Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Racefiets ombouwen naar Bike Pack fiets (?)

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 15 nov 2018 21:42

Bij mij 24 liter: 9 liter aan de achterkant, 11 liter tussen de beugels en 4 in en op het frame. Gewicht: iets minder dan 5 kilo, inclusief tent, slaapzak, mat, beetje extra kleding, maar geen kookspullen (wel een lepel om een salade uit de supermarkt weg te lepelen). Je mist dan niks, maar ik ben het wel gewend om minimalistisch op pad te gaan én ik heb goede (lees dure) spullen: Hilleberg, Western Mountaineering, etc. Ook voor die spullen geldt: goed spul gaat ongelofelijk lang mee. Mijn eerste Hilleberg heb ik nu meer dan 15 jaar en heeft maanden dienstgedaan in het hooggebergte, winterse omstandigheden, etc. Minimalisme is niet oncomfortabel. In tegendeel: ik fiets veel en veel lekkerder als ik die kilo's thuis kan laten en ik ben sneller in en uitgepakt.
Ik ga binnenkort even proberen of het met die 24 liter in de winter ook kan. Ik denk het wel.

wdfl
Forum-lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 15 nov 2018 22:23

JC80 schreef: 15 nov 2018 21:42 Bij mij 24 liter: 9 liter aan de achterkant, 11 liter tussen de beugels en 4 in en op het frame. Gewicht: iets minder dan 5 kilo, inclusief tent, slaapzak, mat, beetje extra kleding, maar geen kookspullen (wel een lepel om een salade uit de supermarkt weg te lepelen). Je mist dan niks, maar ik ben het wel gewend om minimalistisch op pad te gaan én ik heb goede (lees dure) spullen: Hilleberg, Western Mountaineering, etc. Ook voor die spullen geldt: goed spul gaat ongelofelijk lang mee. Mijn eerste Hilleberg heb ik nu meer dan 15 jaar en heeft maanden dienstgedaan in het hooggebergte, winterse omstandigheden, etc. Minimalisme is niet oncomfortabel. In tegendeel: ik fiets veel en veel lekkerder als ik die kilo's thuis kan laten en ik ben sneller in en uitgepakt.
Ik ga binnenkort even proberen of het met die 24 liter in de winter ook kan. Ik denk het wel.
welke tent, slaapzek en mat is dat dan?
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 15 nov 2018 22:26

Met alleen de rackpack en stuurtas gaat het bij mij ook zonder tent in de winter. Tenminste voor weekendritten waar ik geen burgerkleren voor meeneem.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 16 nov 2018 09:13

wdfl schreef: 15 nov 2018 22:23
JC80 schreef: 15 nov 2018 21:42 Bij mij 24 liter: 9 liter aan de achterkant, 11 liter tussen de beugels en 4 in en op het frame. Gewicht: iets minder dan 5 kilo, inclusief tent, slaapzak, mat, beetje extra kleding, maar geen kookspullen (wel een lepel om een salade uit de supermarkt weg te lepelen). Je mist dan niks, maar ik ben het wel gewend om minimalistisch op pad te gaan én ik heb goede (lees dure) spullen: Hilleberg, Western Mountaineering, etc. Ook voor die spullen geldt: goed spul gaat ongelofelijk lang mee. Mijn eerste Hilleberg heb ik nu meer dan 15 jaar en heeft maanden dienstgedaan in het hooggebergte, winterse omstandigheden, etc. Minimalisme is niet oncomfortabel. In tegendeel: ik fiets veel en veel lekkerder als ik die kilo's thuis kan laten en ik ben sneller in en uitgepakt.
Ik ga binnenkort even proberen of het met die 24 liter in de winter ook kan. Ik denk het wel.
welke tent, slaapzek en mat is dat dan?
Een Hilleberg Akto waarschijnlijk. Cumulus maakt ook goede compacte/lichtgewicht slaapzakken en bij een matje moet je denken aan een Thermarest NeoAir. Nadeeltje is dat die 3 samen €1.000 kosten.

Mijn grootste 'probleem' is niet zozeer het gewicht, maar het pakvolume.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 nov 2018 09:25

Ik snap niet goed hoe die gewichten gehaald worden. Bij 5 kg kan ik me echt niks meer voorstellen. Dit zijn mijn slaapspullen plus het geiwcht:
tent 1100
slaapzak 700
luchtbed 350
kussen 50
lakenhoes 100
hamer 400
opbergzak 300

totaal is dan 3000 gram.
Live fast; die young. mijn blog

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 16 nov 2018 09:28

Bijna goed. Hilleberg Niak. Is in principe een 2-persoonstent, maar dan moet je niet te groot zijn en elkaar niet vervelend vinden. Slaapzak: Marmot Hydrogen en mat inderdaad een NeoAir van Thermarest. Als ik per jaar misschien een week op pad zou gaan, had ik zulke spullen niet gehad, maar de meeste spullen hebben al heel wat gebruik gezien.
Ik ben niet meteen met dit soort spul begonnen: als je 18 bent koop je niet zulke dure spullen. Ik weet dus wel uit ervaring wat de verschillen zijn.

