Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Dagelijks sportief fietsen met af en toe zwemmen

Nova88
Forum-lid

Nova88 19 apr 2018 00:41

Beste Fietsforum leden,

Ik zal mijzelf kort voorstellen, ik ben 30 jaar oud, woonachtig in mooie Zeeland en sinds een maand of 2-3 actief aan het fietsen. Ik ben ongeveer een jaar geleden gestopt met roken en toen 2x per week gaan zwemmen. Nu dus sinds enige tijd fietsen erbij en dat bevalt goed. Mijn streven is om dagelijks sportief bezig te zijn en tegelijkertijd wat extra conditie op te bouwen.

Probleem is dat ik het lastig vind om voor dit doel geschikte schema’s te fietsen. Wat zwemmen betreft vind ik sowieso weinig schema’s. Qua fietsen zijn meer schema’s te vinden maar vaak gericht op een specifiek doel, bijv. een 100 km tocht maken, of meedoen aan een triathlon als ik zoek op een combinatie van zwem- en fiets schema’s.

Ik ben zelf een beetje benauwd voor blessures of overbelasting, zeker bij dagelijkse activiteiten vandaar dit topic. Wat ik nu doe is het volgende;

2x in de week 1000 meter zwemmen (rustig, op eigen tempo, doe ik ongeveer een uur over)
3x in de week 25 km fietsen (soms rustig, eigen tempo 16/17 km/u en af en toe ‘hard’ 22-25 km/u maar dan ben ik echt flink bezweet en buiten adem aan het eind van de rit) maar ik doe dit nog niet zolang.

Punt is dat ik dit een beetje te weinig vind, ik wil vooral fietsen als activiteit en voor ontspanning om even tot rust te komen. Maar tegelijk wil ik wel proberen om wat aan mijn conditie te doen. Mijn streven zou zijn in een ideale situatie om 4x in de week 2 uur te fietsen, afhankelijk van een rustig of een wat steviger tempo zou dit dan 30-50 km per dag zijn en 120 of 200 km per week.

Ik heb echter geen flauw idee of dit kan zonder blessures ofzo te krijgen. Is er iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?

bve
Forum-lid

bve 19 apr 2018 07:14

Dat kan prima, je moet jezelf wel de tijd geven om conditie op te bouwen. Te snel te veel fietsen vermoeit je meer dan dat je opbouwt, dus dan gaat t mis.
Volgens mij ben je goed bezig. Zolang je rustige ritjes blijft doen met 1 of 2 snelle ritjes in de week voorzie ik geen problemen. Eventuele blessures zitten waarschijnlijk in de afstelling van de fiets, verder is fietsen niet zo blessure gevoelig.
De basis trainingsleer kan je vinden op doefiets.nl. Je hoeft echt niet direct een hartslagmeter te kopen, maar kennis over zones kan geen kwaad.
Een snelle rit is heel leuk, maar zeker niet optimaal om beter te worden. Interval training is de manier om hoge intensiteit in je trainingen te verwerken.
Ga vooral zo door!

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 19 apr 2018 08:48

En zwemmen bijt het fietsen niet, dus dat is geen probleem om af te wisselen.
Wel verstandig om voor het zwemmen de bortcrawl aan te leren wanneer je sneller wilt zwemmen. Met 1000 meter in een uur is dat nog niet relevant, maar als je die zelfde afstand binnen een half uur gaat zwemmen met schoolslag, pleeg je een belasting op de knieen welke wel tot problemen kunnen leiden

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 19 apr 2018 09:01

Ik zou me richten om langer te gaan fietsen. Niet letten op snelheid, maar bv na elke twee of drie ritten 5 km verder rijden (wat is nou 5 km?). Dan zul je zien dat je snel progressie maakt. Zowel qua snelheid als qua duurvermogen. Dat scheelt je gedoe met schema's waar je niet vrolijk van wordt. Voorlopig lijkt dat me voor jou voldoende. Serieus aan snelheid werken met trainingsschema's kan altijd nog als je in staat bent om moeiteloos 100 km weg te trappen. Als je dit zo doet dan is een keer of drie fietsen per week wel voldoende naast het zwemmen. Je lijf moet ook aan rust toekomen.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 19 apr 2018 12:29

Zou je je bij een triatlonvereniging kunnen aansluiten. Triatlon kun je op allerlei niveaus doen en binnen een club is er kennis en ervaring aanwezig over opbouw van conditie en combineren van sporten

Plaats reactie