Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Conditie - lopen + fietsen

Den Deze
Forum-lid

Den Deze 02 jan 2018 17:47

Door mijn drukke job (tevens nog eens met vroege/late) en het gezinsleven heb ik in de week niet veel tijd om langere fietstochten te rijden.
Sinds kort ben ik weer wat aan het lopen om mijn conditie toch wat op pijl te houden en de weekends vul ik op met een fietsrit (of 2).

Momenteel zie ik het bos door de bomen niet meer qua opbouw.
Mijn doel is om gewicht te verliezen (nog 8 kg) en een goede conditie op te bouwen.
Het ene schema zegt dat je veel op lage hartslag moet trainen, het andere zegt dan weer het tegenovergestelde en geven eerder kort maar krachtige trainingen.

Dan is er nog de eventuele toevoeging van krachttrainingen?

Mijn basisconditie is niet goed, maar zeker ook niet slecht te noemen.
Door mijn huidige job doe ik meestal 12.000 tot 20.000 stappen :)
Heeft er iemand tips of zit er nog iemand in hetzelfde schuitje?
Alle reacties zijn welkom :)
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 jan 2018 19:25

Wil je 8kg kwijt? Of wil je 8kg aan vet kwijt? Als je gaat krachttrainen, ga je namelijk spieren. Aanbouwen, en die wegen iets.

Verder gaat het erom dat je meer energie verbrand dan dat je inneemt. De theorieën verschillen, lange duur op lage hf, verbrand je relatief meer vet. Maar Hit (super hoge intensiteit, korte intervallen) heeft een hogere calorieverbruik per tijdseenheid. Je houdt dat niet zo lang vol. En hersteltijd is langer.

Met de stappen op je werk beweeg je al meer dan een gemiddelde Nederlander. Ik zou dan vooral niet te veel van je lichaam vragen daarnaast. Dus doordeweeks 1 of 2x, niet te lang. 1x relaxed en 1x intensief interval. En dan in het weekend fietsen, lage hf, als het schikt een uurtje of 3 a 5. En van de andere kant, vooral niet teveel eten op een dag.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Den Deze
Forum-lid

Den Deze 02 jan 2018 20:31

Vooral vet, spieren mogen er altijd bij :)
Ik probeer ook niks te forceren, de ene dag voelen de benen al wat zwaarder aan dan de andere :)

Ik heb hier ergens op het forum wat krachtoefeningen gevonden:
https://darebee.com/programs/30-days-of ... l=&start=1
Misschien moet ik daar ook maar eens mee beginnen :)
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 02 jan 2018 20:48

Gewicht verliezen gaat op lage intensiteit. Op hoge intensiteit verbrand je vooral koolhydraten en suikers. Lage intensiteit is voor wielrenners sowieso goed, vanwege het blessure-risico. Houd het aantal doelen beperkt anders krijg je nog meer boom en bos. Begin met conditie en gewicht. En laat de rest zitten.
En: koop een boek over sportfysiologie. Dat beantwoordt heel veel vragen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jan 2018 09:30

En geen twee boeken want dan zie je vanwege de verschillende inzichten de bomen weer niet door het bos ;) .

Ik verwacht niet dat je ergens een kant en klaar schema gaat vinden voor jouw situatie.
Met fietsen is het wellicht wat makkelijker om rustige duurtraining te doen maar als je doordeweeks alleen maar loopt en regelmatig al last hebt van zware benen is het ook niet echt lekker om dan de hit training in te moeten passen.

Ik zou niet al te gek beginnen en vooral goed naar je eigen lichaam luisteren. En probeer ook eens een keer de looptraining naar het weekend te halen zo dat je een zwaardere training kunt doen en daar ook goed van kunt herstellen (dus niet op zondag) en een keer doordeweeks de fiets te pakken, al is dat misschien pas mogelijk over een paar maanden als de klok weer verzet is.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie