Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Ronde van Vlaanderen 2020

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27578
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 apr 2022 09:15

Ik vind het zeker geen non-discussie. Ik vind het zelfs een hele goede discussie.

@ i-mac

Het is heel simpel. Vraag en aanbod. Er is veel vraag naar kaarten, dat drijft de prijs op. Dit principe bestaat al duizenden jaren en is de basis van een vrije markt. Golazo is een commerciële organisatie en daar moet geld verdiend worden, zeker na 2 jaar waarin (waarschijnlijk) dik verlies is gemaakt. Daar is echt helemaal niks vreemds aan.

De dorpstocht van Schubbekutteveen is nauwelijks vraag naar, dus daar gaat niemand 90€ voor betalen. Wat niet wegneemt dat deze dorpstocht heel mooi kan zijn.

Verder vergelijk je nog altijd appels met peren want de dorpstocht draait op vrijwilligers en Golazo moet iedereen inhuren. En het grootste deel van de kosten van een tocht zijn: personeel.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind 90€ ook wel heel veel. Maar het argument "dorpstocht X kost maar €10" is gewoon niet sterk.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 apr 2022 09:57

Het mooie is toch dat je zelf kan kiezen.

Ik doe altijd 1-3 'dure' tochten per jaar en dan nog heel veel goedkopere ook. Toertochtjes in de winter van 4-6€ of een VWB-tocht in de buurt van (weer) 4-6€. Meestal de AGR-lusje op een zonnige, rustige dag in de week.

Het is steeds wat anders met andere ervaringen, die afwisseling is enorm prettig IMHO
Afbeelding

i-mac

i-mac 02 apr 2022 10:02

havana schreef: 02 apr 2022 09:15 Ik vind het zeker geen non-discussie. Ik vind het zelfs een hele goede discussie.

@ i-mac

Het is heel simpel. Vraag en aanbod. Er is veel vraag naar kaarten, dat drijft de prijs op. Dit principe bestaat al duizenden jaren en is de basis van een vrije markt. Golazo is een commerciële organisatie en daar moet geld verdiend worden, zeker na 2 jaar waarin (waarschijnlijk) dik verlies is gemaakt. Daar is echt helemaal niks vreemds aan.

De dorpstocht van Schubbekutteveen is nauwelijks vraag naar, dus daar gaat niemand 90€ voor betalen. Wat niet wegneemt dat deze dorpstocht heel mooi kan zijn.

Verder vergelijk je nog altijd appels met peren want de dorpstocht draait op vrijwilligers en Golazo moet iedereen inhuren. En het grootste deel van de kosten van een tocht zijn: personeel.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind 90€ ook wel heel veel. Maar het argument "dorpstocht X kost maar €10" is gewoon niet sterk.
:winkthumb:

Wel is het zo dat Golazo heel veel tochten heeft overgenomen de voorbije 10 jaar. Op zich te begrijpen, want veel van die organisaties hadden te maken met oudere leden die zo'n organisatie niet meer zagen zitten. En de meeste jongeren trekken er hun neus voor op. Dus nam Golazo er een pak over. Koken kost geld, dus gingen de prijzen ook daar vlug sterk omhoog. maar zoals je aangeeft, personeel kost nu eenmaal veel geld.

Los daarvan zijn er in Vlaanderen nog steeds hele mooie toertochten waar je voor veel minder een even mooie tocht onder wielen krijgt geschoven. Ik kan ze aanraden.

En om terug te keren naar de RVV. Die op zijn minst één keer rijden is natuurlijk heel erg leuk. Op één van de oude edities werden we een paar keren mooi in beeld gebracht op de VRT. Bij de proefuitzendingen op zaterdagnamiddag werden sfeerbeelden genomen van op het parcours. Het toeval wil dat de piloten die met onze MUG heli vlogen, die dag ook in de lucht hingen. En die hebben ervoor gezorgd dat we toen heel erg mooi in beeld kwamen (op de Valkenberg). De kwaliteit van de beelden is niet echt goed, maar het is en blijft een mooi nadenken aan een leuke fietsdag.

https://www.youtube.com/watch?v=CSFMcBi0uiU

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15996
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 apr 2022 13:28

havana schreef: 02 apr 2022 09:15 Ik vind het zeker geen non-discussie. Ik vind het zelfs een hele goede discussie.

