Werking zuigers schijfrem
Haal de blokken er een's uit en knijp een keer in de rem. Zuigers komen een stukje naar buiten. Bij het loslaten van de rem zal je zien dat de zuigertjes een aardig stukje teruggaan.Dit gebeurt voornamelijk door de sealtjes. Onderdruk door de remvloeistof is er niet of nauwelijks.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Toch is dat (bij auto's in ieder geval) wel de werking. Vraag het maar eens na bij een automonteur. De vervorming van het seal (rubber) laat de zuiger ook weer terug 'veren'.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het is absoluut de onderdruk.
Mijn Hope remmen al een aantal keren gereviseerd. De rubber ring om de zuiger kan echt geen 1 a 2 millimeter rek hebben.
De zuiger ringen dien je ook in te vetten. Hierdoor is het de bedoeling dat ze allemaal dezelfde vrijving hebben.
Belangrijk ook dit in de gaten te houden dat de blokken gelijktijdig de schijf raken, anders krijg je een sponzig gevoel. Bij remklauwen met meerdere zuigers per kant ook goed bekijken dat de blokken recht tegen de schijf aankomen.
Bij auto,s kan het best anders werken, maar bij fiets remmen iig niet. Hoe verklaar je anders dat de zuigers niets doet als je hem terugduwen (al dan niet met of zonder olie druk)
Mijn Hope remmen al een aantal keren gereviseerd. De rubber ring om de zuiger kan echt geen 1 a 2 millimeter rek hebben.
De zuiger ringen dien je ook in te vetten. Hierdoor is het de bedoeling dat ze allemaal dezelfde vrijving hebben.
Belangrijk ook dit in de gaten te houden dat de blokken gelijktijdig de schijf raken, anders krijg je een sponzig gevoel. Bij remklauwen met meerdere zuigers per kant ook goed bekijken dat de blokken recht tegen de schijf aankomen.
Bij auto,s kan het best anders werken, maar bij fiets remmen iig niet. Hoe verklaar je anders dat de zuigers niets doet als je hem terugduwen (al dan niet met of zonder olie druk)
Ik lees:
... Subsequent release of the brake pedal/lever allows the spring(s) in the master cylinder assembly to return the master piston(s) back into position. This action first relieves the hydraulic pressure on the caliper, then applies suction to the brake piston in the caliper assembly, moving it back into its housing and allowing the brake pads to release the rotor.
... dat vind ik ook een plausibele uitleg
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_brake
... Subsequent release of the brake pedal/lever allows the spring(s) in the master cylinder assembly to return the master piston(s) back into position. This action first relieves the hydraulic pressure on the caliper, then applies suction to the brake piston in the caliper assembly, moving it back into its housing and allowing the brake pads to release the rotor.
... dat vind ik ook een plausibele uitleg
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_brake
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Exact, hoe kan je anders verklaren dat de blokken redelijk zelfstellend zijn, dat heeft te maken met de hoeveelheid olie die de remhendel kan wegdrukken.
De veer tussen de blokken doet vrijwel niet, die houd de blokken op zijn plaats en zorgt dat ze niet rammelen, deze veer duwt de zuigers niet terug.
De veer tussen de blokken doet vrijwel niet, die houd de blokken op zijn plaats en zorgt dat ze niet rammelen, deze veer duwt de zuigers niet terug.
Een hoop nonsens , het zelfstellen heeft niks te maken met een vacuum maar met omloopboringen die het perssysteem gevuld houden..
Remblokken bewegen in de verste vsrte geen 1 a 2 mm, hooguit enkele tienden en dat kan een rubber seal makkelijk aan...
Remblokken bewegen in de verste vsrte geen 1 a 2 mm, hooguit enkele tienden en dat kan een rubber seal makkelijk aan...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Even voordat we elkaar verkeerd begrijpen.
-Je zegt dus dat de seal die in de uitsparing van de remklauw zit ook nog eens niet beweegt op de zuiger.
-En de flexibiliteit van het rubber o ring ervoor zorgt dat de zuiger kan bewegen.
Mocht dat het geval zijn is dat pertinent niet waar. Waarom geeft hope dan bv aan dat je de zuiger en de ring moet voorzien van een beetje vet? zodat de zuiger goed naar buiten komt?
De zuiger kan makkelijke 1 a 2mm verplaatsen, dat is niet het geval in een situatie gemonteert met schijf en blokken, maar zonder kan dat makkelijk en er gaat ook niets mis met het systeem.
(ik zeg niet dat alle systemen zo werken! Maar iig wel mijn hope fietsremmen)
-Je zegt dus dat de seal die in de uitsparing van de remklauw zit ook nog eens niet beweegt op de zuiger.
-En de flexibiliteit van het rubber o ring ervoor zorgt dat de zuiger kan bewegen.
Mocht dat het geval zijn is dat pertinent niet waar. Waarom geeft hope dan bv aan dat je de zuiger en de ring moet voorzien van een beetje vet? zodat de zuiger goed naar buiten komt?
De zuiger kan makkelijke 1 a 2mm verplaatsen, dat is niet het geval in een situatie gemonteert met schijf en blokken, maar zonder kan dat makkelijk en er gaat ook niets mis met het systeem.
(ik zeg niet dat alle systemen zo werken! Maar iig wel mijn hope fietsremmen)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4362
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
De zuiger kan inderdaad meerdere mm verplaatsen zonder schijf daartussen, maar dan keert hij niet volledig terug zonder terug duwen. Hij keert namelijk zonder hulp slechts enkele tienden terug, en als ik de auto sites lees dan komt dat dus door de rubber seal.