Haha, dit is een grappig toeval. Ik heb de laatste aflevering zelf ook teruggeluisterd en het viel mij ook op dat we Specialized in de podcast over mountainbike wel erg vaak noemden. Toen dacht ik nog, straks denken de luisteraars dat we gesponsord worden. Dat is niet zo, maar ik snap dat je het dacht. Goed dat je het meldt ook, met dit soort feedback kunnen we wat. Ik leg graag even uit hoe we wel werken:
De podcast gaat gewoon van het redactiebudget af. Als we een sponsor hebben, zoals we een tijdje hadden met Bye Nutrition, dan zeggen we dat er netjes bij. Net zoals we het op de website altijd benoemen als een artikel branded content is.
Het is in NL alleen wel zo dat Specialized een enorm marketingbudget heeft vergeleken met de meeste andere merken en daardoor veel kunnen organiseren. We hebben daardoor afgelopen tijd veel leuke dingen voor onze lezers met ze gedaan. Ze hebben in Arnhem een mooi pand, een grote testvloot (hebben de meeste merken nauwelijks meer), een fraaie werkplaats en een leslokaal waar ze dealers opleiden. Wij deden er voor de lezers/luisteraars bijv. een workshop demper onderhoud, iets met bikefit, introductie van de nieuwe SRAM Flight Attendant op de Epic en nog wat dingen.
Ik probeer, zeker in het magazine, de aandacht altijd zoveel mogelijk te verdelen over de diverse merken, maar het is helaas zo dat veel merken weinig budget hebben én weinig origineel zijn met het bedenken van leuke acties. Dus komen we in verhouding vaak in Arnhem terecht. Ik zal proberen me de volgende podcasts wat in te houden
Fiets magazine heeft maar een kleine redactie en een beperkt budget, maar we willen wel graag veel leuke content maken. Als het dan niet bijt én we objectief onze mening mogen blijven verkondigen, werken we graag samen met fabrikanten. Dat gaat met Specialized dus een stuk makkelijker dan met, ik noem maar wat merken, BMC, Scott, Rose of Sensa. Laatst hadden we bijvoorbeeld in samenwerking met Cervélo ook een heel leuk event in Ride Out om de 100ste editie van Procycling uit te kunnen reiken aan Robert Gesink (die columnist bij ons is). PON heeft daar het budget en de locatie voor, wij hebben een platform waarmee we aandacht voor ze kunnen regelen. Dat kun je reclame noemen, maar we proberen het vooral altijd leuk en interessant te houden voor de lezers. Uiteindelijk vroegen we 5 euro voor een kaartje. Daarvoor kregen de gelukkigen die een kaartje konden bemachtigen een leuke avond, hapje & drankje, bidon en het jaaroverzicht van Procycling. Pon/Cervélo was blij met de aandacht en wij hopen dat we er uiteindelijk wat extra magazines door kunnen verkopen of dat mensen abonnee blijven. Verder zijn dit samenwerkingen met gesloten beurs.
Meer opmerkingen, positief en negatief, over
de podcast zijn altijd welkom!