Alles over vakanties op én met de fiets

Touretappe bezoeken

Rtw2001
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 nov 2013 23:13

Rtw2001 26 jun 2018 09:23

Na ooit in 1986 als kind Hinault en Lemond op de Alpe d'Huez toegejuicht te hebben, wil ik dit jaar weer eens een touretappe bezoeken.
Mijn oog is daarbij gevallen op de laatste vrijdag van de tour. De etappe naar Laruns.

Ik wil gaan staan op de col de soulor. Camping is inmiddels gereserveerd bij Argeles Gazost.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met het bezoeken van bergetappes. Vanaf hoe laat zijn wegen afgesloten, kun je gemakkelijk parkeren etc. Of misschien zijn er nog wel andere tips. Ik hoor graag jullie reacties.

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 26 jun 2018 10:05

Waar had je gedacht je auto te parkeren? Onder aan de berg lijkt me de enige optie, los van het feit dat je echt niet in file de berg af wil rijden na afloop van de etappe :D Ik vond het in 2007 de Aubisque af en vervolgens de Soulor naar beneden zelfs op een fiets vervelend druk met alle wandelaars, campers(!!!) en auto's.
Dus wandelend of fietsend omhoog. Zorg voor genoeg eten, warme kleren dan wel water, al naar gelang het weer.

Rtw2001
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 nov 2013 23:13

Rtw2001 26 jun 2018 11:50

Dank voor je reactie. Ik wil de Soulor zeker niet met de auto oprijden, maar gewoon opwandelen.

Maar vroeg me af hoe druk het is bij zo'n etappe. Kun je uberhaupt je auto kwijt aan de voet?
Ik zit op een camping 15 km van de voet af. Zou eventueel ook kunnen fietsen naar Arrens Marsous (dit jaar de voet van de Soulor), maar daar zit 3 km a 8% klimmen bij. Voor mij geen probleem, maar mijn kinderen zijn daar minder enthousiast over :-).

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 26 jun 2018 12:30

Een paar dingen waar je even op moet letten:

1. De Aubisque is afgesloten aan de andere zijde. Hopelijk lukt het herstel tijdig. De belangen van de Tour kennende zullen de Fransen er alles aan doen, maar het is nog onzeker: http://www.cyclokalender.nl/NewSite/pro ... =460#form2

2. De route van de renners loopt vanuit AG eerst omhoog over het eerste stuk van de Aubisque. Daarna slaan ze linksaf naar de Col de Borderes om uiteindelijk aan de voet van de Soulor weer uit te komen. Snap je het nog? ;-) Het lijkt me compleet uitgesloten dat de weg vanuit AG geopend is op de dag van de Tour. Of je daar met de fiets kan rijden is ook nog maar de vraag. Wellicht tot een bepaalde tijd, 12 uur ofzo

3. Ik zou lekker een ebike huren voor je kids. Dan kun je er op de fiets heen. In AG zit een verhuur voor ebikes. Desnoods blijf je in AG. Vanuit het dorp klimmen ze ook omhoog.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Rtw2001
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 nov 2013 23:13

Rtw2001 26 jun 2018 13:01

Die modderstroom had ik over gelezen, maar volgens de meest recente berichtgeving zal de weg klaar zijn voordat de tour passeert.(https://www.indeleiderstrui.nl/nieuws/t ... ur-passage)


De optie om de klim direct vanuit AG te bekijken is eigenlijk ook geen slechte...zie ik nu ook. Stijgingspercentages daar zijn ongeveer gelijk aan die van van de Soulor dus evenveel spektakel lijkt me.

Dank voor de tip :winkthumb:

lochtejans
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 nov 2014 12:59

lochtejans 04 jul 2018 16:06

Zondag 22 juli vertrek ik samen met een maatje naar de Pyreneeën. Maandagmiddag (rustdag) verwachten we aan te komen in Aspet waar we verblijven bij een B&B. Op dinsdagmorgen (vroeg) willen we onze auto parkeren op de Col de Portet-d'Aspet om vervolgens deze en de Col de Menté te gaan fietsen. Daarna de etappe bijwonen bij onze auto. Op woensdag staat de korte bergetappe op het programma. Hier willen we op de Peyresourde gaan staan met tent en vooraf zelf fietsen, daarna de grote mannen aanmoedigen. Op donderdag maken we mogelijk nog een uitstap naar de Tourmalet als het lichaam nog wil :)

moiventoux
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 mar 2010 11:32

moiventoux 04 jul 2018 21:44

Ben ik meen in 2007 met de auto de Soulor opgereden. Was daar om 7 uur ‘s ochtends. Stoelen mee, eten, wat te lezen. Was fantastisch weer. Genoten van de sfeer. Renners kwamen rond 4 uur langs. Ze kwamen toen vanaf de Aubisque. Na afloop nog een paar uur op de berg gebleven omdat het berkeer helemaal vast stond. Laat op de camping maar een heerlijke dag. Zou het zo weer doen miits het weer goed is.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1508
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 05 jul 2018 20:01

Inderdaad ga maar vroeg op stap, anders kom je voor een afgesloten berg.
prj

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 05 jul 2018 23:42

Terplaatse heb ik geen ervaring, wel elders. De weg van het parcours wordt geprivatiseerd door ASO. Al 3-4 uur tevoren kun je van de weg geweerd worden. Je fiets kunnen ze zomaar over de afzetting smijten. Discussieren is Nederlands, bestaat niet in Frankrijk. Ga je met de auto en wil je op de col staan: heel veel tijd investeren.

Rtw2001
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 nov 2013 23:13

Rtw2001 09 jul 2018 09:59

Ik neem aan dat je dan nog wel lopend de berg op kan. Of is het echt volledig afgesloten?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 jul 2018 12:37

Lopend met de fiets aan de hand en stiekem fietsen waar geen medewerkers van ASO of gendarmes staan. Reken er ook mee dat de bedrijfswagens van ASO nogal roekeloos (vooral in afdalingen) rijden en bochten afsnijden alsof er niemand aan kan komen.

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 22 jul 2019 16:44

Ik zou ook graag is de tour bekijken en aangezien ik vanaf woensdag in de buurt ben ( albiez montrond vlakbij Saint-Jean-de-Maurienne) lijkt mij dit een uitstekend moment.

Nu kan ik natuurlijk donderdag bij de start gaan kijken maar ik zou het liever vanaf een van de beklimmingen willen zien. Wat zou praktisch de beste optie zijn bij de etappes van donderdag tm zaterdag?
En hoe kan je dit het beste aanpakken ? Fiets is mee dus stukje fietsen is geen probleem.
Specialized Diverge Axs

Plaats reactie