@ i-mac


Verder vergelijk je nog altijd appels met peren want de dorpstocht draait op vrijwilligers en Golazo moet iedereen inhuren. En het grootste deel van de kosten van een tocht zijn: personeel.
Ook Golazo werkt met een pak vrijwilligers.
Bij een club doen de helpers dat gratis voor de club, bij Golazo krijgt een vrijwilliger de officiële vrijwilligervergoeding en die was (is) 35 euro/dag.
Ik ken de Golazo werking een klein beetje uit eigen ervaring, meer ga ik daar niet over schrijven. Maar 90 euro heeft echt niet zoveel met personeelskosten maar des te meer met " omdat het kan" te maken.
Deze middag gehoord op het nieuws dat 61% van de deelnemers aan de wielertoeristen versie uit het buitenland komen en dat zegt het allemaal.
Die mensen doen dat een of twee keer in hun leven en dan is die ervaring, want dat is het vooral, hun mogelijk zelfs meer dan 90 Euro waard.
En je hoort van de deelnemers echt geen slechte ervaringen, diegene die ik hoor zijn bijna unaniem lovend.
I know myself like no one else
Nothing to defend

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 02 apr 2022 16:46

Ik ken het Golazo systeem eveneens.
Klopt volledig wat je schrijft.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1077
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 02 apr 2022 20:15

Ik heb veel Engels en Italiaans gehoord onderweg.
Ik denk veel die nog een inschrijving hadden van 2 jaar terug, zoals ik

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15996
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 apr 2022 11:40

We hebben op de Vlaamse radio een programma "de inspecteur".
Die gaat na waarom dit of dat nu wel of juist niet enzoverder.
Gaat over de meest uiteenlopende onderwerpen.
Laatst kwam de hoogte van de deelnameprijs aan de RVV voor wielertoeristen aan bod.
Tot 90 euro om zélf de Ronde te rijden: "In een sterrenrestaurant betaal je ook meer dan in een brasserie"

Zondag is het de grote dag voor wielerfans: dan is er de Ronde van Vlaanderen. Maar zaterdag is het ook al feest. Dan rijden 16.000 wielertoeristen hún Ronde op het officiële parcours. Wie inschrijft, betaalt tot 90 euro. Een veelvoud van wat je voor andere voorjaarsritten betaalt. De Inspecteur zoekt uit hoe dat komt.

Vlamingen zijn niet alleen zot van de koers. Ze wanen zich ook graag echte profs.

Dat zie je als je surft naar de website van Peloton, de organisator van verschillende recreatieve fietstochten in België. Heel wat tochten zijn een versie van een echte koers.
De Ronde kost drie keer meer

Je kan als toerist de Omloop het Nieuwsblad rijden, de E3 Saxo Bank Classic Harelbeke, Dwars door Vlaanderen, de Scheldeprijs, De Branbantse Pijl en de Waalse Pijl. Dat kost tussen de 17 en de 25 euro, naargelang de afstand die je rijdt.

Er is één uitschieter: de Ronde Van Vlaanderen. Als je die rit wil rijden als toerist, betaal je veel meer. Tussen de 60 en de 90 euro, naargelang de afstand die je rijdt.
"Er is maar één monument in Vlaanderen"

De Inspecteur vraagt aan Gert Van Goolen van Peloton hoe dat komt. Dat zijn toch dezelfde kasseien?

"Je rijdt inderdaad over dezelfde kasseien, maar je mag de Ronde Van Vlaanderen niet vergelijken met die andere voorjaarsritten", zegt Van Goolen.

Waarom niet? "De Ronde is een absoluut monument. Je moet de prijs afzetten tegen andere, vergelijkbare monumenten die wielertoeristen kunnen fietsen", zegt Van Goolen.

Hij kijkt daarvoor over de grens. "Je moet vergelijken met buitenlandse initiatieven zoals de rit op het parcours van Parijs-Roubaix of de Strade Bianche. Er is ook de Marmotte, een rit door de Franse Alpen waarbij je over mythische cols fietst zoals de Col du Glandon, Galibier en Alpe d'Huez. Als je de prijzen daarmee vergelijkt, zie je dat wij in het lagere segment zitten."
"Een sterrenrestaurant kost ook meer"

Van Goolen wil niet vergelijken met de andere voorjaarsritten die je in Vlaanderen kan rijden.

