Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Lange benen en de Cannondale SuperSix... wat nu?

matijs
Forum-lid

matijs 14 jun 2010 23:14

Beste medefietsers,

wat een luxeprobleem..... ik ben in de bevoorrechte positie om een Cannondale SuperSix aan te kunnen schaffen, gebeurt me dit;

Ik ben 1.90m lang maar mijn lengte zit hem vooral in mijn benen (binnenbeen 98 cm!). Mijn oude fiets is een Van Tuyl 740, alu frame maat 63. Deze is toentertijd speciaal aangepast op mijn bouw door de bovenbuis een cm in te korten.

Als de FM mijn oude fiets qua maatvoering aanhoudt, kom ik voor de SuperSix op maat 63 uit.... de grootste maat! Daar rijdt normaal gesproken 1.95m en langer op....

Maar.... de 60 heeft een bovenbuislengte welke gelijk is aan mijn huidige fiets (59 cm). Nadeel is dan wel dat het stuur zo'n 4 cm lager uitkomt tov m'n zadel.... Mijn huidige balhoofdbuis is nml 23 cm (excl 2 cm spacers!) tov 19 cm van de SuperSix.

U raadt het al.... ik zie door de cijfers het bos niet meer! Gelukkig kan ik binnenkort proefrijden op een maat 63, maar toch vraag ik ook hier om tips en adviesen van jullie kant. Moet ik wellicht naar een ander merk / frame kijken?

Voor de goede orde; ik vind de Synapse niet mooi (daarvan zegt men dat hij beter geschikt is voor de langbenigen onder ons).

Groet Matijs
fietsen is gezond..... zeggen ze!

nespresso
Forum-lid

Gebruikersavatar nespresso 14 jun 2010 23:31

Tsja, de geometrie van Cannondale vind ik een beetje lastig: bij een 63 frame krijg je ook een zitbuishoek van 72 graden. Dat zet je behoorlijk ver achter je bracket en in combinatie met een relatief lange bovenbuis... Als ik jou was zou ik inderdaad naar iets anders gaan kijken. Er zijn voldoende andere merken/frames die bij zo'n framemaat bijvoorbeeld 73 graden aanhouden en ook een bovenbuis van 58,5 - 59cm hebben.

perseus
Forum-lid

perseus 14 jun 2010 23:50

ik vind de synapse prachtig.... maar ben ontzettend bevooroordeeld....;-)
Wat kapot gaat was niet sterk genoeg.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 jun 2010 00:01

Gezien je lichaamsbouw moet je het niet zoeken bij Amerikaanse fietsen. Die hebben een relatief lange bovenbuis, en jij hebt een relatief kort bovenlichaam. Pastnie dus. Canyon schijnt kortere bovenbuizen te hebben. Veel italiaanse frames ook.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rennsport
Forum-lid

rennsport 15 jun 2010 00:31

Even voor je ideevorming, ik heb zelf ook een bbl van 98 cm, daarentegen ben ik 3 cm langer, 193cm dus.
Ik rij sinds kort op een Trek 2.1 60 cm frame, bovenbuis 58,6. Voordat ik mijn fiets had was ik bang dat de fiets te klein zou zijn, vanwege mijn bbl en ik was inderdaad ook bang dat het stuur "te" laag zou zitten.
Maar ben heel blij dat ik geen groter frame gekozen heb. Puur vanwege de lengte van de bovenbuis. Ook de hoogte van het stuur is in mijn geval goed.
De situaties van jou is natuurlijk weer anders en nog moeilijker, maar misschien kun je hier toch wat mee.

Zoals je zelf al zegt, ga proefrijden. Neem daar in ieder geval goed de tijd voor.

ps Wellicht kun je met een kortere stuurpen nog wat lengte compenseren.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jun 2010 00:45

Amerikaanse fiets kan best, maar dan wel een modelletje met lange balhoofdbuis. Dus bijv de Synapse van Cannondale en Roubaix van Specialized. Deze SuperSix gaat 'm gewoon niet worden, het past gewoon niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 jun 2010 01:57

Amclassic-fan schreef:Amerikaanse fiets kan best, maar dan wel een modelletje met lange balhoofdbuis. Dus bijv de Synapse van Cannondale en Roubaix van Specialized. Deze SuperSix gaat 'm gewoon niet worden, het past gewoon niet.