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 16 nov 2018 09:32

rob74 schreef: 16 nov 2018 09:25 Ik snap niet goed hoe die gewichten gehaald worden. Bij 5 kg kan ik me echt niks meer voorstellen. Dit zijn mijn slaapspullen plus het geiwcht:
tent 1100
slaapzak 700
luchtbed 350
kussen 50
lakenhoes 100
hamer 400
opbergzak 300

totaal is dan 3000 gram.
Die hamer zou ik mooi thuislaten. En die opbergzak: wat gaat daar in?

Wel even goed te vermelden: die 5kg is mijn additionele kampeeruitrusting. Dus de spullen die ik normaal bij me heb (tooltje, beetje eten, gilet, etc) reken ik daar niet mee. Bij elkaar zal dat een gram of 500-700 zijn.

Behalve je slaapspullen heb je nauwelijks nog iets anders nodig toch? Vooral niet in de zomer.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 16 nov 2018 10:00

JC80 schreef: 16 nov 2018 09:28 Bijna goed. Hilleberg Niak. Is in principe een 2-persoonstent, maar dan moet je niet te groot zijn en elkaar niet vervelend vinden. Slaapzak: Marmot Hydrogen en mat inderdaad een NeoAir van Thermarest. Als ik per jaar misschien een week op pad zou gaan, had ik zulke spullen niet gehad, maar de meeste spullen hebben al heel wat gebruik gezien.
Ik ben niet meteen met dit soort spul begonnen: als je 18 bent koop je niet zulke dure spullen. Ik weet dus wel uit ervaring wat de verschillen zijn.
Die Hilleberg tenten zijn inderdaad wel geniaal. Neem bijvoorbeeld de Akto, in plaats van 1 stokje bij de uiteinden waardoor het uitloopt in een driehoek, gebruiken ze er 2 in de vorm van een rechthoek. Dodelijk simpel, maar het vergroot de effectieve ruimte wel flink (je wil niet met je voeten of voorhoofd tegen het doek aan liggen als het vochtig is).

Koepel of tunneltenten met zo'n voortent zoals de Unna, MSR, Niak en Nallo zijn helaas allemaal net te kort voor mijn gevoel (1.86m).

Zelf heb ik een Wild Country Zephyros 2. Wordt verkocht als een 2 persoonstent, maar is duidelijk voor 1 persoon. Lijkt wel een beetje op de Akto, maar minder luxe en een stuk vriendelijker geprijsd (heb er €100 voor betaald nieuw).

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 16 nov 2018 10:13

Met 1.86 pas je wel in een Niak hoor. Ik ben 1,80 en houd best wat ruimte over. Je kunt zelfs je matje ietwat diagonaal leggen om meer lengte te krijgen.
Het is ook maar net wat je gaat doen met je kampeertrip. Als je voornamelijk op campings staat en dagelijks in de bewoonde wereld komt, heb je aan een minder robuuste tent waarschijnlijk meer dan genoeg. Ga je dagenlang op pad in onbewoond gebied en word je daarbij meer en vaker blootgesteld aan de elementen, dan is het fijn om high-end tentstokken, een grondzeil met hoge waterkolom en een uitgekiende tentconstructie te hebben. En ga je dat soort dingen dan ook nog in de winter doen, dan wordt het weer een ander verhaal.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 nov 2018 12:49

@JC80,... in de opbergzak (Orltlieb stuff sack) gaan alle kampeer/slaap spullen. Je moet niet alleen de spullen wegen, ook de tassen waarin het vervoerd wordt. En die hamer is idd een beetje overbodig, maar zelf vond ik het wel handig om niet op zoek te hoeven gaan voor een steen of ergens een hamer te gaan lenen.
Live fast; die young. mijn blog

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 16 nov 2018 13:28

Ja, snap ik. Maar die opbergzak gaat dan in een fietstas/frametas?
Als je een beetje goede haringen hebt, krijg je ze er onder steen of hamer ook wel prima in. Ik heb meestal een stuk of 3 verschillende soorten bij me, waarmee ik met elke ondergrond uit de voeten kan. Bij de Niak zijn er 2 punten nodig om hem vast te zetten. De rest is extra. Vooral bij scheerlijnen kan je makkelijk even een halve meter naar achter of voor als daar de grond toevallig net keihard is.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 nov 2018 15:08

Die opbergzak was de opbergzak voor alle slaapspullen en die tas lag bovenop de achterdrager. Vastgezet met een bagagespin (en ook dat gewicht reken ik mee met het totaal gewicht). Die spijkers (haringen) had ik met geen mogelijkheid in de droge rotsige bodem van Zuid-Frankrijk gekregen. Althans niet zonder hamer of een steen. Ik zie dus niet waar er nu echt op gewicht te besparen valt in mijn tent plus slaapspullen.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie