Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielkeuze nieuwe fiets

Gebruikersavatar
DrBibber
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:10

Gebruikersavatar DrBibber 28 jun 2019 00:06

Ik ben bezig zelf een fiets samen te stellen. Ik sta nu alleen voor een enorm lastige keuze en dat zijn de wielen omdat ik er gewoon niet genoeg verstand van heb dus ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Uiteraard heb ik al enkele avonden zitten googelen, lezen etc, maar heb nog steeds niet genoeg kennis om een goede keuze te maken. Ik verdwaal een beetje in het bos tussen de spaken, naven, nippels etc.

Ik rij vaak alleen of met een paar fietsmaten. 2 a 3 keer per week 50-150km per keer. Zo nu en dan een toertocht en op vakantie 2 weken de bergen in. In de winter rij ik in het bos en op het strand dus gebruik ik ze niet.
Ik vind de looks erg belangrijk. Daarom graag hoge velgen van 50-60mm en zonder drukke stickers (bijvoorbeeld DT Swiss)
Ik ga rijden met Di2 disc en het liefst op 28mm banden. Tubeless ready zou ook fijn zijn voor later. Budget is maximaal 1400,-
Welke wielset krijg ik de beste prijs/kwaliteit en voldoet ook aan bovenstaande? Al het advies is welkom!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 28 jun 2019 07:59

Voor €1.400 zou mijn voorkeur uitgaan naar een handgespaakt setje Tailwind wielen van Wheeltec. Stuur ze eens een mailtje en je ontvangt de gehele prijslijsten.

De absolute A-merken zoals ENVE zullen net een beetje buiten budget vallen (en zijn ook niet meer te verantwoorden).

Gebruikersavatar
DrBibber
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:10

Gebruikersavatar DrBibber 28 jun 2019 12:14

ypuh schreef: 28 jun 2019 07:59 Voor €1.400 zou mijn voorkeur uitgaan naar een handgespaakt setje Tailwind wielen van Wheeltec. Stuur ze eens een mailtje en je ontvangt de gehele prijslijsten.

De absolute A-merken zoals ENVE zullen net een beetje buiten budget vallen (en zijn ook niet meer te verantwoorden).
Bedankt voor de tip! Ik woon toevallig vlakbij Alkmaar dus ik heb ze even een mailtje gestuurd.

Waarom zouden deze beter zijn dan bijvoorbeeld de DT Swiss PRC 1400 spline? Of de Bontrager Aeolus Pro 5 TLR? Er is gewoon zo veel keus en als de handgespaakte wielen er ook nog bijkomen is het helemaal niet meer te overzien..

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 28 jun 2019 14:22

Voor dat geld koop je volgens mj niets slechts meer, het is meer een smaak dingetje.
De een is ect niet vele malen beter dan de ander.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 28 jun 2019 18:57

Hoe meer je gaat zoeken, hoe meer keuze je krijgt. In jouw prijsklasse zul je normaal gesproken geen slechte wielen kopen.

Fabriekswielen koop je altijd in een vaste configuratie van naven spaken en velgen. Als je voor een handgespaakte set gaat kun je die op je eigen wensen en gewicht afstemmen. Een goede wielbouwer zal de tijd nemen om dit met je af te stemmen. Een bezoekje aan Alkmaar is de moeite waard.

Heel veel succes met zoeken en kiezen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 28 jun 2019 19:05

DrBibber schreef: 28 jun 2019 12:14 Waarom zouden deze beter zijn dan bijvoorbeeld de DT Swiss PRC 1400 spline? Of de Bontrager Aeolus Pro 5 TLR? Er is gewoon zo veel keus en als de handgespaakte wielen er ook nog bijkomen is het helemaal niet meer te overzien..
Het is een beetje cliché en subjectief misschien, maar handgespaakt is gewoon 'beter'. Je kunt de wielen naar wens samenstellen, doorgaans is de bouwkwaliteit hoger (op z'n minst net zo belangrijk als de kwaliteit van de onderdelen) en je kunt makkelijker een onderdeel vervangen waar nodig. De 'fabriekswielen' waar je ze mee vergelijkt in deze prijsklasse (DT Swiss, FFWD, Bora etc.) zijn eigenlijk ook allemaal handgespaakte wielen waarbij onderdelen vrij universeel zijn, dus in deze prijsklasse ontloopt het elkaar niet zoveel.

