Wat is de vraag?DDX schreef: ↑27 jun 2022 11:11 Fiets met sram axs 12 speed, ketting is te ver versleten. (tooltje met .75 en 1 vallen er beide in)
Nu maar gewoon doorrijden en zo nog even geld uitsparen voor nieuwe cassette, want weet nu al dat als ik er nieuwe ketting op gooi ik ook cassette mag vervangen.
Risico is natuurlijk dat voorblad ook gaat slijten, maar die is goedkoper dan cassette....
Het grote domme vragen topic
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Dit zou ik ook doen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Op welke manier gaat een oude ketting problemen geven vroeg ik mij af ?
Als ik het zo lees is het niet zo dat hij snel gaat breken oid.
Gooi er voor komend weekend (lange rit op planning) iig wel nieuwe cassette en ketting op gewoon voor de zekerheid.
En bewaar oude cassette+ketting nog wel even.
Weet zo ongeveer zeker dat enkel nieuwe ketting gaat doorslaan dus dat ga ik niet proberen deze week.
Als ik het zo lees is het niet zo dat hij snel gaat breken oid.
Gooi er voor komend weekend (lange rit op planning) iig wel nieuwe cassette en ketting op gewoon voor de zekerheid.
En bewaar oude cassette+ketting nog wel even.
Weet zo ongeveer zeker dat enkel nieuwe ketting gaat doorslaan dus dat ga ik niet proberen deze week.
Heb je niet nog een oude 12-speed ketting waar het tooltje nog net niet in valt om daar mee verder te rijden.?DDX schreef: ↑27 jun 2022 11:11 Fiets met sram axs 12 speed, ketting is te ver versleten. (tooltje met .75 en 1 vallen er beide in)
Nu maar gewoon doorrijden en zo nog even geld uitsparen voor nieuwe cassette, want weet nu al dat als ik er nieuwe ketting op gooi ik ook cassette mag vervangen.
Risico is natuurlijk dat voorblad ook gaat slijten, maar die is goedkoper dan cassette....
P.S. Omdat ik mijn 11-speed kettingen bij 3 à 4000 km altijd vervang houd ik altijd oude kettingen over om deze te gaan gebruiken als de laatste ketting op de cassette.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Maar eeen versleten ketting betekent niet meteen ook een versleten cassette.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Idealiter laat je ze samen slijten ja. Zo heb ik met één 11spd Chorus cassette en twee kettingen bijna 20.000km gereden. Keurig wisselen om de 1000km. Ging makkelijk met een snelsluiting (die wel iedere keer vervangen voor een nieuwe). Maar kostentechnisch scheelt het niks. En heb ik er wel iedere keer werk van gehad. Stom dus....
Als ik even reken dat een Chorus cassette €100 kost en de ketting €40/st. En een snelsluiting €5p/st. Kom ik voor 20.000km op €280 uit. Als ik 10.000km met 1 set had gereden en dan weer 10.000km met een andere set dan zou het hetzelfde kosten. Want dan gebruik ik nl. de pons om de ketting te sluiten en geen snelsluitingen.
En na 20.000km heb ik ook de kettingbladen vervangen trouwens. Maar dat had in elke situatie zoals geschetst niet anders geweest denk ik.
Dus een beetje kip-ei verhaal. Niet van wat is was eerst maar meer van wat is wijsheid?
Ride bikes, not tanks!