Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Specialized ViAS Disc eTap

mugman
Forum-lid

mugman 01 aug 2017 11:24

Goedemorgen,
ik heb een vraag maar weet niet of hij in deze rubriek hoort of in de rubriek racefietsen.
Ik ben me aan het orienteren naar een andere fiets, en dan moet het maar een keer een dikke bak worden. Groen licht van de vrouw betekent toehappen.

Zelf ben ik positief verrast over de verhalen van ViAS gebruikers.
Een strakke fiets die er ook nog eens mooi uitziet, althans hij valt op.
(Wijze gezegde: Aan het materiaal mag het niet liggen ;) )
Tevens een Quarq en een fantastische kleurstelling.

Nu wil ik graag naar Disc's, heb ze op de cyclo en het gevalt me aanzienlijk.

Echter nu komt het, na veel rondvragen en mijn oor te luisteren te hebben gelegd hoor ik her en der toch ook wat mindere geluiden over de combi ViAS met eTap en Disc.
Veel piepen en kraken van de fiets.
Het remmen schijnt een hel te zijn, althans, zelfs automobilisten stoppen vanwege het enorme krijsende geluid van de remmen :oops:
De crank blijft kraken etc.

Zijn er meerdere hier die dit herkennen of zal het om een toevalstreffer (2 personen) gaan die ik toevallig heb gesproken?
Ken zelf niet veel mensen met deze fiets, vandaar mijn vraag.

(Ik weet, voor dit geld kun je ook iets anders kopen, of zelfs meerdere fietsen, maar ik richt me nu even alleen op de ViAS)

Dank voor jullie reactie.

ridley orion
Forum-lid

ridley orion 01 aug 2017 12:29

Heb dag op vias met schijfremmen gereden met droog en vochtig weer.
Geen problemen gehad en reed net zo comfortabel als mijn Roubaix.
Denk dat dit aan afstelling licht als deze problemen zich voor doen

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 01 aug 2017 12:41

ridley orion schreef: 01 aug 2017 12:29 en reed net zo comfortabel als mijn Roubaix.
Dat durf ik dan wel weer in twijfel te trekken....
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

mugman
Forum-lid

mugman 01 aug 2017 12:52

Denk dat het verschil tussen een Roubaix en ViAS wel te merken is, maar ok, dat is even iets anders.
Het is hier waarschijnlijk echt de combi van opbouw?

"Denk dat dit aan afstelling licht als deze problemen zich voor doen"
Aan de afstelling van fiets/ groep zal het niet liggen daar mij werd verteld dat de fietsen al x-keer terug naar de dealer en naar Specialized te 's-Heerenbergh waren gestuurd.
Heb Specialized naar hun ervaring gevraagd en dan krijg je te horen dat er niks bekend is.
Vandaar mijn vraag dan maar open op het web.

Zoals gezegd, het zijn geen fietsen die in massa's verkocht worden. En omdat ik het nu hoorde van 2 gebruikers (verdeeld over NL) is dit de reden van mijn post.

Het zou jammer zijn als ik afhaak om iets wat misschien mbv een kleinigheid verholpen kan zijn.
(Ach als je het in de kop hebt dan ...........)

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 01 aug 2017 13:02

mugman schreef: 01 aug 2017 12:52........;
Heb Specialized naar hun ervaring gevraagd en dan krijg je te horen dat er niks bekend is.....
.................. En omdat ik het nu hoorde van 2 gebruikers (verdeeld over NL) is dit de reden van mijn post..................
Een van beide liegt, of Specialized of de 2 gebruikers die jij zelf hebt gesproken.
Ik gok op de eerste :mrgreen:

