Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vervangde (/aanvullende) training voor fietsen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 okt 2017 22:22

ruud_k schreef: 06 okt 2017 20:44
Denk triathlon... waarom rijden goed getrainde triathleten +40km/u over 180km fietsen, terwijl ze veel relatief minder km's fietsen trainen dan een wielrenner ? Juist ! Variatie in de training !
Dat is niet door het gevarieerde trainen, maar omdat ze vooraan stonden toen het talent werd uitgedeeld. Daarnaast zou ik de trainingsuren niet onderschatten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 okt 2017 09:02

RKN schreef: 06 okt 2017 19:35 Het hardlopen is het probleem niet
(gaat me wel redelijk af ;) )

Ik vroeg me puur af of ik er met oog op fietsen iets aan heb
(en wat eventueel een alternatief zou zijn)
In dat geval is het antwoord Ja. Je behoudt je conditie, en valt dus niet stil. Je hart-longmachine blijft op peil, maar je zult wel een paar weken nodig hebben om straks weer aan de fietsbeweging te wennen

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 07 okt 2017 17:55

amclassic-fan schreef: 06 okt 2017 22:22
ruud_k schreef: 06 okt 2017 20:44
Denk triathlon... waarom rijden goed getrainde triathleten +40km/u over 180km fietsen, terwijl ze veel relatief minder km's fietsen trainen dan een wielrenner ? Juist ! Variatie in de training !
Dat is niet door het gevarieerde trainen, maar omdat ze vooraan stonden toen het talent werd uitgedeeld. Daarnaast zou ik de trainingsuren niet onderschatten.
Talent is een relatief begrip, zeker in een sport als triathlon die over 3 sporten wordt verdeeld. Het is vooral keihard uren draaien en binnen die uren veel variatie te pakken. Ik heb 9 jaar sub top triathlon gedraaid. Ik zie wielrenners vaak redelijk behoudend doen over hardlopen, terwijl het juist een prima aanvulling is op het fietsen. In ieder geval voor de hart/long functie, maar ook spiertechnisch word je er niet slechter van. Je pezen zijn sowieso getraind door het fietsen, het is niet dat je helemaal van "nul" start en die pezen kunnen best wel wat hebben, je moet alleen niet overdrijven in de zin van of te snel willen in het begin, of teveel km's gaan draaien. Rustig opbouwen en je zal merken dat hardlopen gewoon heel leuk is om te doen :winkthumb:

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 okt 2017 20:24

Niet mee eens. Ik heb meerdere wielrenners gezien die zich over de kop gelopen hebben. In het begin van donkere seizoen 's avonds begonnen met hardlopen en dan met Kerst een peesblessure. En je pezen zijn niet getraind door het fietsen. Gewrichtsbelasting voor fietsers is geloof ik iets van 40kg per rotatie. Voor lopers is de gewrichtsbelasting 400kg per landing per been. Dat kun je hebben, maar je moet wel de tijd nemen om er aan te wennen,

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 07 okt 2017 23:08

Ik doe het niet meer dat hardlopen. Heb er totaal geen plezier in. Ga nog liever binnen trainen op mijn Elite Qubo Power Smart B+.
Had ook met hardlopen een blessure naar de andere ook deed ik het niet voor mijzelf maar om dat anderen het mij adviseren dacht ik oké ik doe het.

Wel doe ik buikspieroefeningen en core stability.
Ghost Nivolet 6LC

bever
Forum-lid
Berichten: 2126
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 08 okt 2017 20:58

Nee_Nee schreef: 07 okt 2017 20:24 Niet mee eens. Ik heb meerdere wielrenners gezien die zich over de kop gelopen hebben. In het begin van donkere seizoen 's avonds begonnen met hardlopen en dan met Kerst een peesblessure. En je pezen zijn niet getraind door het fietsen. Gewrichtsbelasting voor fietsers is geloof ik iets van 40kg per rotatie. Voor lopers is de gewrichtsbelasting 400kg per landing per been. Dat kun je hebben, maar je moet wel de tijd nemen om er aan te wennen,
+1

hardlopen een compleet andere belasting van je spieren. Daarnaast is mijn ervaring dat je bij hardlopen toch wat hoger in je hartslag gaat zitten,

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 okt 2017 21:24

Die hogere hartslag doe je zelf ;). Maar daar zit precies de crux van fietsers die gaan hardlopen. Die beuken er goed in, kunnen dat conditioneel goed aan,maar overbelasting door de impact elke stap ligt gewoon op de loer.
Opbouwen, en je intensiteit beheersen, kleine pasjes hogere frequentie (net als op de fiets) dan kan 't allemaal prima
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 okt 2017 21:28

MarkVeenstra schreef: 08 okt 2017 21:24 Die hogere hartslag doe je zelf ;). Maar daar zit precies de crux van fietsers die gaan hardlopen. Die beuken er goed in, kunnen dat conditioneel goed aan,maar overbelasting door de impact elke stap ligt gewoon op de loer.
Opbouwen, en je intensiteit beheersen, kleine pasjes hogere frequentie (net als op de fiets) dan kan 't allemaal prima
Mark, toch geldt dat niet voor iedereen. Misschien moeilijk voor te stellen als het jezelf wel lukt, maar mij is het nooit gelukt en ik heb , durf ik te zeggen, nooit overdreven.
Nu rugproblemen, dus is het ook niet slim meer er mee bezig te zijn.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 okt 2017 21:37

Wat geldt niet voor iedereen? De hartslag in bedwang houden? Trainingen kunnen opbouwen? Kleine pasjes kunnen maken?

Mensen zijn verschillend, en niet iedereen kan blessurevrij hardlopen. Maar juist in dit topic ging het over hardlopen bij het fietsen pakken, complementair kunnen trainen.
Dat kan, met beleid, prima. Maar natuurlijk niet voor alles en iedereen.
We zijn hier niet in een topic om hardlopen an sich te bediscussiëren voor alle mensen op de wereld.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 09 okt 2017 11:25

De standaardsyntax van een reaguursel van Jans is samen te vatten als

"Wat <TS of reageerder> hierboven beweert is <niet goed of fout of slecht> en wat <TS of reageerder> beweert geldt niet voor iedereen".

En dat in vele varianten tot het je neus uitkomt.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 okt 2017 11:36

Nee_Nee schreef: 09 okt 2017 11:25 De standaardsyntax van een reaguursel van Jans is samen te vatten als

"Wat <TS of reageerder> hierboven beweert is <niet goed of fout of slecht> en wat <TS of reageerder> beweert geldt niet voor iedereen".

En dat in vele varianten tot het je neus uitkomt.
Sorry, je zeurt dat ik reageer, maar wil je misschien mijn logbook opgestuurd hebben? Ik dacht dat je je niet meer druk zou maken om mijn reacties. Het begint wel erg persoonlijk te worden.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 09 okt 2017 11:46

Ik kan heel rustig hardlopen, maar ik verbeter er niet in... Krijg alleen maar heel veel last van mijn benen. Daarom wandel ik voornamelijk.

Wel ben ik bijzonder verbeterd op korte afstanden, waarschijnlijk vanwege die 2-3 minuten vol de beuk erin die omschreven wordt. Hartslag tot over de 200 jagen gaat me hier prima af...

Plaats reactie