Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Zijn we vogelvrij verklaard

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 21 jul 2017 10:25

De politie gaat extra controleren op arrogante wielrenners

EINDHOVEN - De politie in Bergeijk, Eersel, Bladel en Reusel-De Mierden is het arrogante gedrag van groepen wielrenners beu en gaat extra controleren. Want behalve dat ze verkeersregels volledig aan hun laars lappen, hebben ze ook vaak geen legitimatiebewijs bij zich. Redenen genoeg voor de politie om extra te controleren.

Bovenstaand stukje stond hier redelijk kortgeleden op de voorpagina van het streekkatern van de meest gelezen krant hier in de regio. En dat terwijl er juist in die regio nog heel veel verkeersdoden vallen door roekeloos/dronken rijgedrag door auto's, Vreemde prioriteit bij de politie en een stukje wat zeker bijdraagt in de beeldvorming over wielrenners bij automobilisten.
Ach, ik zeg ook maar wat

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 jul 2017 10:51

Haha, nu je het zegt ik heb ook nooit een geldig legitimatiebewijs bij me op de fiets (wel een kaartje met naam, adres, telefoonnummers etc. mochten ze me ooit dubbelgevouwen langs de kant van de weg vinden).

Samen met mijn eerdere post (door rood rijden als er toch niemand in de verste verte is of binnenbocht pakken op de rotonde als er geen verkeer is) begin ik toch langzamerhand te twijfelen of ik niet onder de 'aso wielrenners' val :D.

Toch verbaas ik me ook nog regelmatig. Heb ik iemand net ingehaald om vervolgens keihard voorbij gesjeesd te worden bij een rood stoplicht en loeidruk kruispunt. In zo'n geval kan ik automobilisten wel begrijpen. Er zit dan ook een wezenlijk verschil in roekeloos rijden of de situatie en gevaar inschatten. Wat men verstaat onder gevaar is voor iedereen anders en daarom zijn er natuurlijk regels.
TumTumTum schreef: 21 jul 2017 10:09 Toen ik een paar geleden begon met fietsen en hier en daar eens op internet keek ben ik me kapot geschrokken van de blinde haat die ik soms tegenkwam tegen sportieve fietsers. Ik weet wel dat er horken rondfietsen, en niet alleen op racefietsen, maar er lijken toch wel een paar mensen in auto's rond te rijden die als ze er mee weg zouden komen je zo dood rijden.
Zulke dingen lees ik gewoon bewust niet. Ook weet ik dat die aso-mobilisten hun auto vaak tot een stokpaardje verheven hebben en geen krasje op hun auto willen. Dat eigenbelang houdt ze waarschijnlijk meer tegen dan de regels.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 21 jul 2017 10:55

ophetkantje schreef: 21 jul 2017 10:25 De politie gaat extra controleren op arrogante wielrenners

EINDHOVEN - De politie in Bergeijk, Eersel, Bladel en Reusel-De Mierden is het arrogante gedrag van groepen wielrenners beu en gaat extra controleren. Want behalve dat ze verkeersregels volledig aan hun laars lappen, hebben ze ook vaak geen legitimatiebewijs bij zich. Redenen genoeg voor de politie om extra te controleren.

Bovenstaand stukje stond hier redelijk kortgeleden op de voorpagina van het streekkatern van de meest gelezen krant hier in de regio. En dat terwijl er juist in die regio nog heel veel verkeersdoden vallen door roekeloos/dronken rijgedrag door auto's, Vreemde prioriteit bij de politie en een stukje wat zeker bijdraagt in de beeldvorming over wielrenners bij automobilisten.
Het is ook zo mooi objectief geschreven...
Maak joe woar