"Die andere ritten zijn ook de moeite, maar het is niet het summum", zegt Van Goolen. "Vergelijk het met een brasserie en een sterrenrestaurant. In een brasserie kan je ook lekker eten, maar in een sterrenrestaurant betaal je ook voor de beleving."

Beleving is volgens Van Goolen ook één van de redenen waarom je meer betaalt. "We hebben een reputatie hoog te houden", zegt hij. "Mensen verwachten dat ze een beleving ervaren als ze zaterdag op het parcours van de Ronde fietsen."

Van Goolen geeft een voorbeeld. "Er liggen heel wat registratiematten op het parcours. Als je daar passeert, wordt je tijd geregistreerd. Maar we maken ook beelden van je doortocht. Als je 's avonds thuis inlogt, zie je je tijd en een video van je passage. Dat is leuk, maar het kost ook geld."

Van Goolen stipt ook nog aan dat er een mogelijkheid was om minder te betalen. "Wie vroeg inschrijft, geniet van een early bird tarief."
Een streng veiligheidscharter

En er zijn nog redenen waarom je meer betaalt.

De organisatie moet zich aan strenge veiligheidsmaatregelen houden, die vastliggen in een officieel charter.

"Het veiligheidscharter is opgemaakt in samenspraak met de provincie en de gemeenten die op het parcours liggen van de Ronde. We moeten ons engageren om de afspraken die daarin staan na te komen", zegt Van Goolen.

Dat gaat verder dan wat banners ophangen en nadars plaatsen. "Het is een helse organisatie om 16.000 mensen op een veilige manier te laten fietsen. We zetten 600 man personeel in dat die dag en de dag voordien het parcours beveiligt en stukken verkeersvrij maakt. Bij de organisatie van andere ritten voor toeristen, zijn er maar 50 tot 100 mensen nodig."

Het afvalbeleid is ook iets waar de organisator rekening mee moet houden. "Die 16.000 mensen fietsen op de openbare weg. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat er geen afval blijft liggen. De kosten voor deze organisatie liggen voor dit evenement gewoon veel hoger."

Het is aan elke wielerfan om te beslissen of die meerijdt of niet. "Mensen zijn in elk geval enthousiast", zegt Van Goolen. "Er zijn nog maar een paar tientallen plaatsen over. De meerderheid van de deelnemers komt uit het buitenland, maar er zijn ook duizenden Vlamingen die meerijden."
Bron: VRT.be
I know myself like no one else
Nothing to defend

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 03 apr 2022 12:32

Ik vond de organisatie echt top. Vanaf het deelnemerspakket ophalen tot aan de ravailtellering alles tot in de puntjes geregeld. Het verbaasde me hoeveel van de route was afgezet. Ik heb bijna geen auto gezien op 255 kilometer. Dus wat mij betreft zeker de kosten waard.

Verder een hele mooie dag gehad. Starten door de tunnel was heel vet en bijzonder om daarna in zo'n groot peloton te rijden. Het parcours was goed uitgezet en een mooie ervaring om op al die bekende klimmetjes te rijden. Ik vond wel het stuk tussen kaperij en kruisberg wat saaier. En de sfeer de hele dag viel me wat tegen. Ik had een marathonsfeer verwacht maar het was toch wat doodser. Zowel bij publiek als de deelnemers. Denk dat de fietser toch ook wat meer ingetogen is.

Qua eigen prestatie was ik heel blij hoe soepel zo'n lange afstand ging. In totaal 8 uur 44 minuten op de fiets, dat voel je wel maar toch minder dan ik had verwacht. Hoewel ik wel iets te hard van stapel was gegaan. Vooral na de eerste tussenstop 5 min volle bak om een groep bij te halen was heel dom en onnodig. Maar toch alle bergjes opgekomen zonder afstappen, hoewel het kantje boord was op de koppenberg tussen alle lopers in. De oude kwaremont vond ik misschien wel het taaist, daar komt echt geen eind aan. Nu lekker voldaan genieten van de echte koers.

Plaats reactie