verzet in de bergen
Hallo,
Ff een vraagje wat kan je het beste hebben voor en achter voor zeg maar een Alpe d'huez te beklimmen.
Ik was van de week ff aan het trainen op een klim van 15% en had nog m'n normale uitrusting erop.
Achter 13-26 en voor 34-52
Je komt wel boven maar echt snel gaat het niet, een kleiner verzetje zou toch fijner zijn dan.
Alvast bedankt.
Groeten
Remco
Ff een vraagje wat kan je het beste hebben voor en achter voor zeg maar een Alpe d'huez te beklimmen.
Ik was van de week ff aan het trainen op een klim van 15% en had nog m'n normale uitrusting erop.
Achter 13-26 en voor 34-52
Je komt wel boven maar echt snel gaat het niet, een kleiner verzetje zou toch fijner zijn dan.
Alvast bedankt.
Groeten
Remco
You can never be too Specialized!
Het ligt natuurlijk geheel aan je conditie en hoeveel kracht je hebt.
Ik heb mijn thuisrondjes in de Eiffel en Siebengebirge, hoogteverschil per heuvel ongeveer 200m en tussen de 5 en maximaal 12%. Ik kom overal met 39-23 boven, maar ik hou er wel van om een beetje te stoempen.
Voor de alpe d'huez zou ik 34-26 wel genoeg vinden, maar ik kan me voorstellen dat het ook wel een lekker idee is om een 28 als backup te hebben
met 34-25 en 60 t-min zit je op 9,8 km per uur. dan zou je ongeveer 1h20m over de alpe d'huez doen en dat moet toch met wat training goed te doen zijn.
Ik heb mijn thuisrondjes in de Eiffel en Siebengebirge, hoogteverschil per heuvel ongeveer 200m en tussen de 5 en maximaal 12%. Ik kom overal met 39-23 boven, maar ik hou er wel van om een beetje te stoempen.
Voor de alpe d'huez zou ik 34-26 wel genoeg vinden, maar ik kan me voorstellen dat het ook wel een lekker idee is om een 28 als backup te hebben

met 34-25 en 60 t-min zit je op 9,8 km per uur. dan zou je ongeveer 1h20m over de alpe d'huez doen en dat moet toch met wat training goed te doen zijn.
Heb jij een 34 - 52? Is een beetje een vreemd verzet. 34 - 50 en 39 52/53 zijn normalere. Je hebt een verschil van 18 tanden, wat problemen oplevert met het overschakelen van groot naar klein blad (en volgens mij levert het ook problemen met kettinglengte op).
Iets meer info van jou is wel nodig, want anders krijg je een 27/28/29/mountainbike/triple/nee-ik-doe-'m-dubbel-discussie.
Hoeveel fiets je/hoeveel watt trap je/welke klimtijden kun je aangeven als vergelijking?
Edit: Kahuna was me net voor
Iets meer info van jou is wel nodig, want anders krijg je een 27/28/29/mountainbike/triple/nee-ik-doe-'m-dubbel-discussie.
Hoeveel fiets je/hoeveel watt trap je/welke klimtijden kun je aangeven als vergelijking?
Edit: Kahuna was me net voor
Ik twijfel een beetje aan de getallen die de TS geeft, tel dat nog eens na. Zoals gezegd is 52/34 niet erg logisch.
Als die 26 wel klopt zou je daar nog een lichter kransje achter kunnen monteren, bijvoorbeeld een 29.
Als die 26 wel klopt zou je daar nog een lichter kransje achter kunnen monteren, bijvoorbeeld een 29.
heb nog eens gekeken en het moet 34T/50T zijn, stond ook nog een BCD van 110mm bij.
Kwa klimtijden heb ik niet echt vergelijk, klim haast nooit, maar om een idee te geven die klim van 15% deed ik met 7 km/h op 34-26.
Kwa wattage zit ik rond de 400.
Zouden jullie achter vooral groter 29 of 30 gaan en voor de 34 laten zitten?
Ik kom vanuit het mountainbiken en daar was je nooit zo bezig met al die verzetten, je had er immers altijd wel genoeg
Vandaar dat ik er een beetje onwennig mee ben nog.
Alvast bedankt weer.
