Ik ben een oude Peugeot racefiets aan het ombouwen tot lichtgewicht stadsfiets.
Heb nu een voorwiel erop die ik nog had liggen en wil deze graag vervangen door een wiel met trommelremnaaf (Sturmey Archer? Shimano?) en naafdynamo.
Ik kan helaas heel weinig informatie vinden over het gewicht van de verschillende opties. Aluminium lijkt me sowieso het lichtst (tov RVS).
Oa Hollandbikeshop heeft redelijk wat keus maar ook geen gewicht informatie.
Race voorwielen zijn lichter maar hebben geen trommelrem/naafdynamo dus dat wordt lastig.
Ik ben daarom benieuwd naar wat advies hier. Anders ga ik maar gewoon op basis van prijs een keuze maken.
Ik ben trouwens geen fietsenmaker, gewoon mijn zinnen gezet om een zo licht mogelijke fiets te maken voor elke dag waar je toch met weinig moeite lekker hard kan. Deze oude Peugeot racefiets fietst gewoon heerlijk en de gemiddelde stadsfiets vind ik maar een lomp geval.
lichtgewicht voorwiel met trommelnaaf en naafdynamo
Wieltje laten maken? Lichtgewicht zal het niet worden!
Ik denk dat Sturmey de enige is die specifiek een trommelrem aanbied met een naafdynamo.
Shimano levert een rollerbrake met naafdynamo, toch weer iets anders.
Ik denk dat Sturmey de enige is die specifiek een trommelrem aanbied met een naafdynamo.
Shimano levert een rollerbrake met naafdynamo, toch weer iets anders.
De keuze voor trommelnaaf vóór is eigenlijk gebaseerd op het volgende stukje van een reviewer:
the rollerbrake is a Shimano trademark for a variant form of hand-operated drum brake. It uses a ring of rollers pushed outward by a cam to engage the brake shoe with the drum. The cam is operated by a cable from a hand lever.
These brakes are prone to fading due to overheating if used in mountainous terrain.
I particularly advise against using a front Rollerbrake, because the front hubs made for these brakes incorporate the infamous and wrong-headed "Power Modulator " mechanism which reduces the effectiveness of the brake.""
Het Sturmey Archer voorwiel met naafdynamo en trommelrem vind je voor +/- €135. Een wiel maken zal wel een flink stuk prijziger zijn..
the rollerbrake is a Shimano trademark for a variant form of hand-operated drum brake. It uses a ring of rollers pushed outward by a cam to engage the brake shoe with the drum. The cam is operated by a cable from a hand lever.
These brakes are prone to fading due to overheating if used in mountainous terrain.
I particularly advise against using a front Rollerbrake, because the front hubs made for these brakes incorporate the infamous and wrong-headed "Power Modulator " mechanism which reduces the effectiveness of the brake.""
Het Sturmey Archer voorwiel met naafdynamo en trommelrem vind je voor +/- €135. Een wiel maken zal wel een flink stuk prijziger zijn..
Zowel rollerbrake als naafdynamo maken je langzamer.....
Let op: dat Sturmey Archer componenten niet uit oude voorraad komt (new old stock). Sinds de productie in handen is van Sunrace (2002) is de kwaliteit enorm vooruit gegaan. SA uit de jaren "80 en "90 is erbarmelijk.
Let op: dat Sturmey Archer componenten niet uit oude voorraad komt (new old stock). Sinds de productie in handen is van Sunrace (2002) is de kwaliteit enorm vooruit gegaan. SA uit de jaren "80 en "90 is erbarmelijk.
Dank, helaas beetje ver (Nijmegen) voor mij (Amsterdam) maar eventueel een optie.Nee_Nee schreef: ↑12 mei 2019 20:28 Met rollerbrake: https://link.marktplaats.nl/m1411414626
(comes close...)
Ja dat geloof ik wel maar met mijn snelheid is een achteruittrap rem niet voldoende. En een boete omdat je licht uitvalt omdat de batterij net leeg is heb je hier in de stad snel gescoord.klimmer schreef: ↑12 mei 2019 20:39 Zowel rollerbrake als naafdynamo maken je langzamer.....
Let op: dat Sturmey Archer componenten niet uit oude voorraad komt (new old stock). Sinds de productie in handen is van Sunrace (2002) is de kwaliteit enorm vooruit gegaan. SA uit de jaren "80 en "90 is erbarmelijk.
Voor een poging tot lichtgewicht zijn trommel/rollerbrake ongeschikt en heel best remmen doen ze ook al niet.
Zou gewoon de originele Mafac centerpull velgrem (standaard bij Peugeot tot 1980 ongeveer) nemen of anders een modernere dual pivot met wat langere armen dan voor een pure racefiets.
Een beetje licht zal het alleen worden als van voor 1980 is, toen werd nog Reynolds 531 verwerkt door Peugeot in (semi) racefietsen.
Latere goedkope Peugeots zijn van gaspijpenstaal en daar zou ik geen investeringen in doen.
