Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Naaf geometrie

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5456
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 mar 2018 22:23

Hallo,

In mijn zoektocht naar de juiste keuze voor de naven (ben in de markt voor een setje van Farsports) kwam ik iets tegen over naaf geometrie. Nu heb ik daar nog nooit van gehoord, maar heb wel het idee dat ik hier meer over moet weten.

Ik las dat de geometrie van een DTswiss 350 niet optimaal is. Wat voor invloed heeft dit op het wiel en heeft het nog invloed als het wiel éénmaal gespaakt is? Of is het alleen maar van belang als je wil switchen van campa naar shimano/sram of andersom?

Hier kwam ik het tegen: viewtopic.php?t=50356

Alvast bedankt

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 21 mar 2018 07:50

Dit gaat om de afstand bevestiging frame naar spaakflens. Als dit groter wordt staan de spaken minder schuin en kan je in theorie een minder stijf wiel maken.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5456
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 mar 2018 08:56

scottwilko schreef: 21 mar 2018 07:50 Dit gaat om de afstand bevestiging frame naar spaakflens. Als dit groter wordt staan de spaken minder schuin en kan je in theorie een minder stijf wiel maken.
Aha die afstand is dus bij DTswiss350 groter? Iemand een overzicht met naven en de afstand?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5456
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 mar 2018 09:56

mackersv2.0 schreef: 21 mar 2018 09:44 Prowheelbuilder heeft een spaaklengtecalculator met een grote database aan naven.
Spocalc heeft ook iets dergelijks.

Door de bank genomen kun je zeggen dat hoe verder de flensen uit elkaar staan des te beter dat is voor de stijfheid, maar met moderne 9/10/11 speed wielen lever je dan veel in bij de spaakspanning links achter. Dit komt omdat de speelruimte aan de kant van de cassette erg beperkt is. Als je daar 18mm of meer van midden flens tot midden naaf kunt realiseren ben je al erg goed bezig, en neem je op de koop toe dat je naaf niet meer met alle cassette combinaties in alle frames past (Alchemy heeft hier indertijd de grenzen opgezocht en opgerekt) Extra ruimte tussen de flensen moet dus van de linkerkant komen wat ten koste gaat van de spaakspanning links.

DT Swiss zet in op iets betere links/rechts balans en houdt de afstand tussen de flensen beperkt, en levert dus wat in op stijfheid. Dit kun je dan weer (deels) verbeteren met stijvere spaken en velgen.

Andere merken proberen juist de afstand tussen de flensen zo groot mogelijk te maken en nemen dan voor lief dat de spaakspanning links achter erg laag wordt. Als dan een wiel niet zorgvuldig opgebouwd wordt ligt spaakbreuk al snel op de loer.

Een gulden middenweg is er bijna niet. Shimano heeft het geprobeerd met de 780X series met de smallere 10S only body. Daarmee verkregen ze 1mm extra rechts en konden ze de afstand tussen de flensen acceptabel houden terwijl de rechts/links verhouding ook prima was.

Roval probeerde het met 2 spaken rechts tegen 1 spaak links en dan de linkerflens extreem ver naar naar buiten te plaatsen. Op die manier kon de spaakspanning links op 70% van die van rechts gehouden worden terwijl het verlies aan stijfheid door het ontbreken van de helft van de spaken links gecompenseerd werd door de grote spaakhoek links veroorzaakt door het naar buiten plaatsen van de flens. Tegenwoordig maken ook Shimano en Campagnolo (en vele anderen) van deze techniek gebruik.

(*) Disclaimer Ik type dit met een kat in m'n nek en ben dus niet verantwoordelijk voor welke fout dan ook.
Thnx voor je uitgebreide reactie. Is DTswiss 350 met die kennis voldoende voor een setje fullcarbon wielen?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5456
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 mar 2018 10:49

mackersv2.0 schreef: 21 mar 2018 10:22 Zou ik wel aandurven.

Bedoeling van mijn verhaal was duidelijk te maken dat de verschillen tussen naven waar het de geometrie betreft, noodgedwongen gewoon klein zijn en eigenlijk gebaseerd op compromissen.

Zelf zou ik trouwens met een goede carbon velg misschien toch opteren voor een naaf met grotere flensafstand. Dan zou ik de spaakspanning wat verhogen om links dan toch voldoende spanning te krijgen.
Bij de combinatie stijve velg en kleinere flensafstand loop je kans dat je wiel bij het op de pedalen gaan staan, aanloopt tegen de remblokjes.
Voorbeelden van zo'n naaf? Kan kiezen uit:

Bitex Hub A713SB/AR12(Black/ White/ Red), 305g/set
Novatec Hub A291SB/F482SB(Black/ White/Red), 315g/set
Edhub (Black/ Red), 260g/set
Yuhub Straight pull (Black), 280g/set
DT Swiss 240s /180s/ 350s hub (Black), 320g/set

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 mar 2018 11:43

De belangrijkste maat is de afstand rechterflens tot midden, dat varieert zo van 15 tot 18 mm.
Is vast wel ergens te vinden voor de genoemden....

Edit: hier staan er wat, meeste wat duurdere en de meesten zitten op 17 mm, ook de DT's:
http://blog.fairwheelbikes.com/reviews- ... ub-review/
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5456
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 mar 2018 13:33

Keezx schreef: 21 mar 2018 11:43 De belangrijkste maat is de afstand rechterflens tot midden, dat varieert zo van 15 tot 18 mm.
Is vast wel ergens te vinden voor de genoemden....

Edit: hier staan er wat, meeste wat duurdere en de meesten zitten op 17 mm, ook de DT's:
http://blog.fairwheelbikes.com/reviews- ... ub-review/
Thnx. Dan zal 17mm wel goed zijn. Zie trouwens dat de 240 15mm is.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 21 mar 2018 16:37

Bij de Miche Primato's is het ook 15mm.
...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 mar 2018 16:57

Officieel is dat zo, maar ik heb zelf 17 mm gemeten bij de mijne.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 21 mar 2018 17:39

Als je vanaf de buitenkant meet misschien maar ik heb het vanuit het midden gedaan volgens de calculator van DTS.
Mische overigens geeft zelf vanaf de binnenkant gemeten 14.6mm.
...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 mar 2018 18:15

Ik meet altijd midden-midden.
De mijne zijn overigens al vrij oud, misschien verklaart dat het verschil.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14519
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 mar 2018 18:45

een offset velg is iig een goede oplossing, Ik weet niet of farsports die heeft maar mijn china setje heeft het iig wel.

Bij 11speed wordt het rechts achter altijd wel vrij recht......

Plaats reactie