Groeten
Mr Epic
Kwa klimtijden heb ik niet echt vergelijk, klim haast nooit, maar om een idee te geven die klim van 15% deed ik met 7 km/h op 34-26.
Kwa wattage zit ik rond de 400.
Zouden jullie achter vooral groter 29 of 30 gaan en voor de 34 laten zitten?
Ik kom vanuit het mountainbiken en daar was je nooit zo bezig met al die verzetten, je had er immers altijd wel genoeg

Alvast bedankt weer.
Groeten
Mr Epic
You can never be too Specialized!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je kan niet kleiner dan 34 voor, dus dat is alvast geen optie (behalve als je het crankstel zou vervangen). En een klim van 15% gemiddeld lijkt me wat sterk, die zijn er maar bar weinig, het zal wel een piek percentage geweest zijn. In de Alpen en Pyreneeën is 't overigens bijna nergens zo steil.
-
- Forum-lid
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 27 sep 2007 21:57
mr epic schreef:Hallo,
Ff een vraagje wat kan je het beste hebben voor en achter voor zeg maar een Alpe d'huez te beklimmen.
Ik was van de week ff aan het trainen op een klim van 15% en had nog m'n normale uitrusting erop.
Achter 13-26 en voor 34-52
Je komt wel boven maar echt snel gaat het niet, een kleiner verzetje zou toch fijner zijn dan.
Alvast bedankt.
Groeten
Remco
Alpe d'Huez is geen 15% gemiddeld. Eerste 1,5 km 11%, en daarna blijft het % redelijk gelijk en zeer goed te doen. Voor 1 beklimming zou 34-26 voldoende moeten zijn, maar dat hangt van je getraindheid, gewicht etc. af. Zelf ben ik vorig jaar 7x omhoog gefietst met 34-27 tijdens Alpe dhuZes.
Amclassic-fan schreef:Je kan niet kleiner dan 34 voor, dus dat is alvast geen optie (behalve als je het crankstel zou vervangen). En een klim van 15% gemiddeld lijkt me wat sterk, die zijn er maar bar weinig, het zal wel een piek percentage geweest zijn. In de Alpen en Pyreneeën is 't overigens bijna nergens zo steil.
Je zegt niets over het gebruikte systeem of het merk cranks. Behalve met Campa, kun je vóór een binnenblad (TA Zéphir) van 33t monteren. Indien je, zoals je zegt, een duurvermogen van 400 watt hebt, dan hoeft niemand je te adviseren, want dan rijd je de Alpe in 40 tot 45 minuten. Dat is het aerobe vermogen van een goede prof, tenzij je natuurlijk 110kg weegt, dan verandert het verhaal compleet. Misschien, net als met de vertanding, nog eerst even nakijken.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hallo,
Nog een keer even wat info.
Op mijn fiets (Specialized Roubaix) zit een complete campagnolo centaur groep incl. carbon crank. Voor ligt 34-50 (compact) achter 13-26.
Mijn lengte is 1.78 en ik weeg 84 kg, dus iets te zwaar maargoed dat ben ik nou eenmaal altijd geweest ook toen ik nog 6 dagen in de week sportte. Nu is dat een stuk minder meestal 2 tot 3 keer.
Het klimmetje waar ik het over het had ligt in Duitsland en heeft een max van 15%, dat wil zeggen de eerste km's zijn 15% daarna wordt het denk ik rond 8 a 10%.
Maargoed ik begrijp dat ik voor de alpen achter best een 29 of 30 achter kan leggen.
Nog een keer even wat info.
Op mijn fiets (Specialized Roubaix) zit een complete campagnolo centaur groep incl. carbon crank. Voor ligt 34-50 (compact) achter 13-26.
Mijn lengte is 1.78 en ik weeg 84 kg, dus iets te zwaar maargoed dat ben ik nou eenmaal altijd geweest ook toen ik nog 6 dagen in de week sportte. Nu is dat een stuk minder meestal 2 tot 3 keer.
Het klimmetje waar ik het over het had ligt in Duitsland en heeft een max van 15%, dat wil zeggen de eerste km's zijn 15% daarna wordt het denk ik rond 8 a 10%.
Maargoed ik begrijp dat ik voor de alpen achter best een 29 of 30 achter kan leggen.
You can never be too Specialized!