invloed temperatuur bij tijdrit
Dat kun je niet zeggen, want je weet bv niet of het waaide.
Maar we weten dus wel dat de luchtdichtheid maar een deel van het snelheidsverschil tussen de renners verklaarde. Er moet dus nog 'iets' anders zijn.
En dat 'iets' kan 100.000 dingen zijn.
Maar we weten dus wel dat de luchtdichtheid maar een deel van het snelheidsverschil tussen de renners verklaarde. Er moet dus nog 'iets' anders zijn.
En dat 'iets' kan 100.000 dingen zijn.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Over welk niveau en welke leeftijd / categorie spreken we eigenlijk? 'Marginal gains' wat betreft materiaal hoort naar mijn mening niet thuis bij de nieuwelingen of junioren. Want jou kennende Walter (en dat is positief bedoeld) zullen ze alvast op deftig materiaal rond rijden.
Wat andere cijfers van renners voorbije zaterdag;
Mijn trage renner; 320Watt, 44.6km/u
Andere renner1 : 408Watt, 47,6km/u
Andere renner 2: 392Watt,46,5km/u
Andere renner 3: 309Watt, 44,5km/u (deze renner trapte over heel de tt 10watt minder en was 1 seconde sneller)
Andere renner 4: 312Watt, 44,1km/u
Andere renner 5: 387Watt, 44km/u (hier lijkt werk aan te zijn .
Andere renner 6; 316Watt, 43,5km/u
Andere renner 6 op de warme dag met zijn zelfde materiaal: 295Watt, 43,5km/u
Andere renner 6 op de warme dag met zijn zelfde materiaal: 249Watt, 40,7 km/u (lijkt een kleine inzinking...).
De renner 6 is interessant; die rijdt net even rap op de warme als koude dag maar met 20Watt verschil.
Walter
Mijn trage renner; 320Watt, 44.6km/u
Andere renner1 : 408Watt, 47,6km/u
Andere renner 2: 392Watt,46,5km/u
Andere renner 3: 309Watt, 44,5km/u (deze renner trapte over heel de tt 10watt minder en was 1 seconde sneller)
Andere renner 4: 312Watt, 44,1km/u
Andere renner 5: 387Watt, 44km/u (hier lijkt werk aan te zijn .
Andere renner 6; 316Watt, 43,5km/u
Andere renner 6 op de warme dag met zijn zelfde materiaal: 295Watt, 43,5km/u
Andere renner 6 op de warme dag met zijn zelfde materiaal: 249Watt, 40,7 km/u (lijkt een kleine inzinking...).
De renner 6 is interessant; die rijdt net even rap op de warme als koude dag maar met 20Watt verschil.
Walter
Laatst gewijzigd door walter- op 26 mar 2019 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt hier over discussiëren en rekenen tot je een ons weegt maar conclusies trekken gaat niet werken.
Wil je hem echt optimaal op de fiets hebben zitten dan ga je met de Powermeter rondjes op de wielerbaan (binnen) rijden. Steeds iets aan de houding veranderen en hetzelfde wattage blijven trappen.
Wil je hem echt optimaal op de fiets hebben zitten dan ga je met de Powermeter rondjes op de wielerbaan (binnen) rijden. Steeds iets aan de houding veranderen en hetzelfde wattage blijven trappen.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32
Dan zou ik zeggen nee.walter- schreef: ↑26 mar 2019 09:37Welke conclusie zou je dan willen trekken? Ik wil alleen begrijpen of de renner voldoende goed op zijn fiets zit, voldoende goed materiaal heeft. Danwel dat hieraan gewerkt moet worden.TheUnexpected schreef: ↑26 mar 2019 09:17Jawel, je kunt zeker de invloed van temperatuur berekenen, het scheelt ongeveer 0,8% lees ik. Je kan er alleen geen conclusies uit trekken. Omdat er zo veel onbekende variabelen zijn.
...
Walter
Omdat 330 watt gemiddeld over een parcour van 13.8 zelfs nog kan variëren. Als ik telkens een piekvermogen trap vlak voor een bocht dan gaat er veel energie verloren omdat ik de net gespendeerde energie in het remmen stop, Maar mijn gemiddelde wattage blijft gelijk met dat van een andere rijder die zijn energie efficiënter spendeert.
Windtunnel is een oplossing. Maar je kan in de training ook simuleren.
