Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Piepend geluid tijdens fietsen vanuit schoenen

Ronald33626
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jan 2014 20:35

Ronald33626 30 sep 2018 11:20

Goedemorgen,

Ik heb nu zoiets raars met mijn SIDI schoenen (lijken op het model Genius 7). Tijden het fietsen op mjn Van Nicholas Chinook (met SPD pedalen) ontstaat er na een uur op 2,5 fietsen een piepend geluid vanuit mijn rechterschoen.!?!
De pedalen die ik gebruik zijn de Shimano SPD-SL PD-R540 Light Action modellen. En zijn naar mijn weten helemaal okay. Hoor en zie geen speling of zo iets.
Als test heb ik tijdens het fietsen aleen met mijn linkervoet in de pedaal gereden en dat zorgde ervoor dat het geluid verdween. Met alleen de rechtervoet in het pedaal bleef het geluid.
Mijn vraag is nu het piepende geluid de oorzaak is van mogelijk wrijving die is ontstaan tussen mijn gele SPD blok en de onderkant van de schoen? Is de zool misschien heel stijf. Of misschien wel speling tussen het gele blok en de pedaal?
Is die wrijving dan eventueel te verhelpen door Teflon spray aanbrengen (tussen schoen en gele blok) of is dit geluid een signaal dat de gele blokken vervangen moeten worden vanwege slijtage? Ze zitten er een jaar onder ........

Alvast bedankt voor de adviezen.

Ronald

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 30 sep 2018 11:54

Dit is inderdaad vrij apart. Je moet even kijken of je je schoenplaatjes wel vast genoeg heb gezet (momentsleutel anders kan je je zool kapot maken ook gelijk kijken of er geen zand etc tussen zit). Daarnaast zou wat teflon ook geen kwaad kunnen zolang je het maar niet in je schoen spuit....

Of de blokjes versleten zijn zie je door de wearline (bijlage) Alhoewel ik nu al 2 maanden zonder de achterste gele blokken van mijn cleat rijd zonder problemen...
En het is helemaal niet gek om elke seizoen je plaatjes te vervangen.
Bijlagen
shimano-cleat-manual.jpg

Ronald33626
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jan 2014 20:35

Ronald33626 30 sep 2018 14:23

Thanks!
Ga het vanmiddag even bekijken, kom er dan nog op terug.

Ronald33626
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jan 2014 20:35

Ronald33626 15 okt 2018 12:42

Heb de beide schoenplaatjes vervangen en inmiddels alweer de nodige kilometers gereden (zonder een piep).

Plaats reactie