Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

openen gpx files

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 04 dec 2017 19:11

beste leden;
ik heb jullie hulp eventjes nodig voor het openen van een gpx files op een pc.
Ik wil namelijk zelf een route uitstippelen om te fietsen.
1é vraag: welk programma gebruiken jullie om een rit uit te
stippelen(basecamp,route you,..of???)

2é vraag: als je de uitgestippelde route opslaat op de pc moet je deze
ook nog terug kunnen openen.Maar welk programma heb je
daar dan voor nodig.Een vriend van mij heeft een icoontje in de
vorm van een 8 voor de files staan en hij doet het dan
daarmee. Echter weet hij niet hoe dit programma noemt.

Dus zou er mij iemand verder kunnen helpen hiermee.
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27650
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 dec 2017 19:13

Ik gebruik louter online tools. Mijn favoriet is Gpsies maar het kan ook met Strava, Ridewithgps en Komoot om er maar eens een paar te noemen.

Wil je per se een programma dan heb je Basecamp nodig.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1690
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 04 dec 2017 19:18

Routeyou gebruik ik als onlinetool.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2071
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 04 dec 2017 19:29

Ik gebruik zelf het oude Mapsource. Dat vindt ik makkelijker werken dan Basecamp. Europese Open Fietsmap er bij en ik kan prima plannen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27650
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 dec 2017 19:39

Persoonlijk vind ik de kaarten in Mapsource zeer matig leesbaar. Zo zijn plaatsnamen op bepaalde zoomlevels niet of slecht leesbaar.

Bovendien berekent Mapsource geen hoogtemeters, nogal cruciaal in bergachtig gebied.

Ook heel onhandig is dat je tijdens het tekenen maar 1 kaart kunt gebruiken, dus geen “second opinion”.

Als ik het me goed herinner had de tracking tool geen auto routing, ook heel onhandig.

Voor mij biedt MS geen enkel voordeel boven de online tools. Vroeger gebruikte ik MS nog wel eens op een camping zonder wifi, maar sinds roamen gratis is, is dat ook geen argument meer.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 04 dec 2017 20:14

‘Een vriend van mij heeft een icoontje in de
vorm van een 8 voor de files staan en hij doet het dan
daarmee. Echter weet hij niet hoe dit programma noemt.’

Ik denk “ride with gps”
o'7o

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 04 dec 2017 20:50

Ik gebruik al een tijdje komoot.com. Voornamelijk om routes te maken en dan te exporteren naar gpx. Maar je kunt ook bestaande gpx files importeren en eventueel aanpassen. Werkt zeer intuïtief. Omdat het een online applicatie is hoef je niks op je computer te installeren.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2071
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 05 dec 2017 07:21

havana schreef: 04 dec 2017 19:39 Persoonlijk vind ik de kaarten in Mapsource zeer matig leesbaar. Zo zijn plaatsnamen op bepaalde zoomlevels niet of slecht leesbaar.

Bovendien berekent Mapsource geen hoogtemeters, nogal cruciaal in bergachtig gebied.

Ook heel onhandig is dat je tijdens het tekenen maar 1 kaart kunt gebruiken, dus geen “second opinion”.

Als ik het me goed herinner had de tracking tool geen auto routing, ook heel onhandig.

Voor mij biedt MS geen enkel voordeel boven de online tools. Vroeger gebruikte ik MS nog wel eens op een camping zonder wifi, maar sinds roamen gratis is, is dat ook geen argument meer.
Als je een ruime collectie aan eigen en geimporteerde routes hebt dan staan de hoogtegegevens er meestal al bij, in de stukken track die je aan elkaar plakt. Voor een 2nd opinion en het ruime overzicht gebruik ik dan een papieren kaart.
Voor mij is het grote voordeel de combinatie van kaart en toegang tot je privé archief van ooit gereden routes (mits je die tenminste altijd gedownload en bewaard hebt.
Ik gebruik zelf nooit routes maar tracks op m'n GPS, vind ik zelf prettiger werken.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27650
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 dec 2017 08:11

Ik gebruik ook alleen tracks... auto routing betekent automatisch wegen volgen m.a.w. de tracking tool kan alleen rechte lijnen trekken. Althans, dat meen ik me te herinneren.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 dec 2017 10:06

Sinds kort is de online routing tool in Garmin Connect helemaal vernieuwd, werkt enorm prettig nu en langs verkeersarme wegen (meestal)

Je kan de getekende routes (tracks, auto routing is k*t) via de app op je Garmin zetten. Werkt erg goed. Voordien gebruikte ik Basecamp (met al zijn beperkingen) en Strava
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 dec 2017 10:19

bestanden openen, sluiten, bewerken, aanmaken en bewaren gaat nog steeds het beste met een programma. Er zijn er twee voor op de PC. Mapsource en Basecamp.

Moet het persé online dan is voor Nederland de routeplanner van de Fietsersbond geschikt.
(https://routeplanner.fietsersbond.nl/)
je kunt ook Google Maps op 'wandelen' zetten.
Als je buiten Nederland wilt plannen, dan is er deze Duitse routeplanner:
http://brouter.de/brouter-web/

Openen van bestaande GPX bestanden kan weer heel goed online met http://www.gpsvisualizer.com/map_input

Fietsersbond en Brouter bieden de mogelijkheid om alternatieven uit te laten rekenen, afhankelijk van wat voor soort fietser je bent.

@Havana: MS biedt de mogelijkheid tot 'auto-routing' of 'direct routing'. Bij Auto Routing kiest MS de weg tussen twee punten. Dat is voor fietsen ruk. Bij Direct Routing moet je zelf de tussenpunten aanklikken

Gebruikersavatar
triumph_st
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2017 12:30
Locatie: Meensel-Kiezegem

Gebruikersavatar triumph_st 05 dec 2017 10:55

Een niet te moeilijke, ook om gpx-en mee aan te passen die ik meestal gebruik:
http://www.gpstrackeditor.com/

Plaats reactie