Alles over vakanties op én met de fiets

Touretappe bezoeken

ddeswijzen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 jul 2018 12:03

ddeswijzen 29 jun 2023 17:15

el_loco schreef: 28 jun 2023 08:07
ddeswijzen schreef: 27 jun 2023 20:40 Ik heb helaas geen advies voor je want ik ben zelf ook zoekende.,

Ik ga deze etappe ook kijken..we gaan met z’n drieën en hebben de gedachte om eerste de petit ballon en de platzerwassel zelf te fietsen en daarna de platzerwassel af te dalen en in de afdaling een plekje te zoeken om te gaan kijken. Echter als ik bovenstaande lees komen er bij mij wel wat vragen op?

- tot hoe laat mag je op het parcours zelf fietsen?
- wanneer komt de tourcaravaan…hoeveel tijd van tevoren?
- kun je makkelijk een plekje vinden met de fiets om ergens te gaan staan?

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen. Alvast bedankt.
1. Op elke specifieke helling staat aangegeven op een geel bord van wanneer tot wanneer het afgesloten is. Geen idee of dat online te vinden is, maar ze hanteren een vrij ruim tijdvak. (dwz, lang van te voren afgesloten, want reclamekaravaan enzo) Er komen dan ook gendarmes te staan.
2. Check het `time-schedule` op de site van de Tour https://www.letour.fr/en/stage-20
3. Meestal is er - zeker in afdalingen - plek zat.
Dank je!!! Jij noemt een ruim tijdvak…. Maar hoeveel tijd van de voren (voor de karavaan) is het ong afgesloten voor fietser?

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 29 jun 2023 20:05

Reken op vele uren, 4-6 uur van tevoren afgesloten is niet vreemd. Ik herinner met dat de Bonette ooit een dag van tevoren al op slot ging. Voor auto's in ieder geval. Hier ga je toch geen concrete antwoorden krijgen. Gewoon ter plekke bekijken en hou met het ergste rekening.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 22 jul 2023 12:05

Afgelopen woensdag de etappe naar Courchevel bezocht. 's Morgens was ik op de fiets met volle rugzak vertrokken vanuit Brides-les-Bains naar de Col de la Loze. De weg was vanaf 11 uur afgesloten voor autoverkeer. Gezellige boel. Al heel veel mensen langs de kant, iedereen in was in opperbeste stemming.

Omdat de laatste 7 kilometer van de col sowieso zijn afgesloten voor autoverkeer ontbraken de campers en de extreme drukte. Mensen gingen hier naar boven op de racefiets, mtb, trekking bike, e-bike of lopend. Het maakte niet uit. In de bocht waar later die motor stil kwam te staan was het al een drukte van belang (zie video).

Bovenop de col was het allemaal supergoed georganiseerd. Er was een groot tv-scherm waarop de hele race gevolgd kon worden, er was een biertent en het was niet extreem druk. Het mooie weer deed de rest. Zonder al te veel moeite vond ik een plek net achter de passage van de col. Prachtig uitzicht.

Na de race rustig afgedaald via Meribel. Auto's stonden vast, maar met de fiets was het voorzichtig en vrij vlot afdalen.

Topdag.

Hier wat video's: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... ZjX4Bmtksj

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 22 jul 2023 13:03

Ha Herman,

Ben ff nieuwsgierig. Heb zelf al een aantal touretappes bezocht, eigenlijk van alles wel wat maar nog nooit een bergetappe.

Als ik de beelden op TV zie, verbaas ik me er over dat er niet meer ongelukken met renners gebeuren, gezien het zwaaien met vlaggestokken, het wapperen met vlaggen en kartonnetjes, het meerennen. Brave huisvaders die in het bijzijn van hun kids volledig doorslaan etc.
Lijkt wel of al het publiek langs de weg uitsluitend uit volslagen doorgesnoven malloten bestaat.


Hoe heb jj de sfeer ter plaatse ervaren,en dan met name tijdens het langskomen van de koers, tijdens de etappe die je bezocht hebt?
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 22 jul 2023 13:34

Mooie vraag. Ik heb wel vaker een bergetappe bezocht en denk echt dat 99% van de toeschouwers gewoon enthousiaste mensen zijn die staan te kijken, klappen of schreeuwen. Maar verder niet hinderlijk aanwezig zijn.

