Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat te doen aan zadelpijn?

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 17 aug 2017 17:32

Heb net even gemeten met een rolmaatje hoogste punt zadel en dan recht naar beneden naar het hart van de trapas. Het scheelt tussen mijn oude Koga en nieuwe Stevens Ventoux ruim 1 cm! Ik ga dus mijn zadel 1 cm lager zetten en eventueel later nog eens 0,5 cm. en ook direct het zadel helemaal voor 100% parallel in lijn met de horizontale buis. Hierdoor zal ook de druk op mijn handen wat minder zijn omdat het stuur dan in feite "hoger" komt te staan. Ben erg benieuwd. Hopelijk heb ik morgen de momentsleutel in huis.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 17 aug 2017 17:37

Het is nu alleen de vraag wat de juiste zadelhoogte is. Die van je nieuwe fiets, die van je oude fiets, of een hele andere hoogte. Gewoon experimenteren.

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 17 aug 2017 17:53

Yep.... nu had ik toch echt veel minder last op mijn oude fiets dan op de nieuwe. Ik ga wel experimenteren. Morgen heb ik de sleutel al..... en ik heb trouwens nu nog steeds last van een doof gevoel in mijn linkerpink na een ritje gisteren van 70 km.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 17 aug 2017 19:52

Als beginpunt naar de zoektocht van de prettigste hoogte kun je de hoogte nemen waarmee je nog net met de hiel van je voet (schoen) op het pedaal in de laagste positie kunt staan. Door je zadel wat meer naar achteren te zetten neemt de druk op je handen af (en toe op je zitbotjes); als je het zadel naar achteren zet moet je het ook wat lager zetten om de afstand tot de pedalen gelijk te houden.

Het blijft een kwestie van tweaken :-)

Doof gevoel in je pink (en ringvinger aan de kant van de pink) komt doordat je "ulnar nerve" bekneld is geweest. In het Engels ook wel "cyclist's palsy" genoemd. Ik heb er op dit moment ook last van :( Als het al na 70km optreedt dan is het idd wel zaak om eens kritisch naar je afstelling te kijken.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4247
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 17 aug 2017 20:02

Al een hoop adviezen gehad, maar ik doe er nog één bij. Bedenk dat bikefitting géén exacte wetenschap is. Ik heb zelf twee metingen gehad, allebei met het retul systeem. Daar zat ongeveer 2,5 cm tussen de zadelhoogtes..... om maar een voorbeeld te geven.

Als ik het goed begrepen heb is de afstelling op je oude fiets een redelijk klachtenvrije afstelling. Die zou ik dan als uitgangspunt nemen. En als je vertrouwen hebt in de meting voor je nieuwe fiets, dan met kleine stapjes, en na ieder stapje even gewenning, die kant op veranderen.
Het kan ook nuttig zijn om het oude en nieuwe zadel eens goed te vergelijken. Gaat om zaken als breedte, rond/vlak etc. Misschien "past" het nieuwe zadel je gewoon niet. Ook dit kan problemen veroorzaken.

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 17 aug 2017 20:08

We gaan het wel beleven. Zelf had ik al geen trek om een dure fietsmeting te laten doen voor iets van € 200. Waar gaat dit over! Tuurlijk, het kan nut hebben maar beter is het om naar je lichaam zelf te luisteren.

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 19 aug 2017 09:02

Ik heb inmiddels erg veel gelezen op Internet over klachten en hoe dit op te lossen. Ook heb ik zelf het een en ander nagemeten. Duidelijk is dat mijn zadel TE hoog stond. In vergelijking met mijn oude Koga iets van 1,5 cm. Heb mijn zadel nu 1 cm lager gezet. Mogelijk dat ik hem later nog wat lager ga zetten.

https://www.youtube.com/watch?v=9LIBK2c07s8

Ook heb ik gemeten dat de afstand tot stuur op mijn nieuwe fiets 1 cm verder weg ligt gerekend vanaf de punt van het zadel. Ook aangepast. Fietsplaatje van rechterschoen zat ook niet helemaal 100% volgens wat de "geleerden" hierover zeggen. Met die 1 cm naar voren zetten van zadel zit ik exact met de bobbel net onder mijn knie loodrecht boven het hart van de pedaalas, zie ook de youtube movie, en door het lager zetten van het zadel zal ik iets minder druk hebben op het stuur. Hopelijk is de klacht van de dove linkerpink hiermee ook ten einde en zal ik ook weer iets relaxter op de fiets zitten hoewel 1 cm in lengte voor je gevoel niet veel zal uitmaken. Als het voor het gevoel na het fietsen maar beter is. Ik heb nu nog wel pijn aan mijn hol (rechter zitbot) maar hoop dat de klachten verdwijnen. Heb deze fiets nog maar pas en het kan best zo zijn dat het te wijten is aan ongetraindheid hoewel ik inmiddels na 5 weken toch al 770 km heb gefietst. Het zadel is echter merkbaar harder dan het zadel van mijn oude Koga. Kan het wel omzetten maar dat is geen pan. Wil het zadel nog even het voordeel van de twijfel, lees ongetraindheid, geven. Je kan wel direct een ander zadel kopen maar lijkt me niet verstandig. Sommigen blijven bezig en dan ben je al gauw een klein kapitaal kwijt aan telkens weer wat anders proberen.

