Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Luik-Bastenaken-Luik Toertocht

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 03 apr 2017 22:59

Even een vraag.

Ik heb de Ronde Van Vlaanderen cyclo gereden, de 74 km.
Is me goed gelukt, overal boven gekomen.

Omdat ik de smaak van het klimmen te pakken heb ben ik eens gaan zien naar Luik-Bastenaken-Luik, eveneens de korte afstand.

Ik ben geen berggeit, verre van met mijn 95 kg (22 kg kwijt ondertussen en die moet ik al niet meer meesleuren :D ) en heb ook niet de souplesse, eerder op "kracht".
Ik vraag me af hoe ik die Luik-Bastenaken-Luik tov RVV moet zien, is het zo dat als ik RVV goed verteer ik LBL toch wel aan zou moeten kunnen of is LBL toch nog van een heel ander kaliber?

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 04 apr 2017 07:35

Ik kan RVV niet zo goed beoordelen. In de korte route van LBL zitten volgens opgave van de organisatie slechts drie hellingen. Maar wat voor. De Redoute, Roche aux Faucons en St Nicolas zijn echt heel naar. Lange stukken tussen de 10 en 20%. Over het algemeen zijn de hellingen in de Waalse Ardennen ook een stuk langer dan de hellingen in de Vlaamse Ardennen. Daarnaast zitten er nog heel wat hellingen in die niet eens genoemd worden. Vlak na de officiële start gaat het bv direct een paar kilometer omhoog. Een dikke 1100 hoogtemeters in 75 kilometer is echt wel serieus.
Het wordt wellicht een pittige kluif, maar ik kan je alleen maar aanraden het te doen. Ten eerste is de omgeving prachtig. Fietsen in de Ardennen is een feest, behalve het wegdek dan. Ten tweede is zelf ondervinden de beste manier om erachter te komen of het lukt. Gewoon doen. Het ergste dat er kan gebeuren is dat je een beetje moe wordt.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 04 apr 2017 08:15

Ik denk dat je het wel moet kunnen.
Ja, de klimmen zijn langer maar het als je de kasseienlimmetjes omhoog komt moet je dit ook lukken.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 04 apr 2017 08:26

De klimmen zijn er langer en bijna even steil. Naargelang je conditie is dat dus een kwestie van minder 'aanvallend' eraan te beginnen en je geest en benen op een inspanning van 8-15 minuten in te stellen.

En net als in de Vlaamse Ardennen zijn de tussenstukken ook nooit 100% vlak. Na de Redoute bijvoorbeeld, wanneer je nog half tussen je kader aan het bekomen bent, gaat het al snel weer tergend traag omhoog op een open stuk parcours waar de wind ook vrij spel heeft. Daar zie je snel wie de Redoute het best verteerd heeft.

Maar: gewoon doen zou ik zeggen, net zoals Herman zegt, het is er prachtig fietsen en de inspanning is anders maar niet noodzakelijk zwaarder (ligt mij bvb beter).
Afbeelding

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 04 apr 2017 09:29

Ten eerste gefeliciteerd en petje af voor die 22 kg! Gewoon lekker doorfietsen, dan wordt dat gerust nog meer. LBL is uiteraard van een ander kaliber, om te beginnen zijn die beklimmingen op asfalt en niet op kasseien, maakt een enorm verschil. En ze zijn idd stukken langer dan "sprintjes" van 300m zoals de Paterberg. Maar als dat allemaal gelukt is dat heb je vermoedelijk een licht genoeg verzet op je fiets en gaat het in Wallonië gerust ook lukken. Vooral rustig beginnen, niet meteen onderaan b.v. La Redoute al in het rood fietsen, want dan ben je halverwege uitgepierd. En al zal je het niet halen dan loop je een klein stukje, who cares, velen zijn je voorgegaan. Gaan en genieten.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 04 apr 2017 09:35

Het zou prima weer worden en het is een ervaring die ze je nooit meer afnemen, dus ik zou het doen. Ik volg wel helemaal de vorige schrijver(s) dat je in elk geval moet zorgen dat je een zeer licht verzet bij hebt. Als je maar klein genoeg kan ronddraaien, geraak je (bijna) overal tegenaan.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 apr 2017 10:09

Gewoon gaan!!!
Erg leuke ervaring, zeker voor de 1e keer. Accepteer dat velen je in zullen halen, maar geniet van je eigen moment.
Tip voor de Redoute: het stuk omhoog langs de snelweg is nog NIET de klim, die begint pas als je naar links draait. Rustig aan doen dus als je het dorp uit rijdt, dan heb je voor de echte klim nog wat energie over.
Als je 22kg af kunt vallen, heb je hier ook wel de juiste mentaliteit voor.
Less is bore

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 04 apr 2017 10:40

Ik vind dat je er gewoon volledig voor moet gaan, maar LBL is nog wel andere koek dan de RVV. Ik heb zelf de volledige RVV al 3x en de volledige LBL al 5x gereden en LBL is gewoon een pak zwaarder. We spreken hier wel over de volledige route, de korte afstand moet wel te doen zijn want hoe dichter bij Luik, hoe korter (maar steiler) de hellingen.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 04 apr 2017 12:07

Hey, allemaal bedankt voor jullie input :winkthumb: :winkthumb: :winkthumb:

Jullie zijn goede motivators!

En inderdaad, als het even niet gaat een kwartiertje pauze nemen, het is geen koers, is voor de fun.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 apr 2017 12:13

Gewoon lekker fietsen en kijken waar het schip strandt. De Redoute moet je ooit gefietst hebben IMHO.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 04 apr 2017 12:35

Lekker fietsen en het enige wat kan gebeuren is zere benen ;)
Maak joe woar

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 04 apr 2017 13:04

havana schreef:Gewoon lekker fietsen en kijken waar het schip strandt. De Redoute moet je ooit gefietst hebben IMHO.
Zo bijzonder is de redoute ook niet.Gewoon een stijl pukkeltje die je met een beetje motivatie wel opkomt.
Zou mij er niet te druk over maken en gewoon een leuke tocht van maken.
Specialized Diverge Axs

Plaats reactie