Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Slapende handen en voeten

seels
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jun 2010 01:42

seels 21 jun 2010 01:45

Hoi allemaal

Als ik een toertje ga rijden dan krijg ik na enige tijd last van slapende handen.
Soms gebeurt het ook dat ik slapende voeten krijg. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

MVG Kevin
Rock n Roll

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 21 jun 2010 01:52

Ik denk afstelling van je fiets. Met name drukpunten van je handen en voeten kunnen dan voor problemen zorgen.
Ik heb het zelf soms ook (niet altijd!) met mijn linker voet. Het moet dus iets zijn qua afstelling, want mijn rechtervoet heeft nergens last van.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

hvwieren
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 mei 2010 13:31

hvwieren 21 jun 2010 14:01

afgelopen zaterdag kreeg ik na ongeveer 2 uur last van een slapende linkerhand.
Erg vervelend. Volgens mij kwam het bij mij door een combinatie koude wind & handschoentjes vergeten..

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 21 jun 2010 14:39

Afgelopen zaterdag kreeg ik na ongeveer 30 uur last van een slapende/tintelende rechterhand. Het gekke/vervelende is dat de tinteling nu nog steeds niet helemaal weg is (mijn rechter pink tintelt nog steeds een beetje).

@TS: afstelling kan iets schelen, maar soms is de (over)belasting gewoon niet voorkomen. Ook kan het zo zijn dat je schoenen te krap zijn. (Of te strak aangetrokken)

roro27
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 10 jul 2007 18:12

roro27 21 jun 2010 16:14

je hebt toch te lang soort van 'verkrampt' op de fiets gezeten naar Parijs. Komende dagen niet teveel met je ellebogen op de tafel leunen en af en toe met de polsen draaien wil wel eens wonderen doen....
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 21 jun 2010 16:23

30 uur kolere....mag het alsjeblieft? ;-)
Hier heeft een zenuw toch een opduveltje gekregen, ik voorspel dat dit binnen 1-1,5 week beter wordt.

kenneth007
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2010 02:10

kenneth007 23 aug 2010 02:18

Nieuw op het forum voor een specifiek vraagje :-)

Ik heb in juni mijn eerste koersfiets aangeschaft (een Merckx AMX-1). Ik rij 3 avonden per week rond de 50km en op zaterdag 70-80km.

Na ong. 20-25km krijg ik last van een slapende pink, enkel aan mijn rechtse hand. Ook nu, een dag na de rit heb ik er nog een tintelend gevoel in.

Fietshandschoenen draag ik niet meer omdat ik dacht dat het daar mss aan lag.

Enige tips of ideeën? Fiets is nieuw en volledig op maat.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 23 aug 2010 10:37

IN principe komen tintelingen in ledematen voort door druk op de zenuwen. Dus of je hebt een slechte positie op de fiets ( vooral rugprobleem) waarbij bepaalde zenuwen onder druk komen te staan, of bij last in de handen of armen: je zet teveel druk op je polsen tijdens het fietsen , te lang dezelfde houding, je houdt je nek te ver achterover tijdens het fietsen, je houdt je nek teveel gespannen ( probeer je hoofd bvb wat omhoog te steken tijdens het fietsen, beweeg je nek af en toe).
Of een andere mogelijkheid is dat je gewoon last hebt van slijtage van je wervels waardoor je uitstraling hebt naar de ledematen => kinesist.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

ivarkoster
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 09 apr 2009 16:54

ivarkoster 23 aug 2010 15:11

Ik heb ook regelmatig last van een slapende pink. Naar mijn idee komt het doordat ik mijn gestrekte arm als een soort rust pilaar gebruik. Mijn gewicht hangt wat naar voren tegen het stuur aan en rust dus op mijn arm.

Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar mijn elleboog zorgt ervoor dat mijn arm gestrekt blijft, en daar zit dan wat druk op mijn zenuwen. Na een paar uur zorgt dat dan dat mijn pink gaat tintelen. Even een kleine buiging in mijn arm zorgt ervoor dat de druk weg gaat en zodoende krijg ik ook minder last van de slapende pink.


diederikje
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 feb 2010 21:04

diederikje 23 aug 2010 16:02

probeer op je buikspieren te leunen ipv op je armen.
kost wat training, maar lever veel op!

edit: typefout eruit
laat mij maar fietsen!

kenneth007
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2010 02:10

kenneth007 23 aug 2010 18:10

[quote="Diederikje"]probeer op je buikspieren te leunen ipv op je armen.
kost wat training, maar lever veel op!

edit: typefout eruit[/quote]

Buikspieren? Welke buikspieren? :D

Vandaag nog altijd tintelend gevoel in mijn ene vinger. Doet geen pijn, alleen lastig. Heb me laten vertellen dat het ook kan liggen aan de zogenaamde "muisarm" (RSI). Kan dat, ik doe wel kantoorwerk, dus dat kan wel natuurlijk...

Ach ja, geen regen vandaag, dus vanavond trekken we er toch weer op uit :-)

laut
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 25 jul 2008 22:53

laut 23 aug 2010 18:16

Slapende handen/voeten kan je ook krijgen van niet optimale doorbloeding. Vaker wisselen van houding.
@ Kenneth: Als je echt RSI hebt heb je wel verdomde last van pijn ...Wel voor blijven oppassen met je kantoorwerk ;).
:D

Plaats reactie