Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Gepiep vanuit de body

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 11 aug 2018 16:57

Bij onderhoud aan m'n dagelijkse (woon/werk ) fiets moest de cassette worden vervangen. Probleem hierbij was dat de cassette niet was los te krijgen, Ook niet door gebruik van een grotere hefboom. Om kort te gaan, ik heb de cassette met de slijpschijf losgeslepen en daarna een nieuwe cassette gemonteerd. Dit alles met succes, schakelen gaat weer als vanouds.

Wat me nu wel opvalt is dat er tijdens het fietsen de achternaaf of body vrij regelmatig wat piept. Ik heb het vermoeden dat dit is ontstaan door de warmte die bij het slijpen is vrijgekomen. Het betreft hier een shimano deore naaf met 9 speed body. Kan ik op een eenvoudige manier de body verwijderen en het binnenwerk wat invetten zodat ik kan kijken of het gepiep zo verdwijnt?
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 aug 2018 17:56

Diagnose lijkt me juist.
Ik zou proberen er wat olie in te laten lopen via de achterkant (body moer er af)
Body kan van de naaf af geschroefd worden met een grote inbus , meestal 10 mm.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 21 feb 2019 10:01

Niet dat de Cassette Body piept maar ben een en ander aan het reinigen en kom ik met de volgende vraag te zitten nl. welk smeermiddel gebruik je om die te smeren?
En dan bedoel ik de klauwtjes en de vertanding waarin die lopen (als ik het goed omschrijf)?
Kan ik daarvoor de Shimano Grease of Litiumvet gebruiken?
Het betreft een Miche Naaf Primato.
...

Weer_begonnen
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 mar 2015 09:20

Weer_begonnen 21 feb 2019 10:53

Oppbogga schreef: 21 feb 2019 10:01 Niet dat de Cassette Body piept maar ben een en ander aan het reinigen en kom ik met de volgende vraag te zitten nl. welk smeermiddel gebruik je om die te smeren?
En dan bedoel ik de klauwtjes en de vertanding waarin die lopen (als ik het goed omschrijf)?
Kan ik daarvoor de Shimano Grease of Litiumvet gebruiken?
Het betreft een Miche Naaf Primato.
Weet niet uit welk jaar je naaf is, zelf hier vorige week een oud (1992) Shimano Ultegra freewheel helemaal uit elkaar gehaald, gereinigd en ingevet met gewoon Shimano lagervet (type: Shimano Premium Grease), loopt weer als een zonnetje.

Je leest of hoort weleens over speciale (lees: dure) olie e.d. omdat anders alles zou vastlopen. Smeer mijn freewheels als 30 jaar met gewoon lagervet (Shimano of Pedro's) en nog nooit problemen gehad met "vastlopers".
The mind is like a parachute; it only works when it is open.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 21 feb 2019 11:41

Dank voor je reactie.
Het enige wat ik me zou kunnen bedenken bij "lagervet" dat het te dik is en dat daardoor de klauwtjes misschien haperingen gaan vertonen.
De S. Grease ziet er wel redelijk "vloeibaar" uit maar het lithium lagervet dat ik heb is een stuk "dikker".
...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 feb 2019 12:33

Dik of taai vet kan in ieder geval problemen geven, vooral in de winter, dat dus niet gebruiken.
Paar druppeltjes motorolie doet het ook, maar geeft wel wat meer geratel....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 21 feb 2019 14:58

Duidelijk.
Ga even bij FM kijken of daar iets passends is te krijgen.
...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 feb 2019 15:23

Inderdaad: ongedoopte motorolie of gewoon dunne olie, die mengt niet met waterdruppeltjes. Dat doet vet wel: ijs in de winter.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4696
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 feb 2019 19:18

Weer_begonnen schreef: 21 feb 2019 10:53
Oppbogga schreef: 21 feb 2019 10:01 Niet dat de Cassette Body piept maar ben een en ander aan het reinigen en kom ik met de volgende vraag te zitten nl. welk smeermiddel gebruik je om die te smeren?
En dan bedoel ik de klauwtjes en de vertanding waarin die lopen (als ik het goed omschrijf)?
Kan ik daarvoor de Shimano Grease of Litiumvet gebruiken?
Het betreft een Miche Naaf Primato.
Weet niet uit welk jaar je naaf is, zelf hier vorige week een oud (1992) Shimano Ultegra freewheel helemaal uit elkaar gehaald, gereinigd en ingevet met gewoon Shimano lagervet (type: Shimano Premium Grease), loopt weer als een zonnetje.

Je leest of hoort weleens over speciale (lees: dure) olie e.d. omdat anders alles zou vastlopen. Smeer mijn freewheels als 30 jaar met gewoon lagervet (Shimano of Pedro's) en nog nooit problemen gehad met "vastlopers".
Als je je freewheel werkelijk uit elkaar gehaald hebt dan heb je ook gezien hoe gering de opwaartse kracht is van de palletjes. Dan begrijp je ook dat de kleefkracht van vet al voldoende is om de palletjes niet (meteen) te laten opveren en ze niet meteen in de kartels van de binnenzijde van de body zullen kunnen vastgrijpen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 feb 2019 19:44

Het is nog maar de vraag of hier dezelfde dingen worden bekeken.....
Een Shimano vrijloopbody demonteren is niet hetzelfde als een freewheel en ook geen heel makkelijk klusje.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4696
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 feb 2019 11:32

Klopt, topicstarter had het over 9-speed deore dus vrijloopbody. Andere reactie had het over een freewheel (ultegra 1992).
Ik had het uiteraard over een vrijloopbody die, mits de juiste losmaaktool, vrij eenvoudig te demonteren is. Soms wel wat gepriegel om die 2 x 25 kogeltjes goed gepositioneerd te krijgen..

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 feb 2019 14:02

De paar keer dat ik zo'n body heb gedemonteerd bleken de kogelbanen in zodanig slechte staat , dat het eigenlijk niet de moeite waard was om de boel weer in elkaar te zetten.
Ik begin er niet meer aan, de prijs van die dingen is gewoon te laag.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie