Lid van wielerclub en waarom wel/niet?

Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.
RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 25 jan 2020 17:09

arnold schreef:
25 jan 2020 15:37
RVV schreef:
25 jan 2020 08:38
Fietsen in een groep vind ik totaal geen uitdaging. Iedereen heeft het makkelijk. Zelfs de stoemper op kop (in vergelijk met solo) Een groep die 30 km/h gemiddeld fietst is hetzelfde als 22 km/h solo fietsen. Voor mij moet fietsen een uitdaging bieden. Dat vind ik niet terug in een groep/club. Uitgezonderd zijn weer de MTB clubs want dan draait het veel meer om techniek.
Ja in een groepje rijd je natuurlijk altijd sneller. 30 km/u in een groep is natuurlijk een beetje een toeristentempo
Maar waar haal je dat verschil in km's vandaan? 30% sneller door in een groep te rijden lijkt me wat veel
Misschien omschrijf ik het verkeerd.. als je met een bepaalde inspanning 30 km/h in een groep fietst dan zou met dezelfde inspanning 22 tot 24 km solo fietsen.

Als je dit doortrekt dan is het het inspanning niveau bij 35 km/h in een groep hetzelfde als 30 km/h solo.

Een mooi voorbeeld vind ik altijd de rondjes op Corpus (de wielerbaan in Groningen) daar is elke donderdagavond een uurtje koersen. (als het licht is) je kunt vrij aansluiten een licentie is niet nodig daar fietst het hele peloton, zowel Snelle fietsers en langzame fietsers (solo bedoel ik dan) standaard tussen de 42 en 45 km/h. Op Strava volg ik wel wat mensen. Maar niemand daarvan heeft ooit solo een uur lang 42 tot 45 km/h op de wielerbaan gefietst. maar in het peloton is de verhouding heel anders.

Ikzelf heb nog nooit meegefietst tijdens zo’n koers omdat mijn fiets daarvoor niet geschikt is. Maar solo heb ik wel eens een uurtje 40 gemiddeld gehaald. Maar dan ging ook echt wel erg diep.

Pelep
Forum-lid

Pelep 25 jan 2020 18:26

De clue van kopmannen is dat ze een gelijkmatig tempo kunnen aanhouden. Wij hebben er heel wat in de club die hard kunnen fietsen, maar het is niet iedereen gegeven hetzelfde tempo aan te houden wind mee, wind tegen, vlak, heuvelachtig, kasseirit, broeiend warm of net ijskoud... Heel veel respect voor zij die het kunnen.

Overigens eens vier uren gaan fietsen in deze temperatuur helpt om relaxed te reageren 😉 Kan het iedereen aanbevelen.

JensH
Forum-lid

JensH 25 jan 2020 19:24

RVV schreef:
25 jan 2020 13:28
JensH schreef:
25 jan 2020 10:00
RVV schreef:
25 jan 2020 08:38
Fietsen in een groep vind ik totaal geen uitdaging. Iedereen heeft het makkelijk. Zelfs de stoemper op kop (in vergelijk met solo) Een groep die 30 km/h gemiddeld fietst is hetzelfde als 22 km/h solo fietsen. Voor mij moet fietsen een uitdaging bieden. Dat vind ik niet terug in een groep/club. Uitgezonderd zijn weer de MTB clubs want dan draait het veel meer om techniek.
Nou Rico wij moeten toch al redelijk hard stampen om binnen te komen met 37-39 gemiddeld. met een man of 5-6 ik begrijp je wel maar niet alles over dezelfde kam scheren he :D
Er zijn uitzonderingen :mrgreen:
Nee maar je hebt gelijk. Jij bent ook een persoon met veel kracht in de benen. Ik zal nooit jouw wattages op het vlakke kunnen trappen en dit vol houden. 😁

Joseba
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Joseba 25 jan 2020 20:01

Pelep schreef:
25 jan 2020 18:26
De clue van kopmannen is dat ze een gelijkmatig tempo kunnen aanhouden. Wij hebben er heel wat in de club die hard kunnen fietsen, maar het is niet iedereen gegeven hetzelfde tempo aan te houden
Lijkt me meer iets voor de knechten, niet voor de kopmannen.

Meer serieus, in een club wordt er gewoon gedraaid en doet iedereen zijn deel kopwerk. Als wegkapitein laat je de sterkere renners iets meer doen en mensen die even slecht zitten draaien korter.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 25 jan 2020 20:12

Een goeie club heeft wegkapiteins. Die zijn bijvoorkeur van het type sergeant-majoor. Vriendelijk, maar als het moet ook duidelijk en stevig. Dwingen af.
In stage con la mia squadra di mamils

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 25 jan 2020 21:50

In onze club eens het volgende gehoord
"Een goede kopman is diegene die goed is zonder dat die dat persé wil laten zien"
What Does This Button Do?

Joseba
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Joseba 26 jan 2020 06:38

Bedoelen jullie met kopman hetzelfde als wegkapitein?

SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 26 jan 2020 07:10

Kopman zit op kop en vangt wind .. wegkapitein leidt alles in goede banen en is niet perse de kopman.

Bij ons zit er meestal een kapitein of op kop of net achter de kopman en een kapitein rond of aan de staart.

Joseba
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Joseba 26 jan 2020 07:15

SqueeZer schreef:
26 jan 2020 07:10
Bij ons zit er meestal een kapitein of op kop of net achter de kopman en een kapitein rond of aan de staart.
Dan heb je twee kapiteins op één schip? Bij ons wordt niet met "kopmannen" gewerkt. De wegkapitein blijft op de tweede rij (rechts) zitten om instructies te geven en het tempo te bewaken. De rest draait door op zijn/haar aangeven en zo doet dus iedereen kopbeurtjes.

SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 26 jan 2020 07:22

Niet echt, de kapitein vooraan bewaakt het tempo en heeft de leiding .. maar vanwege zijn positie ziet hij/zij ook niet alles, de kapitein achteraan grijpt enkel in als er echt iemand dreigt af te vallen al dan niet door materiaalbreuk of andere, leek mij eigenlijk logisch.

En de kapitein vooraan roteert idd. de kopmannen enz. maar er is een principe dat iedereen zijn/haar steentje moet bijdragen bij ons dus ook de kapitein zelf is soms eens kopman/vrouw.

Joseba
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Joseba 26 jan 2020 07:24

Voila, perfect dus. Maar we gaan off-topic geloof ik...

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 26 jan 2020 07:29

Volgens mij wordt het tijd dat de koekoek weer roept......
Dan is iedereen weer lekker bezig met fietsen :D
De koffie loopt, veel sportiever wordt het niet vandaag

Plaats reactie