Speling achterwiel gevaarlijk?
- Globeskater1983
- Forum-lid
Ik heb net voor de vakantie mijn racefiets laten servicen. Nu hebben ze nieuwe lagers bij mij in de wielen gezet.
Ik heb daarna 1 ritje van 78km gefietst en kom er daarna achter dat ik speling in mijn achterwiel heb. Erger dan voordat ik de fiets naar de fietsenmaker heb gebracht.
Is het gevaarlijk om met speling in achterwiel te fietsen. Wij gaan vandaag voor het eerst de bergen in en denk dat ik pas in Bormio een goede fietsenmaker kan vinden. Wij komen op zondag in Bormio aan. Graag zou ik in tussentijd wel willen fietsen, mits dat veilig is.
Iemand tips om wiel minder speling te geven en is het veilig?
Ik heb Fulcrum 5 racing wielen.
Ik heb daarna 1 ritje van 78km gefietst en kom er daarna achter dat ik speling in mijn achterwiel heb. Erger dan voordat ik de fiets naar de fietsenmaker heb gebracht.
Is het gevaarlijk om met speling in achterwiel te fietsen. Wij gaan vandaag voor het eerst de bergen in en denk dat ik pas in Bormio een goede fietsenmaker kan vinden. Wij komen op zondag in Bormio aan. Graag zou ik in tussentijd wel willen fietsen, mits dat veilig is.
Iemand tips om wiel minder speling te geven en is het veilig?
Ik heb Fulcrum 5 racing wielen.
Laatst gewijzigd door Globeskater1983 op 23 aug 2017 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Deleted_User
- Forum-lid
.... en daarbij is het natuurlijk helemaal niet handig om te vertellen om welke wielen het gaat..... 
- Globeskater1983
- Forum-lid
Ik heb de Fulcrum 5 racing wielen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
speling eruit halen is een fluitje van een euro cent,
geloof me ik rij met een vision t42 wielset.
-draai het borg imbusjelos,
-draai de lock ring een kleinbeetje strakker (je weet wel rechts om) een paar mm maakt al verschil.
(door je imbussleuteltje als hefboompje gebruiken)
-borg imbusje vast zetten.

klik hier:
https://goo.gl/images/DUHZdV
een keer proberen, tweede keer weet je hoe het moet,
geloof me ik rij met een vision t42 wielset.
-draai het borg imbusjelos,
-draai de lock ring een kleinbeetje strakker (je weet wel rechts om) een paar mm maakt al verschil.
(door je imbussleuteltje als hefboompje gebruiken)
-borg imbusje vast zetten.

klik hier:
https://goo.gl/images/DUHZdV
een keer proberen, tweede keer weet je hoe het moet,
Volgens mij werkt dat alleen bij een cup-en-conus systeem. Racing 5 heeft m.i. kogellagers en die zijn niet na te stellen. Dus als je (te veel) speling hebt in het lager kan je alleen maar nieuwe kogellagers plaatsen. 
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- Globeskater1983
- Forum-lid
Ik heb nieuwe kogellagers. Die zijn een week geleden vervangen. Daarvoor zelf geen waarneembare speling gehad. Fietsenmaker voelde wel speling en heeft toen de kogellagers vervangen. Lijkt mij niet de bedoeling dat na een ritje van 78km de lagers nu al kapot zijn...
Laatst gewijzigd door Globeskater1983 op 23 aug 2017 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Vlgns mij ook kogellagers, zijn niet te stellen dus als het (te veel) speling heeft vervangen met nieuwe lagers.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Het lijkt mij dat je nu de fietsenmaker hierop moet aanspreken, toch.?Globeskater1983 schreef: ↑23 aug 2017 15:28Ik heb nieuwe kogellagers. Die zijn een week geleden vervangen. Daarvoor zelf geen waarneembare speling gehad. Fietsenmaker voelde wel speling en heeft toen de kogellagers vervangen. Lijkt mij niet de bedoeling dat na een ritje van 78km de lagers nu al kapot zijn...
- Globeskater1983
- Forum-lid
Ik heb even de fietsenmaker gebeld en het probleem is opgelost.
http://www.cyclingweekly.com/videos/bik ... rum-wheels
dit was de trick
http://www.cyclingweekly.com/videos/bik ... rum-wheels
dit was de trick