Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Geblokkeerde linker shifter

arjansh
Forum-lid

arjansh 13 aug 2018 03:03

Vandaag was ik lekker een rondje aan het fietsen, maar ineens ging er iets mis met mijn linker shifter. Toen ik naar het grote blad wilde schakelen ging de hendel ineens moeizaam, toen ik iets harder drukte was het ineens "pats!". In eerste instantie lukte het nog wel om de voorderailleur te bewegen, maar hij bleef groot geschakeld; bij het loslaten van de hendel schakelde de voorderailleur direct terug op het kleine blad.

Even later blokkeerde de voorderailleur compleet, er is nu geen beweging meer in te krijgen. Het is de linker shifter van een Shimano Ultregra 6700 groep, met iets van 41.000 km op de teller. Ik moet bekennen dat ik nooit wat aan onderhoud aan de shifter heb gedaan, werkte altijd prima.

Ik heb de shifter van het stuur gehaald en een beetje open geschroefd (zie foto's hieronder). Wat mij opvalt:
1. Dit hendeltje staat constant omhoog gericht (foto 1 & 3), maar volgens mij moet deze terug vallen. Er is met geen mogelijkheid beweging in te krijgen.
2. Het palletje waarin de versnellingskabel vast moet volgens mij ook verder terug vallen. Nu lukt het niet om de versnellingskabel uit de shifter te krijgen omdat dit palletje niet ver genoeg terug valt (foto 2).
3. Er zit wat speling op het asje waar alle palletjes om draaien. Daarnaast sluiten de palletjes ook niet heel strak op elkaar aan, ze kunnen wat heen en weer geschoven worden.

Heeft iemand een suggestie hoe het gefixt kan worden? Als ik er naar kijk zie ik niet direct wat ik zou kunnen doen om het te repareren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 13 aug 2018 10:01

Heb een keer hetzelfde gehad, Shifter was toen niet re repareren, Was iets afgebroken wat niet te vervangen was. Helaas heb ik toen een nieuwe shifter moeten kopen.
Ach, ik zeg ook maar wat

mranmo
Forum-lid

Gebruikersavatar mranmo 13 aug 2018 10:08

Er is een bekend probleem bij de linker shimano ultegra shifter. Het probleem is dat er soms een moertje los draait en dan doet de shifter het niet meer.

Op dit forum staar er hier iets over geschreven:
viewtopic.php?f=12&t=53445&hilit=ultegr ... s&start=23

Of meer informatie in het engels op bikeradar.
https://www.bikeradar.com/forums/viewto ... t=12914428

PetiK
Forum-lid

PetiK 13 aug 2018 11:50

Heb iets vergelijkbaars aan de hand gehad
viewtopic.php?f=12&t=82804&hilit=shifter+links+ultegra

Als het inderdaad hetzelfde probleem is, dan hoor je iets loszitten als je de shifter schud, misschien valt er een aluminum boutje uit dan weet je zeker dat dat het probleem was. Dit komt vaker voor bij deze shifter, is zelf op te lossen. Boutje bij opnieuw monteren en insmeren met loctite zodat het later niet weer gebeurd.

arjansh
Forum-lid

arjansh 14 aug 2018 14:48

Bedankt voor jullie reacties. Voor zover ik kon zien ontbrak er nergens een moertje, ook zat niet iets los in de shifter zelf (geen geluid bij schudden). Na een tijdje geprutst te hebben de conclusie getrokken dat ik het echt niet voor elkaar ging krijgen, dus ik heb mij maar gewonnen gegeven en nieuwe shifters besteld.

Plaats reactie