Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietsindustrie en -ambachtseconomie

pino
Forum-lid
Berichten: 3460
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 06 okt 2023 17:58

Lcsmet schreef: 06 okt 2023 17:40
ColumsbusMJ schreef: 06 okt 2023 09:43 70 euro per uur voor een fietsenmaker lijkt mij ook wat aan de prijzige kant?
Maar in een garage, waar ze dan ook nog eens een flinke marge op de wisselstukken hebben, mag 125 euro of meer dan weer wel.
Ik vind 70 Euro all-in zelfs niet overdreven.
+1
In de garages zijn de prijzen van onderdelen en de marges voor de meesten ook volledig onduidelijk. Terwijl van elk los fiets onderdeeltje op het www een bodem/Ali prijs op te zoeken is. Voor een gezonde branche lijkt het dan ook een gezonde zaak een reële arbeidsprijs te rekenen. Hoe ver dat ook van de vergoeding van de zaterdaghulp af staat.
Ik zie gelukkig steeds meer zaken die aangeven de bodem/internet prijs te berekenen, maar wel een fatsoenlijke arbeidsprijs.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 06 okt 2023 18:31

daniel1975 schreef: 06 okt 2023 17:55 “ Cheap, strong, light: pick two” is ook achterhaald. Cheap bestaat niet meer in de wielerwereld.
Vind je? Ik ben soms verbaasd wat een guitige fietsjes je kunt krijgen voor minder dan wat menig forumlid hier voor een setje wieltjes neerlegt.

https://www.canyon.com/nl-nl/roadlite-5/50017011.html

https://rat-bikes.com/kona-rove-al-650.html

https://tentusscher.nl/trek-domane-al-3-disc
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

pino
Forum-lid
Berichten: 3460
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 06 okt 2023 18:34

Cheap, strong, aero, pick two is het nieuwe adagium.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2870
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 okt 2023 19:39

70,- p/u incl btw(!) is niet veel.

DDX heeft een goed punt. Bij mechanische derries moeten die ook opnieuw afgesteld worden.

Rekenen jullie in de tijd die jullie noemen ook het nodige sloopwerk?

Arbeid en ambacht kosten geld. Dat wordt vaak vergeten. Of het nou een FM is, een meubelmaker of een loodgieter. Iedereen verwacht ook een fatsoenlijke loon voor zijn geleverde arbeid bij de baas of opdrachtgever.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16056
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 okt 2023 20:07

Philippos schreef: 06 okt 2023 19:39
Arbeid en ambacht kosten geld. Dat wordt vaak vergeten Of het nou een FM is, een meubelmaker of een loodgieter. Iedereen verwacht ook een fatsoenlijke loon voor zijn geleverde arbeid bij de baas of opdrachtgever.
In de merkgarage rekenen ze 121 Euro + 21% BTW
De loodgieter rekent 900 Euro + BTW voor de plaatsing van een nieuwe gasbrander, dat was 2,5 uur werk met 2 man.
Dat zijn mijn ervaringen van de laatste paar weken.En ik heb het gewoon betaald omdat ik het niet zelf kan.
Onze microgolf oven heeft vorige week na 4 jaar de geest gegeven, daar heb ik dan weer geen hersteller voor laten komen, die heb ik gewoon vervangen door een nieuwe

Aan mijn fiets daarentegen doe ik dan weer wel alles zelf.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37912
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 okt 2023 21:11

Ik ben blij dat het kan én leuk vind om aan de fiets te sleutelen.
Veel geleerd van wijlen Wim Evertse in Zierikzee, bij eerste opbouw en onderhoud van mijn alu Concorde en later alu Pina Galileo. Bij de Galileo zat balhoofdlager geperst in frame, dus lekker rammen a la pressfit BB :-)
Less is bore

JayKay.1
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 mei 2014 16:37

JayKay.1 07 okt 2023 07:36

Het is natuurlijk niet alleen arbeidsloon en materiaal maar ook de winkelhuur en afschrijving inventaris die meegerekend wordt.
Op pinkbike.com worden mtb’s afgeserveerd (in de comments maar nu ook als nadeel in de reviews) als alle kabels door het balhoofd en frame gaan. Bij racefietsen kies je ook voor esthetiek want echt functioneel is het niet. Consequentie is: wie mooi wil zijn….

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 07 okt 2023 07:58

JayKay.1 schreef: 07 okt 2023 07:36 Het is natuurlijk niet alleen arbeidsloon en materiaal maar ook de winkelhuur en afschrijving inventaris die meegerekend wordt.
Op pinkbike.com worden mtb’s afgeserveerd (in de comments maar nu ook als nadeel in de reviews) als alle kabels door het balhoofd en frame gaan. Bij racefietsen kies je ook voor esthetiek want echt functioneel is het niet. Consequentie is: wie mooi wil zijn….
Kabels binnendoor zal toch wel een klein aerodynamisch voordeel opleveren?

