Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Kleine damesfiets met korte bovenbuis

Juliska
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 14 sep 2012 13:47

Juliska 22 okt 2017 20:24

Ik ben op zoek naar een full carbon racefiets afgemonteerd met Ultegra.
Op zicht is dat het probleem niet, maar wel dat ik een fiets met een korte
Bovenbuis zoek, van 48,5 tot max 49,1.
Tot nog toe maar 3 merken kunnen vinden.
kuota kryon
Colnago cld 2017.
Kuota 2018 zijn niet mijn kleuren, colnago is 2017 dus de vraag is of
die nog leverbaar is.
Cannondale synapse heeft alleen de disk uitvoering, en ik wil geen disk.
Zijn er nog meer merken met zo,n korte bovenbuis, de keuze is niet reuze.

Laat maar horen, ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16416
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 okt 2017 21:19

Focussen op een korte bovenbuis heeft zeker bij erg kleine maten weinig zin. Een korte bovenbuis betekent meestal een erg steile zitbuishoek. Kijk vooral naar de reach. Bij sommige merken is de één na kleinste maat b.v. korter dan de kleinste.

De Kuota is wel heel erg kort. Wat daar in de buurt komt dat ik zo kan bedenken:

-Neilpride Zephyr. Dat is geen specifieke damesfiets maar dat is met een ander zadel opgelost, wel standaard 165mm cranks, dat doen ook niet alle fabrikanten.

-Merckx Milano 72

-Pinarello Rokh of Rahza K, zijn ook heel kort maar ook weer geen damesmodel. Ook zijn het 2017 modellen dus moet je ze maar net kunnen vinden. Voor 2018 moet je ook discs hebben voor de kortste reach (Gan K). Alle andere modellen van Pinarello zijn waarschijnlijk ook kort genoeg in de kleinste maat.
Campagnolo Ultra Dork

Juliska
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 14 sep 2012 13:47

Juliska 22 okt 2017 21:53

Ik heb nu een kuota kryon en die bevalt prima, heb ook nog een cannondale synapse en daar wil ik na 4 jaar iets anders voor.
Zoals ik al zei vindt ik die nieuwe kuota,s 2018 lelijk van kleur, het oog wil ook wat.
Maar de geometrie van de Kuota Kryon is perfect voor mij. En er zijn weing andere merken die daar in de buurt komen.
De meeste 2017 modelen zijn helaas niet meer leverbaar.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7927
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 okt 2017 22:49

Is toch niet zo moeilijk? Je bouwt je favoriete fiets op met nieuwe onderdelen?
Of: Liv Langma Advanced XXS, maar nog niet in Nederland. (vtt: 500mm)
En anders: kies een frame met 571 wielen.
Zonodig maakt Mi:tech voor jou een maatframe helemaal naar jouw wens. Ja, ook in carbon.
Eigen ervaring, wel in alu.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16416
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 okt 2017 00:44

De reach van de Synapse is bijna 2cm langer dan die van de Kryon. Moet het echt richting die Kryon gaan of zat je op de Cannondale ook goed? Als je met de reach van 365mm overweg kunt is er keuze genoeg. De fietsen die ik genoemd heb zijn in ieder geval korter dan dat. De Cervelo R serie zou je ook nog toe kunnen voegen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38291
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 okt 2017 13:04

Klimmer doelt op 26" wielen. Onnodige keuze en rolt stuk minder fijn.
Gewoon normale wielen houden!!
Less is bore

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7927
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 okt 2017 16:25

daniel1975 schreef: 23 okt 2017 13:04 Gewoon normale wielen houden!!
In dat geval en met een htt van minder dan 510mm en een normale stuurhoek van 71-72º (en niet 68,6º van de Kuota) krijg je geheid last van toe-overlap. Persoon, frame en wielformaat moeten in harmonie zijn.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16416
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 okt 2017 21:44

Kleine frames zijn erg uitdagend en zoals gewoonlijk komt er ook weer een hele hoop persoonlijke voorkeur bij kijken. Je hebt verschillende mogelijkheden om het passend te krijgen (niet teveel reach, standover en het bracket niet te hoog):

-Een frame met 26 inch wielen, de nadelen zijn: het minder rollen van de wielen en de verkrijgbaarheid van leuke wielsetjes. De voordelen: Normale hoeken, geen extreem korte stuurpen nodig, wielen zijn standaard al licht (roterende massa) en vooral aerodynamisch.

-Een heel kort 28" frame bouwen zoals die Kuota. Je moet dan dus wel met de balhoofdhoek, bb drop en/of de lengte van de chainstays gaan rommelen wat het stuurgedrag negatief beïnvloed (meer of minder dan een erg korte stuurpen?). Ook zie je dat de Kryon in XXS een hoger bracket en een hogere standover heeft dan de XS.

-Wat de meeste fabrikanten doen: De hoeken een beetje normaal houden met de zitbuishoek op 75 of 74,5 graden en de bovenbuis rond de 51 cm maken. Korter moet maar opgelost worden met een kortere stuurpen. Uiteindelijk is het vooral de persoonlijke voorkeur wat je nog het beste vindt sturen.

-De Cervelo R2 en R3 maat 48 (en in iets mindere mate de R5, S2 en S3), ondanks de bovebuis van 515mm blijft de reach binnen de perken vanwege een normale zitbuishoek. Ook zijn de stuurbuishoek, bb drop en standover zeer goed, de chainstays wat langer maar het moet ergens vandaan komen. Imho de best getekende geometrie voor een kleine fiets. Daar wordt de geometriefreak echt vrolijk van. Overigens geldt dat eigenlijk voor de gehele line up van Cervelo. Dat doen ze echt goed en de kleuren zijn ook prima dit jaar ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16141
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 okt 2017 10:06

Ernie C. schreef: 22 okt 2017 21:19 ................
-Merckx Milano 72
.........;
En die staan nu bij Merlin Cycles wel heeeeel erg goedkoop.
In de link staat de Milano met full 105 afmontage aan minder dan 1000 Euro.
Nog verkrijgbaar in de kleinste maten.
Voor wie het een Large mag zijn , de Milano Ultegra Di2 Disc voor minder dan 1600 Euro.
Alle Merckx fietsen staan bij Merlin trouwens in de outlet, Soms wel met meer dan 50% korting.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Juliska
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 14 sep 2012 13:47

Juliska 28 okt 2017 18:36

Ik heb toch weer gekozen voor een kryon 2018, ga hem alleen custom laten spuiten. Ik zit op de kryon gewoon lekkerder als op de Cannondale.
Wil ook gewoon 28 inch wielen er in hebben en ultegra afgemonteerd.

Plaats reactie