnlijk is het 160mm.
Giant monteert standaard (no-name) goedkope schijfjes op zijn goedkopere TCR's. Die ga je dus krijgen, in 160mm vooraan en 140mm achteraan:


Giant gebruikt 6 bouten voor de bevestiging van de remschijven.
De standaard naven zijn niet super (ook niet slecht)
Als je de DT Swiss wielen samen gaat gebruiken, ga je elke keer je wisselt, de remblokken opnieuw moeten afstellen. Met een beetje geluk kan je enkel de remblokken terug volledig induwen en de wielen wisselen, 2 keer remmen en alles goed. Met een beetje pech, moeten de bouten elke keer opnieuw terug los.
De DT wielset is centerlock, dus sowieso nieuwe schijven nodig.
Zelf had ik hetzelfde 'probleem' en heb ik de Giant wielen verkocht (met de schijven en banden bij, word je toch niet blij van) en heb ik zelf wielen gespaakt met DT350 naven (ongeveer dezelfde als in wielset die je voor ogen hebt) en heb ik er Dura-Ace schijven opgezet (140mm voor en achteraan)
Mijn tweede wielset (die ik bijna nooit gebruik op de TCR) heeft dezelfde naaf en die zijn nu redelijk uitwisselbaar (enkel de remblokken terug duwen)

Schijfjes zijn nu bijna versleten (minimum breedte) na bijna 2 jaar (20.000km) en ik denk om er de volgende keer de XTR-versie op te zetten.



Giant gebruikt 6 bouten voor de bevestiging van de remschijven.
De standaard naven zijn niet super (ook niet slecht)
Als je de DT Swiss wielen samen gaat gebruiken, ga je elke keer je wisselt, de remblokken opnieuw moeten afstellen. Met een beetje geluk kan je enkel de remblokken terug volledig induwen en de wielen wisselen, 2 keer remmen en alles goed. Met een beetje pech, moeten de bouten elke keer opnieuw terug los.
De DT wielset is centerlock, dus sowieso nieuwe schijven nodig.
Zelf had ik hetzelfde 'probleem' en heb ik de Giant wielen verkocht (met de schijven en banden bij, word je toch niet blij van) en heb ik zelf wielen gespaakt met DT350 naven (ongeveer dezelfde als in wielset die je voor ogen hebt) en heb ik er Dura-Ace schijven opgezet (140mm voor en achteraan)
Mijn tweede wielset (die ik bijna nooit gebruik op de TCR) heeft dezelfde naaf en die zijn nu redelijk uitwisselbaar (enkel de remblokken terug duwen)

Schijfjes zijn nu bijna versleten (minimum breedte) na bijna 2 jaar (20.000km) en ik denk om er de volgende keer de XTR-versie op te zetten.


-
- Forum-lid
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 02 nov 2019 10:17
https://www.giant-bicycles.com/au/tcr-advanced-1-disc
Hier staat overigens voor 160 en achter 140, maar dit is de Australische website. Op de Nederlandse staat het inderdaad niet vermeld.
Hier staat overigens voor 160 en achter 140, maar dit is de Australische website. Op de Nederlandse staat het inderdaad niet vermeld.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 13874
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Je kan 6-bouts schijven uitlijnen zodat ze helemaal op dezelfde afstand staan als je ander paar, ook centerlock wielen.TL@ schreef: ↑16 nov 2019 10:02 ................;
Giant gebruikt 6 bouten voor de bevestiging van de remschijven.
...............
Als je de DT Swiss wielen samen gaat gebruiken, ga je elke keer je wisselt, de remblokken opnieuw moeten afstellen. Met een beetje geluk kan je enkel de remblokken terug volledig induwen en de wielen wisselen, 2 keer remmen en alles goed. Met een beetje pech, moeten de bouten elke keer opnieuw terug los.
......................
Met zogenaamde "6-bolt shims".
Op Youtube staan er veel filmpjes over "how to.."
Ik heb echter ook 2 paar wielen met "bijna" dezelfde naaf en centerlock schijven.
There's a time to live, but isn't it strange
That as soon as you're born you're dying
That as soon as you're born you're dying