Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Damesfiets cassette

Keev
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 jul 2017 22:24

Keev 18 jan 2019 13:42

Beste forumleden

Gisteren heb ik de fiets van mijn moeder eens onder handen genomen en het nodige (ketting, banden, voorbladen,...) vervangen. Echter bij het vervangen van de cassette kwam ik in de problemen. Ik kreeg het cassette met mijn cassettesleutel er niet af, ik denk dat het zo'n systeem is waarbij het cassette en de body een geheel vormen.

Echter had ik volgend cassette al gekocht:
Shimano HG-200 7 speed Cassette
(https://www.mantel.com/be/shimano-hg200 ... N0YXJ0MQ==)

Is er een manier waardoor ik dit cassette op het achterwiel krijg? Indien ik een 7 speed body van Shimano koop, kan ik deze body dan op het achterwiel monteren of is dat niet universeel?

Het gaat over een stadsfiets voor dames. Sorry als dit niet de juiste plaats is voor deze topic

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 jan 2019 14:21

Als het een schroefpignon is dan past er geen enkele body of cassette op en is de enige optie een nieuwe schr0efpignon.
Oudere fietsenzaken hebben nog wel gereedschap om die eraf te draaien.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 jan 2019 16:19

.....en zoiets erop te zetten: https://www.fietsparts.nl/fietsonderdel ... nrace.html

Sjef

Keev
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 jul 2017 22:24

Keev 18 jan 2019 16:58

Beiden bedankt voor de info. Indien ik een pion koop zoals deze in de link, welk gereedschap heb ik dan nodig?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 jan 2019 17:05

Voor die nieuwe heb je een afhaler van Shimano nodig, maar het probleem is welke heb je nodig voor de oude? Daarvan zijn er wel 10 verschillende. Als de fiets niet te oud is, zou het ook Shimano kunnen zijn. Dan heb je geluk. Maar die dingen kunnen ongelofelijk vast zitten. Laat het doen!

Keev
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 jul 2017 22:24

Keev 18 jan 2019 17:15

Bedankt, ja nu begin ik te twijfelen of ik dan niet gewoon beter een nieuw achterwiel kan kopen voor haar fiets waar ik dan zelf een body met mijn aangekochte cassette op monteer. Het huidige achterwiel heeft ook de nodige gebruikssporen en een nieuw zal wel niet zoveel kosten zeker voor een simpele stadsfiets?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 jan 2019 17:27

Die kosten vallen inderdaad wel mee. Je kunt ieder wiel voor derailleur met een cassette body gebruiken, die zijn ook geschikt voor een 7v cassette. Wel moet er dan een spacer/vulring achter van 3.0 mm. Let wel even op de inbouwmaat. Is meestal 135mm. Racefietsen hebben 130mm.
Ligt aan de bandenmaat. Bij 622mm: https://www.fietsparts.nl/fietsonderdel ... zwart.html
Bij deze heb je geen spacer nodig! Body is alleen geschikt voor 7v. Wel enkelwandige velg. Bij een massieve as (zoals deze) kun je geen cassette-afhaler gebruiken met een centreerpen. Met snelspanner slechts minimaal duurder.

Keev
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 jul 2017 22:24

Keev 18 jan 2019 20:52

beste,
dank voor de duidelijke info, hier kan ik zeker mee verder!

Plaats reactie