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 21 jul 2017 11:16

@Ypuh ik lees die dingen ook expres niet meer, te verontrustend. Maar het is wel goed om je er van bewust te zijn wat voor ziedende gefrustreerde haat er bij sommige mensen in hun bovenkamer rondspookt op basis van de vorm van je fiets en het gedrag van random anderen die je zelf nog nooit hebt ontmoet. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. En het zou ook aardig zijn als mediamensen die ongenuanceerde berichten de wereld inschoppen zich hiervan bewust zijn.
Veni. Vidi. Fietsie.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2068
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 21 jul 2017 12:05

Jans schreef: 20 jul 2017 23:17
ultra_ivo schreef: 20 jul 2017 19:20 Het wordt tijd de Franse wetgeving rond het inhalen van fietsers (door automobilisten) ook in Nederland in te voeren. Dat zet tenminste zoden aan de dijk.
Je bedoelt 1,5m ruimte? Jammer genoeg is het wel wet, maar houdt 98% zich er niet aan.
Daarmee wil ik niet zeggen dat er alleen maar heel dicht langs je heen gereden wordt, maar die anderhalve meter zelden.
Dan weet ik niet waar jij in Frankrijk hebt gereden. Op de gewone wegen wordt die wet goed nageleefd door de automobilisten. De straffen zijn dan ook fors als je het niet doet, dan wordt het niet als een verkeersovertreding afgedaan maar als een poging tot toebrengen van lichamelijk letsel. Ik vermoed dat in het eerste jaar eerst een aantal automobilisten flink bestraft zijn voordat de nieuwe regel doordrong bij de modale automobilist.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8400
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 jul 2017 12:15

@ultra_ivo Ik fiets 80-90% van mijn kilometers in Frankrijk. Als er geen tegenliggers zijn, geven ze in het algemeen best wat ruimte, maar als er tegenliggers zijn, willen ze er toch best graag nog wel even tussendoor.
Over haastige marktkooplui maar niet te praten. (En toch zijn er daar ook genoeg van die het wel netjes doen).
Niet dat de Fransen het dan beroerder doen dan anderen. Engelsen met een caravan zijn voor mij wel de ergsten, gevolgd door landgenoten.
Ik fiets in de omgeving van de Ventoux.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 21 jul 2017 13:33

Ik fiets eigenlijk altijd alleen (niet in groepen). Neem maar weinig ruimte op de weg in en wekelijks maak ik bijna doodervaringen mee. Echt boos om mij er druk over maken doe ik allang niet meer. Maar mijn vrouw is dit jaar ook gaan fietsen. Zowel MTB als op de racefiets. Samen maken we regelmatig een rondje en ze is er van geschrokken hoe roekeloos automobilisten met ons fietsers omgaan. Ik zie eigenlijk al ruim van te voren aankomen waar het fout kan gaan. Jonge gasten die je veel te hard tegemoet komen rijden.. op bochtige landwegen pakken die met hoge snelheid vaak de binnenbocht, jouw binnenbocht dus. Ik waarschuw mijn vrouw en anticipeer er op. Afremmen voor de voor de bocht dan maar.. zo kwam er er van de week een boerenkinkel veel te hard de binnnenbocht inzeilen.. dus op onze weghelft recht op ons af. Snel de arm van mijn vrouw beetgepakt en rustig de berm /gras ingestuurd.ik schrok niet eens, want ik zag het al aankomen.. mijn vrouw wel, ze stond letterlijk doodsangsten uit.. de bestuurder riep nog na (raampje open) dat we klootmongolen waren.. hard gelag voor mijn vrouw..tja wat doe je er aan? Niet meer fietsen maar dat is opgeven... fietsers geven nooit op :-)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 jul 2017 14:13

RVV schreef: 21 jul 2017 07:34 Niet rot bedoeld maar eigenlijk zijn dit soort topics toch zinloos?
Geldt voor minstens de helft van het forum, dus inderdaad: zinloos. Zeker als je vanaf dit forum over 'anderen' (bijv. automobilisten) begint en die allemaal op éen hoop gooit in de hoop dat zij zich aanpassen.

