regelgeving Tijdrijden/Triathlon
Beste Tijdrijders, Triathleten,
Ik heb even een vraag mbt het rijden van Tijdrit wedstrijden / Triathlon wedstrijden:
Weet iemand of dat het toegestaan is om je zadel schuin naar voren te kantelen? Of moet je hem verplicht horizontaal houden volgens de regels? Ik kan er nml niks concreets over vinden.
Alvast bedankt
Ik heb even een vraag mbt het rijden van Tijdrit wedstrijden / Triathlon wedstrijden:
Weet iemand of dat het toegestaan is om je zadel schuin naar voren te kantelen? Of moet je hem verplicht horizontaal houden volgens de regels? Ik kan er nml niks concreets over vinden.
Alvast bedankt
- robbebopper
- Forum-lid HC
Ik weet niet op welk niveau je deze wedstrijden wilt gaan rijden, maar ik weet wel dat bij verreweg de meeste wedstrijden er nooit gecontroleerd wordt.
-
- Forum-lid HC
En er is ook een verschil tussen UCI ritten en ritten voor een andere bond. De laatste zijn over het algemeen minder strikt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
UCI:
Het zadel moet een bepaalde setback hebben, tijdens de meting daarvoor mag het zadel 3 graden gekanteld zijn (of 1 cm als die hoek niet gemeten kan worden)
Die setback is minimaal 5 cm....
Los van de setback zijn er geen voorschriften voor de stand van het zadel.
Triathlons weet ik niet.
Het zadel moet een bepaalde setback hebben, tijdens de meting daarvoor mag het zadel 3 graden gekanteld zijn (of 1 cm als die hoek niet gemeten kan worden)
Die setback is minimaal 5 cm....
Los van de setback zijn er geen voorschriften voor de stand van het zadel.
Triathlons weet ik niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Laatst heb ik mee gedaan aan een triathlon welke de regels van de triathlonbond volgde,,.
Daar werd idd niet gecontroleerd hierop. Maar ik wil gedoe voorkomen.
En wbt de tijdritten.. ik heb het plan om komend jaar ook af en toe wat tijdritten te gaan rijden. En die zullen denk ik de UCI regels volgen.
Daar werd idd niet gecontroleerd hierop. Maar ik wil gedoe voorkomen.
En wbt de tijdritten.. ik heb het plan om komend jaar ook af en toe wat tijdritten te gaan rijden. En die zullen denk ik de UCI regels volgen.
Misschien dat er tijdens het NK (niet een van de vele NKs) of de DKs wordt gecontroleerd. Vaak kijken ze niet naar de hoek van het zadel. Eén keer is dit bij mij gecontroleerd, tijdens een NCK een jaar of 5 geleden. Op het NCK zijn ze trouwens gestopt met alle controles, enkel het verzet wordt bij de jeugd gecontroleerd.
Voor triathlon geld t iig een verschil tussen stayer en niet-stayer. Bij mijn weten is zadelstand voor triathlon geen issue. Verschil tussen stayer en niet-stayer zit m met name in de lengte van het opzetstuur. Bij stayer niet verder dan de remgrepen en niet verder dan de vooras.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Uci: ook nog regel hoe ver stuur naar voor mag komen (En dat is echt niet ver) en de hoek hoeveel je stuur omhoog komt.
In België steeds volledige controle bij wedstrijden van cycling vlaanderen of UCI wedstrijden.
In Italië heb ik het gewicht zelfs eens weten meten (En niemand reed met de tt fiets want het was een klimtijdrit
).
Walter
In België steeds volledige controle bij wedstrijden van cycling vlaanderen of UCI wedstrijden.
In Italië heb ik het gewicht zelfs eens weten meten (En niemand reed met de tt fiets want het was een klimtijdrit

Walter
http://competitie.dewielerbond.be/docum ... _fiets.pdf
ZO worden de Belgische tt fietsen opgemeten. In Frankrijk is het hetzelfde...
ZO worden de Belgische tt fietsen opgemeten. In Frankrijk is het hetzelfde...