Ikzelf heb de Etap Disc op een Trek Domane SLR.
Als ik hard rem hoor ik de blokken ingrijpen op de discs maar het is niet zo dat automobilisten opzij gaan maar je hoort het wel. :)
Volgende week komen de Sram Etap discs binnen, die waren niet op voorraad en worden nageleverd, en dan ga ik deze monteren in de plaats van de Shimano schijven die er nu nog opstaan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

mugman
Forum-lid

mugman 01 aug 2017 13:49

Ben even niet zo handig met het kopieren van eerdere zinsnedes

Dat beide fietsen meermaals terug zijn gegaan geloof ik wel. Kom 1 van beide heren geregeld met fietsen tegen en zie hem vaker op z'n winterfiets dan op de ViAS (geloof voor de 6de keer terug)

@LCSMET, zijn de Sram discs nog niet geleverd en zit het in de Shimano discs?
Die jongens maken toch ook al jaren discs?
Kan het niet zijn dat het frame dusdanig hard/stijf is dat je daardoor een enorme klankkast hebt?
Ik weet dat de eerste leveringen een klein half jaar vertraging hadden door "onbekende" oorzaak.
Ben benieuwd hoe het dan is met de originele discs.

Musketier
Forum-lid

Musketier 01 aug 2017 14:50

Wat Mugman schijft klopt wel.Ik heb een VENGE Vias E-Tap en die maakt een vervelend hoorbaar geluid bij de cassette of het komt uit de naaf van het achterwiel clk64.
Ook schreeuwen de schijfremmen het uit bij vochtig weer.
Bij het remmen maken de remblokken op de schijven een schaven ruw geluid.

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 01 aug 2017 15:35

Het schreeuwen van de schijven is toch geen specifiek etap/vias probleem. Dat is gewoon een standaard nadeel bij schijfremmen die nat worden.
o'7o

mugman
Forum-lid

mugman 01 aug 2017 16:32

Dat schijven piepen kan echter hoeft niet.
Waarom piepen ze niet op mijn MTB en op mijn cyclo.
Ik verwacht dat wanneer je de "top off the range" besteld dit toch enigszins onder controle is. Iets piepen bij regen of iets dergelijks, ok.
Echter wat ik gehoord heb, gaat dit zo hard dat je je schaamt dat je er aan komt.

@Musketier,
Je herkent je in deze "problemen"?
Ben eigenlijk wel benieuwd of het probleem erkent wordt en wat ze denken dat de oplossing is? In dat geval is het raadzaam om misschien nog even te wachten.
Dat van crank cq wielen hoorde ik inderdaad ook.

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 01 aug 2017 17:04

mugman schreef: 01 aug 2017 16:32 Dat schijven piepen kan echter hoeft niet.
Waarom piepen ze niet op mijn MTB en op mijn cyclo.
Ik verwacht dat wanneer je de "top off the range" besteld dit toch enigszins onder controle is. Iets piepen bij regen of iets dergelijks, ok.
Top off the range? Je maakt mij niet wijs dat er een substantieel verschil zit in onderstaande calipers. Hooguit in materiaal voor het gewicht. Deze calipers maken het contact met de schijf en zorgen voor het lawaai. En de schijven van sram zijn voor alle categorien hetzelfde. Natte schijven maken herrie. Heb je daar een probleem mee dan moet je velgremmen pakken.
Bijlagen
IMG_0317.JPG
o'7o

mugman
Forum-lid

mugman 01 aug 2017 17:16

Douglas, ik zet het tussen haakjes.
Ook het geluid is indien acceptabel geen probleem, je moet wel goed lezen.
Waar het mij om gaat is dat ik niet verwacht dat het halve dorp wakker wordt als ik 's-ochtends moet remmen voor een stoplicht.

Ik vraag alleen om ervaring van anderen met deze fiets/configuratie.
En Musketier heeft exact de fiets die ik op het oog heb en heeft dezelfde problemen als de eigenaren die ik gesproken heb. Toeval?

ridley orion
Forum-lid

ridley orion 01 aug 2017 17:39

Daniel de sworks vias is knetterstijf en voor mij onprettig.
De gewoone vias heeft me aangenaam verast wat comfort betreft dit met hoge wielen en specialized turbo banden
Heb met elk van deze exemplaren een dag gereden.
Je kan het gewoon zelf proberen bij goede dealer

Plaats reactie