Heeft jou nieuwe fiets velg- of discremmen?
Ik was een beetje aan het oriënteren op een nieuwe fiets en ik was benieuwd hoe jullie hier denken over de discremmen. Zelf ben ik er niet uit, jullie wel?
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Daar lijkt me toch genoeg over te lezen? "Je kunt niet meer zonder discremmen", daarom heb ik velgremmen op mijn fiets die ik eind vorig jaar kocht. En ik rijd voornamelijk in heuvelachtig- tot bergachtig gebied.
Velg, al was het maar om een voorwiel zowel in mijn tijdritfiets en eventuele nieuwe fiets te gebruiken. Ik ben er 100% van overtuigd dat remschijven beter zijn in natte afdalingen (hooguit 1x per jaar, dan ben ik wel wat langzamer beneden) en de levensduur van wielen flink verbeterd, maar voor mij zijn die voordelen te klein ten opzichte van de kosten van een overstap.
Velgremmen, heb nog maar een nieuwe wielset + het extra gewicht en heel het gedoe met aanlopende remmen is niet aan mij besteed.
Zelfs al kom je dagelijks in de heuvels ga je er niets aan hebben, als je hele dagen afdaalt in het hooggebergte dan is het iets anders.
Zelfs al kom je dagelijks in de heuvels ga je er niets aan hebben, als je hele dagen afdaalt in het hooggebergte dan is het iets anders.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Onlangs bewust een nieuwe Cervelo gekocht met velgremmen. Heb nooit het gevoel gehad dat remkracht de bottleneck is en weinig trek om meer te betalen voor iets dat ook alleen maar meer onderhoud, gewicht en potentiele defecten met zich meebrengt. Er zijn situaties waarin discs een klein voordeel kunnen betekenen (afdalingen en rijden in de regen), maar dat is samen <5% van de tijd dat ik op de fiets zit en in die omstandigheden rij ik toch al niet op 100%.
Belangrijkste is toch wel extra onderhoud/gereedschap en kans op bijgeluiden/defecten die je met velgremmen simpelweg niet hebt. Ook het gemak van wielen eruit en fiets achterin de auto is lekker simpel met velgremmen (heb al 2x fietsmaatjes op plaats van bestemming gehad waarbij de remblokken tegen elkaar plakten of dat het veertje verbogen was, waardoor de hele groep weer een uur mocht wachten tot het gefixed was).
Bijkomend voordeel: Fietsen en wielen met velgremmen zijn lekker gunstig geprijsd dankzij deze hype
Belangrijkste is toch wel extra onderhoud/gereedschap en kans op bijgeluiden/defecten die je met velgremmen simpelweg niet hebt. Ook het gemak van wielen eruit en fiets achterin de auto is lekker simpel met velgremmen (heb al 2x fietsmaatjes op plaats van bestemming gehad waarbij de remblokken tegen elkaar plakten of dat het veertje verbogen was, waardoor de hele groep weer een uur mocht wachten tot het gefixed was).
Bijkomend voordeel: Fietsen en wielen met velgremmen zijn lekker gunstig geprijsd dankzij deze hype
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 649
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
Lijkt me duidelijk, ik heb al te veel in de regen gereden en smurrie van de remblokken/remranden afgehaald. Net nog wel een nieuwe velg besteld voor de fiets van mijn vrouw. In de garage liggen nog soepel lopende wieltjes met holle velgranden. misschien dat ik daar nog eens ooit aan begin. Maar wat mij betreft is het een no brainer.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
Maar hele dagen dalen betekent ook hele dagen klimmen en dan moet je weer velgremmen hebben vanwege het gewicht

Campagnolo Ultra Dork