Nog iets en niets ten nadele hiervan maar..............erg leuk zo'n bikefitting c.q. fietsmeting maar dat kost € 200 en lang niet iedereen is daar enthousiast over. Zelfs ook gelezen dat iemand 2 metingen heeft laten doen en dat er verschil tussen hoogte zadel was van maar liefst 2,5 cm. Het lijkt mij belangrijk dat wat betreft hoogte zadel je bekken niet gaat schommelen, zie weer de youtube movie. Dus je been helemaal gestrekt met de hiel op het pedaal is nog steeds te hoog. Er moet een lichte knik in zitten. Ik probeer dus zelf wel uit te dokteren waar het aan ligt.

Oh ja, nog wat........ heb al jaren ook last van tintelende voeten, ik wijt dit aan een mogelijk te smalle schoen. Zal eens proberen de straps wat minder aan te trekken en te beginnen met de bovenste en dan pas de onderste en voor de rest de schoen niet te strak aan je voet te zetten. Voor mijn gevoel doe ik dat al niet maar you never know......

hayes

hayes 20 aug 2017 10:19

Ik had vroeger ook altijd de neiging om m'n schoenen heel strak te zetten. Dan krijg je snel tintelende voeten.
Ietsje losser rijdt (voor mij toch) veel prettiger. Enkel als ik een eindje wil 'knallen', maak ik ze even weer wat strakker.

svisschers
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 dec 2009 21:37
Contact

svisschers 05 sep 2017 22:43

Tintelingen in je voeten kunnen inderdaad door te smalle schoenen komen, maar ook afstelling schoenplaatjes en gebruik van wedges kan de druk beter verdelen onder je voeten. Ook zolen kunnen er voor zorgen, dat je beter je kracht op de pedalen kwijt kunt. Maar dan moet je natuurlijk wel genoeg ruimte in je schoenen hebben.
groeten Sander Visschers
fityourbike

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 06 sep 2017 23:00

Ik heb sinds kort pijn in m'n linker zitbotje, Het is geen huidirritatie maar puur hetbotje zelf.
Met lopen zitten,of op de stadsfiets heb ik nergens last van, tot ik op de racefiets zit.

Zijn hier middeltjes voor? Heb zelfs al anderhalve week niet gefietst om het rust te gunnen maar dat helpt niet.
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 07 sep 2017 09:40

luvene schreef: 17 aug 2017 20:08 We gaan het wel beleven. Zelf had ik al geen trek om een dure fietsmeting te laten doen voor iets van € 200. Waar gaat dit over! Tuurlijk, het kan nut hebben maar beter is het om naar je lichaam zelf te luisteren.
Domme conclusie vanaf de zijlijn.

Waarom duizenden euro's uitgeven aan materiaal maar geen cent willen betalen aan een fysio die zowel pijntjes, blessures of een miskoop kan voorkomen (en dan de benefits van een goede fietshouding). Naar je lichaam luisteren is ook zinloos als je niet weet wat het betekend of hoe je het op moet lossen, net als bij een piep of een kraak wordt er al snel naar het bottom bracket gekeken, terwijl het 9 van de 10x een ander onderdeel betreft. Idem voor pijn in je knie bijvoorbeeld (stand van de voeten, zadelhoogte, te klein frame, what not).

Naar je lichaam luisten is in vele gevallen niet de beste oplossing, want die past zich aan. Enerzijds kost het tijd om aan te passen (en zal het daarom nooit in 1x goed voelen), anderzijds kun je ook wennen aan een verkeerde houding.

Ik zeg helemaal niet dat iedereen per se een bikefit moet doen, maar het afdoen als non-sense omdat jij er geen €150-200 voor over hebt is onzin. Doorgaans zijn bikefitters gewoon HBO/WO geschoold personeel en duurt een bikefit 3-4 uur. Omgerekend zo'n €50 p/u, wat ik echt peanuts vind als je de faciliteiten en apparatuur meerekkend.

Zo, ik ben uitgeraasd.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 07 sep 2017 13:54

Ook even aanhaken op dit topic. Ook ik heb de laatste tijd wat last van zadelpijn. Bij mij is het aan beide kanten en dan op een paar cm voor de zitbotjes. Zo ongeveer op de plekken waar het brede stuk van het zadel eindigt en over gaat naar smalle deel. Zie rode plekken:
APSIDE WIDE2.jpg
APSIDE WIDE2.jpg (5.8 KiB) 1414 keer bekeken
Als benen naar beneden gaan dan lijkt het te irriteren, wel drukpijn, geen schuurpijn. Ik heb dit zadel nu 2 jaar, eerste jaar nergens last van.
Ik heb ook al eens fietsmetingen gedaan waarbij de huidige zadelhoogte als meest efficiënt is vastgesteld. Hebben jullie enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Zelf denk ik aan:
1) zadel te breed voor mij, voor de zitbotjes zou ik wel een dergelijk breed zadel moeten hebben.
2) Zadel staat te hoog. Als ik de test doen van de hak op pedaal in laagste stand dan kom ik wel een cm ofzo te kort. Heb zadel al eens een halve cm lager gezet, klachten blijven.
3) Vorm zadel niet goed, licht rond aan de achterkant.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

Plaats reactie