Neem een strook van 2km. Spreek af 250watt te rijden. En wissel dan eens met zit. Set back, drop, ellebogen in etc. Rij deze dan concequent eens heen en weer en kijk dan naar de kleine verschillen. Dat is relevanter dan kijken naar anderen denk ik
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..
In mijn jongere jaren, eeuwen geleden dus , liep ik stage in het sportlabo van VUB Brussel.
De studenten LO voerden, in het kader van het schrijven van een thesis, tal van inspanningstesten uit in de geklimatiseerde kamer. Ik herinner me dat een student de invloed van temperatuur onderzocht op inspanning. In het kader van een thesis (masterproef) waren dit vrij bescheiden onderzoeken met een beperkte populatie.
In de wetenschappelijke literatuur moet wel één en ander gepubliceerd zijn over de invloed van de omgevingstemperatuur op vermogen en uithouding, en dit gebaseerd op ruimere onderzoeken.
De studenten LO voerden, in het kader van het schrijven van een thesis, tal van inspanningstesten uit in de geklimatiseerde kamer. Ik herinner me dat een student de invloed van temperatuur onderzocht op inspanning. In het kader van een thesis (masterproef) waren dit vrij bescheiden onderzoeken met een beperkte populatie.
In de wetenschappelijke literatuur moet wel één en ander gepubliceerd zijn over de invloed van de omgevingstemperatuur op vermogen en uithouding, en dit gebaseerd op ruimere onderzoeken.
Het zijn junioren. En iedereen rijdt op behoorlijk -2de hands materiaal en met dezelfde tt helm (want het was quickstep uitverkoop een paar maanden geleden).matthiav schreef: ↑26 mar 2019 09:43 Over welk niveau en welke leeftijd / categorie spreken we eigenlijk? 'Marginal gains' wat betreft materiaal hoort naar mijn mening niet thuis bij de nieuwelingen of junioren. Want jou kennende Walter (en dat is positief bedoeld) zullen ze alvast op deftig materiaal rond rijden.
Bij de andere renners zitten ook beloften.
Walter
Over 14km, een redelijk vriendelijk parcours zal dat verschil wel meevallen. En de renners krijgen wel allemaal wat dezelfde instructies/tips mee. Daar zitten maar marginal gains denk ik .TheUnexpected schreef: ↑26 mar 2019 09:57 ...
Dan zou ik zeggen nee.
Omdat 330 watt gemiddeld over een parcour van 13.8 zelfs nog kan variëren. Als ik telkens een piekvermogen trap vlak voor een bocht dan gaat er veel energie verloren omdat ik de net gespendeerde energie in het remmen stop, ...
Walter
20 watt aan deze snelheden op aero bars is eigenlijk maar een verschil van 1km/u. Dus misschien is er toch maar 1km/u verschil door het weer en is er 1km door materiaal/houding.
Maart en mei is vast en zeker ook een heel verschil in conditie, bij lage temperaturen functioneren spieren minder goed, in maart was het wegdek misschien vochtig, etc. Je kunt er geen enkele conclusie uit trekken...
-
- Forum-lid
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32
Ik blijf er bij. Over een tijdrit van twee verschillende personen op twee momenten in het jaar kun je geen eenduidige conclusie trekken. Te weinig constante en teveel variabelen. Daarom dezelfde rijder, hetzelfde parcour, dezelfde dag en een constant wattage. Dan kun je enigszins conclusies verbinden aan de uitkomst.
Het enige wat je nu weet: er is invloed, maar je weet niet in welke mate. En praktisch gezien; Wat kunnen we veranderen aan de 'trage' rijder om efficiënter te rijden. Want je weet niet wat hem 'traag maakt' en in welke mate.
Dus, de baan op of gaan simuleren! Wel een leuke discussie overigens.
Het enige wat je nu weet: er is invloed, maar je weet niet in welke mate. En praktisch gezien; Wat kunnen we veranderen aan de 'trage' rijder om efficiënter te rijden. Want je weet niet wat hem 'traag maakt' en in welke mate.
Dus, de baan op of gaan simuleren! Wel een leuke discussie overigens.
Laatst gewijzigd door TheUnexpected op 26 mar 2019 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..
Je bedoelt dat 300W in minder conditie en koude een andere vermogen geeft dat 300w in andere omstandigheden?