SupaX
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 30 apr 2013 17:41

SupaX 21 jul 2017 14:33

ophetkantje schreef: 21 jul 2017 10:25 De politie gaat extra controleren op arrogante wielrenners

EINDHOVEN - De politie in Bergeijk, Eersel, Bladel en Reusel-De Mierden is het arrogante gedrag van groepen wielrenners beu en gaat extra controleren. Want behalve dat ze verkeersregels volledig aan hun laars lappen, hebben ze ook vaak geen legitimatiebewijs bij zich. Redenen genoeg voor de politie om extra te controleren.

Bovenstaand stukje stond hier redelijk kortgeleden op de voorpagina van het streekkatern van de meest gelezen krant hier in de regio. En dat terwijl er juist in die regio nog heel veel verkeersdoden vallen door roekeloos/dronken rijgedrag door auto's, Vreemde prioriteit bij de politie en een stukje wat zeker bijdraagt in de beeldvorming over wielrenners bij automobilisten.
Ik dacht dat we in Nederland alleen toonplicht hadden en geen draagplicht van een legitimatiebewijs. Dat kan dan geen reden zijn om extra te controleren.

hvg5776
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 nov 2014 21:03
Locatie: Hoogeveen

hvg5776 21 jul 2017 16:17

De politie mag niet eens zonder reden vragen om je te identificeren, zijn regels voor. Dus als jij je netjes aan de regels houdt is er niets aan het handje.
T=100

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1273
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 21 jul 2017 16:19

Ik fiets voor 90% langs waterwegen en dergelijke om op mijn gemak te kunnen fietsen, als ik op gewone straten rijd wil het al eens gebeuren dat ik een stukje niet op het fietspad rijd. Als dit er te slecht bij ligt, omdat ik er af moest omdat er auto op geparkeerd stond, als er om de 5m een auto van achter een haag kan komen.

Dit jaar heb ik al 3x een automobilist gehad die al toeterend en met de venster open mij begon uit te kafferen omdat ik niet op het fietspad reed. Ik vind dit schrikwekkend veel als ik kijk hoe weinig ik in deze situatie terecht kom.

Ik moet uiteraard op het fietspad rijden maar waar hoe gefrustreerd moeten deze mensen wel niet zijn? Als ik vanaf morgen elke andere weggebruiker begin uit te kafferen die op het fietspad komt en zelf niet op een fiets zit ga ik zielige ritjes tegemoet ...


Over politie gesproken, een collega van me reed een tijdje terug met zijn groep een heuvel op toen een combi hen voorbij reed en vol op de rem ging staan. Ze konden hun eigen ogen niet geloven. Politie, je vriend :dislike:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 jul 2017 16:39

ophetkantje schreef: 21 jul 2017 10:25 Bovenstaand stukje stond hier redelijk kortgeleden op de voorpagina van het streekkatern van de meest gelezen krant hier in de regio. En dat terwijl er juist in die regio nog heel veel verkeersdoden vallen door roekeloos/dronken rijgedrag door auto's, Vreemde prioriteit bij de politie en een stukje wat zeker bijdraagt in de beeldvorming over wielrenners bij automobilisten.
Helemaal niet vreemd als ik zie hoeveel asociale groepen fietsers hier rond rijden. Ik woon aan het randje van bovenstaande regio op een populaire route, dagelijks zie je de veel te grote groepen langs komen. Met 30 man rondrijden geeft hier gewoon altijd asociale taferelen, het zijn altijd de zwakke goden die achterin hangen, die nog maar even snel over moeten steken als het niet kan omdat ze anders groep kwijt zijn, etc.

In het voorjaar zag ik een groep waar ze elkaar los probeerde te rijden op het fietspad van Valkenswaard naar de kluis (met al die slagbomen waar je tussen door moet slalommen), dan zit er gewoon een steekje aan je los. Prima dat de politie op treed tegen dit soort lui, die verzieken het voor de grote groep die zich wel fatsoenlijk wil gedragen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie