Sinds een week of twee schuurt mijn voorste remschijf op een plek tegen de remblokken. Het gaat om Shimano BR-RS505 remmen. Je ziet de schijf tussen de blokken heen en weer bewegen. Met een plakkertje op een spaak uitgezocht waar het probleem zit. Als het wiel vervolgens 180 graden gedraaid is, staat de schijf op maximale afstand van het blok waar het tegen aan schuurt.
Ik heb het al een keer eerder gehad (na het inremmen) en toen de voorste remschijf los gehaald en opnieuw vast gezet. Dit hielp toen en dus nu ook weer gedaan, maar nu helpt niet.
Het probleem ontstond op ongeveer op het zelfde moment dat de blokjes vervangen moesten worden. Ik heb de blokjes inmiddels vervangen (maar nog niet ingeremd). Wat me opviel was dat een blokje veel meer afgesleten was dan de andere. Dit is ook zo bij het achterwiel, maar hier geen problemen met aanlopen van de schijf. Ook vervangen van blokjes achteren gaf geen probleem (zoals het hoort denk ik

Om het probleem met de voorste rem op te lossen heb ik de remklauw losgehaald en opnieuw vast gezet volgens instructies, maar dat helpt ook niet.
Heb er ook een nieuwe schijf opgezet om uit te sluiten dat de schijf krom was. Ook met nieuwe schijf hetzelfde probleem.
Als ik het voorwiel uit het frame haal en op de as draai lijkt de schijf recht te lopen. Als de as in het wiel zit zonder wiel en er een bank pas tegen aanleg lijkt de as recht te zitten.
Ik weet nu even niet hoe ik het moet oplossen. Maar voordat ik naar de fietsenmaker ga, vroeg ik me af of hier nog iemand is met een (mogelijke) oplossing. Misschien dat ik iets over het hoofd zie.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
- Jelger -