Ik kom zelf bij een fietsenmaker die al tien jaar gepensioneerd had kunnen zijn. Hij is alleen op vrijdag en zaterdag geopend en vraagt een stuk minder dan de bovengenoemde 70 (en 90) euro.

Ik geloof meteen dat 70 euro geen bijzonder hoog tarief is, het klinkt alleen zoveel. Een ervaren fietsenmaker zal niet meer dan 3000 euro bruto per maand verdienen, of heb ik dit ook mis? Dan lijken mij de marges nog steeds erg hoog.

Zijn de knutselaars alhier autodidact? Of zijn er een cursussen gevolgd?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37912
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 okt 2023 08:09

Autodidact en goed opletten als iemand anders een klusje aan je fiets doet.
Beetje technische aanleg is wel prettig. Je moet niet zelf gaan sleutelen voor de kostenbesparingen, maar vooral omdat je het leuk vindt. Anders denk ik gedoemd te mislukken.
Less is bore

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2870
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 okt 2023 08:17

De marges zijn wisselend. Op een bandje, een remblokje etc zit bijna geen marge. Op kleding en fietsen zelf wel.
Maar vergeet niet dat een FM voorraad moet aanhouden en voorraad wat je nog over hebt aan het eind van het jaar kost echt heel veel geld. Dat gaat van je marge af en producten met de grootste marge doen het meest pijn aan het einde van het jaar.

Op sommige groepen pak je je winst, op sommige groepen verdien je niets of kost het juist onder aan de streep en heb je het in de winkel meer voor de bühne.
Kosten voor winkel etc hangen af van hoe je het als bedrijf ingericht.

Van die 70,- uurlon moet trouwens het een en ander betaald worden
- brood op tafel
- pensioen
- sociale lasten
- btw
- winst belasting
- verlofdagen
- verzuimdagen
- allerlei verzekeringen
- scholing
- scholingsdagen
Zaken als huur, gereedschap etc reken ik niet mee want dat gaat op de grote hoop van de gehele winkel inkomsten.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5096
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 okt 2023 08:29

daniel1975 schreef: 07 okt 2023 08:09 Autodidact en goed opletten als iemand anders een klusje aan je fiets doet.
Beetje technische aanleg is wel prettig. Je moet niet zelf gaan sleutelen voor de kostenbesparingen, maar vooral omdat je het leuk vindt. Anders denk ik gedoemd te mislukken.
Ik heb door de jaren mezelf ook alles geleerd dmv YouTube/internet en vragen. Ook dit forum is een bron van info. Kom ik er niet uit dan is er ook altijd wel iemand in mijn netwerk die er iets meer van heeft of bepaald gereedschap wel heeft. Het belangrijkste is nog dat je jezelf de tijd geeft. Veel die zeggen dat ze het niet kunnen proberen het niet eens en geven zichzelf geen tijd.

Bij zelf doen mag het ook best eens mislukken, je bespaard genoeg om dat te compenseren.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 07 okt 2023 08:54

Philippos schreef: 07 okt 2023 08:17 De marges zijn wisselend. Op een bandje, een remblokje etc zit bijna geen marge. Op kleding en fietsen zelf wel.
Maar vergeet niet dat een FM voorraad moet aanhouden en voorraad wat je nog over hebt aan het eind van het jaar kost echt heel veel geld. Dat gaat van je marge af en producten met de grootste marge doen het meest pijn aan het einde van het jaar.

Op sommige groepen pak je je winst, op sommige groepen verdien je niets of kost het juist onder aan de streep en heb je het in de winkel meer voor de bühne.
Kosten voor winkel etc hangen af van hoe je het als bedrijf ingericht.

Van die 70,- uurlon moet trouwens het een en ander betaald worden
- brood op tafel
- pensioen
- sociale lasten
- btw
- winst belasting
- verlofdagen
- verzuimdagen
- allerlei verzekeringen
- scholing
- scholingsdagen
Zaken als huur, gereedschap etc reken ik niet mee want dat gaat op de grote hoop van de gehele winkel inkomsten.
Omdat ik hier totaal geen verstand van heb: waarom kost voorraad die je aan het eind van het jaar nog over hebt heel veel geld?
Het maakt toch niet uit wanneer je verkoopt (31 dec vs 1 Jan), of moet je belasting betalen over de waarde van je inventaris?

Plaats reactie