Over de wielersport en zijn beoefenaars.

WK 2017

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 05 sep 2017 18:09

Iemand een idee wat het oplevert qua tijd ?

Als het aan de organisatie van de wereldkampioenschappen wielrennen in het Noorse Bergen ligt, komt er bij de tijdrit voor de mannen (elite) een soort 'pitzone' waar de coureurs van fiets kunnen wisselen
Vlak voordat de beklimming van het ruim drie kilometer lange slotstuk naar Flöyen begint, kunnen de renners hun tijdritfiets omruilen voor een gewoon exemplaar. Een mecanicien staat in de 'wisselpost' (net als bij het veldrijden) gereed met een fiets.

De internationale wielrenunie (UCI) moet nog wel goedkeuring verlenen aan het idee, dat afkomstig is van verschillende bondscoaches en trainers, onder wie Adriaan Helmantel.

De Groningse trainer van Team Sunweb, die veel contact heeft met de Nederlandse bondscoach Thorwald Veneberg, verwacht dat de UCI wel akkoord zal gaan met het voorstel. De WK-organisator heeft in elk geval ingestemd met de noviteit.

Topfavoriet Tom Dumoulin zou een van de renners zijn die van plan is om met twee verschillende fietsen te rijden.

De mannen rijden hun tijdrit van 31 kilometer op woensdag 20 september.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 sep 2017 18:32

Ik denk dat het puur zand-in-de-ogen taktiek is van Sunweb en dat TD gewoon volgas doorknalt op zijn TT.
Less is bore

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 05 sep 2017 18:42

Maar dan toch wel een fietswissel op 'eigen kracht' en dus niet aanduwen.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 05 sep 2017 18:48

Zo'n tt fiets gaat echt wel naar boven.

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 05 sep 2017 19:09

My best guess 8-)

Van 50 naar 0 afremmen en klaar om af te stappen: 5 sec
Overstappen op andere fiets: 5 sec
Van 0 naar 35-40 en ritme oppakken 15 sec

25 seconden verspeelt, dus moet de normale fiets, pak em beet, 1 seconde sneller zijn per 100 meter.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

wdfl
Forum-lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 06 sep 2017 08:43

er gaan er altijd zijn die doorrijden.
25 seconden winnen op een lichtere klimfiets lijkt me lastig
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27575
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 sep 2017 08:45

Je kan ook gewoon de TT-fiets een kilo lichter maken. Zeker aangezien je geen sponsorbelangen hebt lijkt me dat prima mogelijk.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 sep 2017 09:30

Als je wel sponsorbelangen hebt ook. Het grote publiek ziet toch niet of het een Trek is of een overgespoten Litespeed....
Less is bore

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 06 sep 2017 09:55

rhino7 schreef: 05 sep 2017 19:09 My best guess 8-)

Van 50 naar 0 afremmen en klaar om af te stappen: 5 sec
Overstappen op andere fiets: 5 sec
Van 0 naar 35-40 en ritme oppakken 15 sec

25 seconden verspeelt, dus moet de normale fiets, pak em beet, 1 seconde sneller zijn per 100 meter.
Van 0 naar 35-40 en ritme oppakken moet denk ik wel sneller dan 15 seconden vullen.
Het is zaak om de wissel niet op het vlakke maar aan het begin van de klim te doen zodat je niet van 0 naar 40 km/u hoeft maar naar een lagere snelheid.
Daarnaast is het voor de renner zaak om een fitte 'mecanicien' te hebben die je goed kan aanduwen. Iemand die je goed en lang aanduwt kan je zomaar één of enkele seconden schelen.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3079
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 06 sep 2017 10:34

Afbeelding

Hebben vast ook talent voor het snel in en uit auto's springen
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 06 sep 2017 14:26

vantheman schreef: 06 sep 2017 09:55
rhino7 schreef: 05 sep 2017 19:09 My best guess 8-)

Van 50 naar 0 afremmen en klaar om af te stappen: 5 sec
Overstappen op andere fiets: 5 sec
Van 0 naar 35-40 en ritme oppakken 15 sec

25 seconden verspeelt, dus moet de normale fiets, pak em beet, 1 seconde sneller zijn per 100 meter.
Van 0 naar 35-40 en ritme oppakken moet denk ik wel sneller dan 15 seconden vullen.
Het is zaak om de wissel niet op het vlakke maar aan het begin van de klim te doen zodat je niet van 0 naar 40 km/u hoeft maar naar een lagere snelheid.
Daarnaast is het voor de renner zaak om een fitte 'mecanicien' te hebben die je goed kan aanduwen. Iemand die je goed en lang aanduwt kan je zomaar één of enkele seconden schelen.
Het verhaal doet niet of er hulp bij het wisselen is toegestaan, ik ben er niet vanuit gegaan.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 sep 2017 15:37

Bij het wisselen van fiets bij auto is er wel aantal aanduw hulp, ook in een TT.
Lijkt me dat je dat gelijk moet trekken als je zo'n pitstraat gebruikt. Nuja, ofwel krijg je discussie of je dan niet toch beter 50m voor de pits kunt wisselen zodat je nog aangeduwd kunt worden.... :mrgreen:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie