Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

leon1
Forum-lid
Berichten: 3097
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 17 apr 2024 10:41

De spider met de 34 heeft 5 kransen, die met de 30 heeft er maar 4. Dus even snel gezegd kom je dan niet uit met de volgende spider. Maar dan moet je de hele cassette onder de loep nemen.
Ride bikes, not tanks!

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 17 apr 2024 12:09

Hmm zag het ja, moet je eigenlijk die opvolgende ook vervangen. En dan heb je bijna een nieuwe.

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 400
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 18 apr 2024 11:01

Waarom voelen dezelfde wattages bergop veel lastiger als op het vlakke?

Ik gok omdat je bergop die wattage met een continue 'weerstand' moet trappen of je staat snel stil. En op het vlakke je fiets blijft doorbollen en alles net iets makkelijker trapt. Maar toch, het zijn dezelfde wattages?

Bij mij wel echt makkelijk 20 bpm verschil (tijdens zelfde ritje) en het voelt ook volledig anders..

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5096
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 apr 2024 11:09

Drkjv schreef: 18 apr 2024 11:01 Waarom voelen dezelfde wattages bergop veel lastiger als op het vlakke?

Ik gok omdat je bergop die wattage met een continue 'weerstand' moet trappen of je staat snel stil. En op het vlakke je fiets blijft doorbollen en alles net iets makkelijker trapt. Maar toch, het zijn dezelfde wattages?

Bij mij wel echt makkelijk 20 bpm verschil (tijdens zelfde ritje) en het voelt ook volledig anders..
Ik rij bergop veel makkelijker hogere vermogens dan op het vlakke, volgens mij geldt dat voor de meesten. Tegen de wind kan ik dan wel weer vergelijken met bergop. Volgens mij om dezelfde reden als bergop, dat je moet blijven trappen (zoals jij ook al aangeeft). Met de wind in de rug een hoog vermogen is een stuk lastiger. Wel is het te trainen door bijvoorbeeld ook interval blokjes met de wind in de rug te doen. Het is een bepaalde techniek waar je de hele trapbeweging de spanning erop moet houden. Vooral als je bijvoorbeeld wedstrijden rijdt heb je daar veel voordeel van, omdat vaak bij koersen het verschil wordt gemaakt met rugwind.

0475
Forum-lid
Berichten: 833
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 18 apr 2024 11:24

Andere cadans? Vermogen is het moment maal de hoeksnelheid. Lage toeren x hoog moment = hoge toeren x laag moment.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1104
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 18 apr 2024 11:32

Kornuit schreef: 18 apr 2024 11:09
Drkjv schreef: 18 apr 2024 11:01 Waarom voelen dezelfde wattages bergop veel lastiger als op het vlakke?

Ik gok omdat je bergop die wattage met een continue 'weerstand' moet trappen of je staat snel stil. En op het vlakke je fiets blijft doorbollen en alles net iets makkelijker trapt. Maar toch, het zijn dezelfde wattages?

Bij mij wel echt makkelijk 20 bpm verschil (tijdens zelfde ritje) en het voelt ook volledig anders..
Ik rij bergop veel makkelijker hogere vermogens dan op het vlakke, volgens mij geldt dat voor de meesten. Tegen de wind kan ik dan wel weer vergelijken met bergop. Volgens mij om dezelfde reden als bergop, dat je moet blijven trappen (zoals jij ook al aangeeft). Met de wind in de rug een hoog vermogen is een stuk lastiger. Wel is het te trainen door bijvoorbeeld ook interval blokjes met de wind in de rug te doen. Het is een bepaalde techniek waar je de hele trapbeweging de spanning erop moet houden. Vooral als je bijvoorbeeld wedstrijden rijdt heb je daar veel voordeel van, omdat vaak bij koersen het verschil wordt gemaakt met rugwind.
Heb ik ook. Net zoals jij blij klimmen en bij rug- en meewind!
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3417
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 apr 2024 11:37

Dat is persoonlijk. Ik rijd makkelijker hoge vermogens bergop of zonder wind/lichte meewind. Tegenwind vind ik wat lastiger.

Er kunnen vele redenen voor zijn. Cadans en techniek zoals gezegd, maar ook de positie op je fiets is anders en kan een invloed hebben. Je heuphoek bijvoorbeeld heeft invloed op het gemak waarmee je vermogen levert. Ook de sterkte van je core en de manier waarop je die in de verschillende posities gebruikt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 18 apr 2024 12:43

Grappig hoe dat persoonlijk werkt:
Zaterdag bij AGR zonder probleem verschillende Limburgse heuveltjes opgeknalt met 130-150% FTP, maar gisteren in de schuur duizend doden gestorven toen Zwift vond dat ik 30sec 110% moest doen….
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 581
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 18 apr 2024 13:47

Bij de term kort-kort en lang-lang is het vrij duidelijk maar wat is lang-kort of kort-lang?

leon1
Forum-lid
Berichten: 3097
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 18 apr 2024 14:02

Van boven naar beneden lezen. Dan weet je het.
Ride bikes, not tanks!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5096
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 apr 2024 14:03

Kort-Lang mag nooit voorkomen

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 18 apr 2024 14:03

:twisted: Bovendien: lange broek, korte mouwen is gewoon raar…
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Plaats reactie