Toen ik afgelopen woensdag naar boven reed zag het er allemaal gemoedelijk uit en werden ook de fietsers die naar boven reden af en toe aangemoedigd. In Meribel was het wel wat drukker en daar zag ik ook figuren in rare pakken rondlopen. Op het autovrije deel liepen op supersteile stuk rondom die bocht waar later die motor stil kwam te staan mensen rond die me erg fanatiek leken. Een beetje de types die jij bedoelt. Het lijkt erop dat dit soort lui zich verzamelen op bepaalde stukken.

Bovenop kon je alleen per fiets komen en daar was het vrij relaxt. Er waren alleen echte wielerfans.

De dag vooraf ontmoette ik wel wat gasten die echt alleen maar voor de sfeer kwamen. Fietsen konden ze totaal niet, maar ze hadden het vooral over de sfeer. Alpe d'Huez-bocht-7-types zeg maar.

Ik vond het allemaal best meevallen. Wellicht dat het op de Alpe d'Huez of de Mont Ventoux anders is. Ik zou me er niet door laten tegenhouden als ik jou was.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 22 jul 2023 17:14

Stukje waar de motor stilstond is eigenlijk ook vrij makkelijk voor minder sportief publiek te bereiken als de stoeltjeslift in werking is (kan ik niet nagaan).
Ik vond van die Col de la Loze grappig dat het andersom als Boulevard de la Loze op ski's een pad is waar je bij moet prikken als je omlaag wilt komen (of goede wax). Op de fiets ervaar je dat heel anders.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 22 jul 2023 17:29

pino schreef: 22 jul 2023 17:14 Stukje waar de motor stilstond is eigenlijk ook vrij makkelijk voor minder sportief publiek te bereiken als de stoeltjeslift in werking is (kan ik niet nagaan).
Ik vond van die Col de la Loze grappig dat het andersom als Boulevard de la Loze op ski's een pad is waar je bij moet prikken als je omlaag wilt komen (of goede wax). Op de fiets ervaar je dat heel anders.
Je hebt gelijk, heel veel mensen zijn ook met de skilift daar naar boven gekomen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 22 jul 2023 19:28

Herman_N schreef: 22 jul 2023 13:34
Ik vond het allemaal best meevallen. Wellicht dat het op de Alpe d'Huez of de Mont Ventoux anders is. Ik zou me er niet door laten tegenhouden als ik jou was.
Bedankt voor je antwoord.
Laat me er ook zeker niet door weerhouden om een bergetappe te bezoeken.

Betrapte me er deze tour alleen meerdere malen op dat ik voor de buis meer keek met een blik van "als dat maar goed gaat" dan de aandacht bij het koersverloop te hebben.
Blijkbaar valt het in de praktijk dus mee en lijkt het voor de buis erger dan dat het is.

Vanmiddag wel enorm genoten van de toejuichingen voor Pinot, zo kan het dus ook, met name op de Petit Ballon.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 23 jul 2023 10:05

Kan je ergens terugvinden waar de renners overnachten? Heb wat tijd te doden vandaag en wilde misschien even kijken of we een glimp van de renners kunnen opvangen

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 15 aug 2023 15:11

Het is al even geleden maar alsnog.
Op zaterdag de etappe naar Le Markstein bezocht met de kinders. Ongeveer 4 uur voor de passage de auto in het dorpje Munster geparkeerd en via de lokale bakker (die bijna uitverkocht was) richting parkoers gewandeld. Eerst een plekje gezocht vlakbij het dorp maar later toch onder dwang van de kinders besloten om een stuk de Petit Ballon op te lopen. Daar nog ruim anderhalf uur gestaan voordat de karavaan langskwam. Nadat we overladen waren met allerlei "handige" sponsorsnufjes nog een uur op de koers gewacht. Luidkeels alle renners aangemoedigd en als toetje kreeg mijn kleine man nog een bidon van de Ineos verzorgers in de handen gedrukt! Alles bij elkaar was het een topdag! Niet alleen voor pa maar zeker ook voor de jeugd. Zelfs moeders had het naar haar zin gehad.
Dus als je in de buurt bent gewoon gaan!

Plaats reactie