Zou gewoon de originele Mafac centerpull velgrem (standaard bij Peugeot tot 1980 ongeveer) nemen of anders een modernere dual pivot met wat langere armen dan voor een pure racefiets.
Een beetje licht zal het alleen worden als van voor 1980 is, toen werd nog Reynolds 531 verwerkt door Peugeot in (semi) racefietsen.
Latere goedkope Peugeots zijn van gaspijpenstaal en daar zou ik geen investeringen in doen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dat is zeker de lichtste optie, maar dan mag ik de remrubbers steeds vervangen, dat is nog geen ramp maar met een beetje regen of nat wegdek remt het in mijn ervaring voor spek en bonen.Keezx schreef: ↑12 mei 2019 21:04 Voor een poging tot lichtgewicht zijn trommel/rollerbrake ongeschikt en heel best remmen doen ze ook al niet.
Zou gewoon de originele Mafac centerpull velgrem (standaard bij Peugeot tot 1980 ongeveer) nemen of anders een modernere dual pivot met wat langere armen dan voor een pure racefiets.
Een beetje licht zal het alleen worden als van voor 1980 is, toen werd nog Reynolds 531 verwerkt door Peugeot in (semi) racefietsen.
Latere goedkope Peugeots zijn van gaspijpenstaal en daar zou ik geen investeringen in doen.
Met Sturmer Archer voor sta je vrij snel stil, ook in de regen (icm achteruit trap om geen salto te maken).
Trommel/rollerbrake is inderdaad een stuk zwaarder maar (trommel) remt gewoon altijd goed en wat minder onderhoud...
Die van Marktplaats is rollerbrake. Ik ga liever voor de SA trommelrem, die remt gewoon altijd goed in mijn ervaring. Ik weet nu in elk geval dat er dus geen lichter alternatief bestaat tenzij ik voor velgremmen ga.
Met een goede, moderne velgrem en fatsoenlijke blokken en aluminium velgen heb je ruim voldoende remwerking , ook in regen..., dat kan je niet vergelijken met oude meuk met halfgare kabels.
Ik rij met racefietsen en velgremmen plm. 10000 km per jaar, en doe jaren met de remblokken, da;s echt geen probleem.
Los daarvan, van een paar 100 gram lichter op een totaal van pakweg 11-12 kg ga je ook niet significant sneller of fijner fietsen.
Voor het fietsgevoel zijn lichte , moderne ( brede) velgjes en fatsoenlijke bandje veeel belangrijker.
Heb je een echt goed oud frame, dan is investeren in een voorwiel met mechanische schijfrem misschien wel het beste, maar dat gaat wat geld kosten (ook een andere vork)
Ps, ik heb nog een naafdynamo liggen waarmee ik niks doe en ook nog wel een paar velgjes, een wieltje daarvan bouwen is bespreekbaar (niet ver van A'dam)
Was jij niet diegene die een fietsenmaker zocht om je frame te demonteren?
Ik hengel niet naar klusjes, heb het momenteel druk zat, maar zoals gezegd, er is wel wat bespreekbaar...
Als ik het "project"zie borrelen er vast wel ideetjes in me op, zulke dingen inspireren me nogal...
Ik rij met racefietsen en velgremmen plm. 10000 km per jaar, en doe jaren met de remblokken, da;s echt geen probleem.
Los daarvan, van een paar 100 gram lichter op een totaal van pakweg 11-12 kg ga je ook niet significant sneller of fijner fietsen.
Voor het fietsgevoel zijn lichte , moderne ( brede) velgjes en fatsoenlijke bandje veeel belangrijker.
Heb je een echt goed oud frame, dan is investeren in een voorwiel met mechanische schijfrem misschien wel het beste, maar dat gaat wat geld kosten (ook een andere vork)
Ps, ik heb nog een naafdynamo liggen waarmee ik niks doe en ook nog wel een paar velgjes, een wieltje daarvan bouwen is bespreekbaar (niet ver van A'dam)
Was jij niet diegene die een fietsenmaker zocht om je frame te demonteren?
Ik hengel niet naar klusjes, heb het momenteel druk zat, maar zoals gezegd, er is wel wat bespreekbaar...
Als ik het "project"zie borrelen er vast wel ideetjes in me op, zulke dingen inspireren me nogal...
Laatst gewijzigd door Keezx op 12 mei 2019 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Klopt, heb m zelf uit elkaar gehaald alleen de trapas lukte echt niet, heeft een fietsenmaker gedaan. Morgen gaat het frame en voorvork naar Van Ommen poedercoater in Amersfoort. Duurt een weekje. Zal van de week even contact met je opnemen, dank!Keezx schreef: ↑12 mei 2019 22:40 Ps, ik heb nog een naafdynamo liggen waarmee ik niks doe en ook nog wel een paar velgjes, een wieltje daarvan bouwen is bespreekbaar (niet ver van A'dam)
Was jij niet diegene die een fietsenmaker zocht om je frame te demonteren?
Ik hengel niet naar klusjes, heb het momenteel druk zat, maar zoals gezegd, er is wel wat bespreekbaar...