Maar dan moet je dus een maatje kleiner kiezen dan 'standaard'. Door de lange balhoofdbuis zit je dan toch niet al te diep (maar nog steeds dieper dan waar de fiets voor 'bedoeld' is). Lijkt me toch teveel compromissen sluiten.

NB: mevr 53x11 is ook zo'n type veel benen, weinig romp. Prima passend gekregen op een Ita frame met 9 cm stuurpen en zadelpen zonder setback. Als je wilt weten hoe dat eruit ziet -het frame(!)-, er staat een foto in het Cinelli topic.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

bigfloor
Forum-lid

Gebruikersavatar bigfloor 15 jun 2010 02:16

Ik ben 1.94m met een bbl van 100cm.

Heb nu een Canyon Ultimate AL van 66cm, heeft een relatief korte bovenbuis. Past perfect bij mijn lange benen en korte bovenlijf.

Vroeger ook een Cannondale gehad (R700 met zo'n CAAD5 frame), in een 63cm uitvoering. Die zat wel heel erg gestrekt, en ontzettend laag voor mij (spacers ertussen en de stuurpen op zijn kop, omhoog dus). Zag er niet zo fraai uit en zat ook niet super.

Success met je zoektocht
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

jsparie
Forum-lid

jsparie 15 jun 2010 02:20

Wat is er mis met de 63 ? Als ik het goed begrijp is de bovenbuis maar 1 cm langer als wat je nu gewend bent. Stuurpen 1 cm korter en je bent al een eind op weg in de goede richting. Of had je nu al een hele korte stuurpen ? Dan wellicht idd op zoek naar wat anders. In deze prijsklasse moet dat lukken.

Of bij de 60 cm een iets omhoog wijzende stuurpen en een extra spacertje. 3 of 4 cm spacers is wellicht niet helemaal super om te zien, maar kan prima. Volgens mij mag je van de meeste fabrikanten zelfs tot 5 cm gaan. Alleen wordt het dan wel een erg grote toren.

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 15 jun 2010 08:01

Ik zel heb een BBL van 94cm, met een totaal lengte 1.98 en rij een 63 Six frame.
Na perfecte afstelling van de FM is het zuper zitten.
De Supersix heeft een nog sportievere zit met een kortere balhoofd.
Als je de mogelijkheid hebt om een Supersix 63 frame te proberen dan zou ik dat zeker doen. Speculeren over de lengtes is moeilijk.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

trudie
Forum-lid

trudie 15 jun 2010 09:08

53x11 schreef: NB: mevr 53x11 is ook zo'n type veel benen, weinig romp. Prima passend gekregen op een Ita frame met 9 cm stuurpen en zadelpen zonder setback. Als je wilt weten hoe dat eruit ziet -het frame(!)-, er staat een foto in het Cinelli topic.

Lange benen en dan geen setback???

pipootje
Forum-lid

pipootje 15 jun 2010 09:54

Dit probleem is niet oplosbaar met een fiets in een standaardmaat. Een frame met de juiste bovenbuis is te klein waardoor je ontzettend diep moet gaan zitten. Een te laag frame is in feite helemaal geen optie en een frame met de juiste hoogte kun je alleen berijden met een stuurpen van 5 cm. Maar dan nog is de gewichtsverdeling op de fiets helemaal verkeerd, het stuurt voor geen meter, etc..
Been there, done that.

De oplossing is een maatframe. Een ijzeren maatframe is geen probleem. Een titanium frame bestel je in China op maat (zoek op forum). Een carbon maatframe laat je maken in Italië bij MB (Bertoletti). Je bent dan nauwelijks duurder uit dat met een Specialized of iets dergelijks. Ik heb mijn Bertoletti besteld bij Jean Habets in Schin op Geul. Kun je leuk laten spuiten zoals jij dat wilt, desnoods met je eigen naam er op.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

Plaats reactie