Voordeel van Wheeltec, ze staan bekend als (één van) de beste van Nederland. Naast kwaliteit en garantie, heb je dus ook een eventuele goede doorverkoopwaarde etc. De Tailwind serie lijkt behoorlijk up-to-date te zijn met brede velgen, U-profiel en je kunt er elke spaak/naaf inkrijgen die je wil (die rebranded White Industries of DT-350 naven zijn top). Bij Bora's, FFWD of DT ben je niet veel goedkoper uit en moet je vaak concessies doen m.b.t. de interne breedte, stickers, teveel/weinig spaken of het profiel.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jun 2019 19:17

Voordeel van Wheeltec, ze staan bekend als (één van) de beste van Nederland.
En ook als één van de meest arrogante. Bij garantie is geen uitgemaakte zaak dat je je zin krijgt. ZKH gedraagt zich dan soms als een klein kind.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 jun 2019 05:30

Dat roep je steeds, maar ik heb inmiddels meerdere setjes afgenomen van Marc (race en MTB), en ben altijd heel goed te woord gestaan en geadviseerd. Zowel telefonisch als per mail. Allemaal sets van zeer hoogwaardige kwaliteit. Een volgend setje zou ik ook weer daar aanschaffen.
Ik deel je ervaring dus niet.

@ts: voor mij nooit meer fabriekswielen. Daar komt altijd wel een keer een slagje in, en daarna blijven ze nooit meer lang recht. Al mijn Wheel-Tec setjes zijn nog steeds kaarsrecht. En geheel gebouwd naar mijn wens.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 29 jun 2019 06:43

Er zijn meerdere klachten over WheelTec m.b.t. communicatie en hoe Marc mij "geholpen" heeft bij een falende CK naaf.

Marc/WheelTec denkt zelf dat hij de lieve god himself is, wielen die hij bouwt zijn prima maar toch zou IK er niet kopen daar bij garantie gevallen hij niet altijd thuis geeft.

On topic: een customized wielsetje is leuk omdat je het zelf kunt samenstellen echter systeem wielen van DT Swiss of Campagnolo om er 2 te noemen zijn net zo goed, spreek uit ervaring.

En als je toch voor custom gaat zou ik ook eens bij handgespaakt kijken waar communicatie normaal is.......
YFood !!!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 29 jun 2019 09:11

Idd, ik heb ook goede ervaring met Handgespaakt.nl! :like:

Gebruikersavatar
DrBibber
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:10

Gebruikersavatar DrBibber 29 jun 2019 09:51

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik heb Wheel-tec gemaild en wacht hun reactie nog even af. Met Hans van handgespaakt heb ik ook al even kort contact gehad.
De fietsenmaker bood mij gister een set 9th wave Avalon aan voor 1200,- icm de fiets. https://9thwave-cycling.com/product/ava ... sc-wheels/
Het mooie hieraan vind ik dat de decals erop gelakt zijn en geen stickers. Zou dit ook geen goede koop zijn?
Ik wacht uiteraard ook de handgespaakte even af, misschien dat je voor dezelfde prijs een set mooier of beter hebt, dan heeft dit natuurlijk de voorkeur. Aan de andere kant ook fijn om alle onderdelen bij dezelfde partij te kopen voor als er eens iets mee is..

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 jun 2019 10:22

Hoop geld voor een paar hoepels die je op Ali voor de helft koopt.

Plaats reactie