Pagina 1 van 11
Vandaag gehoord bij de fm
Geplaatst: 30 mar 2017 16:30
door svvander
Gisteren opgemerkt dat mijn ketting aan vervanging toe is (ik heb hiervoor zo een handig sleuteltje van KMC dat je tussen de schakels zet en dan kan je zie of de ketting al dan niet teveel heef uitgezet).
Naar aanleiding van de vele goede commentaren over KMC (en eigen ervaring op de motorfiets met deze kettingen), heb ik mij gisteren dan een nieuwe ketting aangeschaft.
Toen ik dit vanmorgen, tijdens de koffie in de koffiecorner vertelde aan de collegae dat ik een nieuwe ketting ging leggen, vertelde er iemand mij: "dan ga je alles moeten vervangen, want je krijgt dit nooit meer goed..."
Klopt dit? Of is dit wederom zo een trucje van de FM om de klant een volledige nieuwe groep aan te smeren?
Re: Feit of fictie
Geplaatst: 30 mar 2017 16:35
door TheTourist
Dat is niet waar. De ketting zet zich vanzelf naar de rest. Andersom, als je bijv je cassette vervangt wordt wel gezegd dat het beter is om gelijk je ketting te vervangen.
Re: Feit of fictie
Geplaatst: 30 mar 2017 16:37
door swannie
Ik doe dit altijd zo. Als mijn ketting bijna 75% versleten is volgens mijn (bbb) slijtage-indicator vervang ik ze.
Zo gebruik ik toch minstens 4 kettingen per cassette. Mijn vorige ketting heeft er net geen 6000km op gelegen, toen vervangen.
Wat je wel hebt is dat je de ketting de eerste rit wat durft 'verspringen'.
Re: Feit of fictie
Geplaatst: 30 mar 2017 16:46
door Nee_Nee
Als je bij 0,75cm verlenging direct wisselt, kun je drie kettingen op éen cassette gebruiken
Dat lukt mij zowel met de racefiets als met de MTB
Re: Feit of fictie
Geplaatst: 30 mar 2017 17:05
door svvander
Ok, heel duidelijk. Bedankt voor de toelichting. Bij deze dus FICTIE!
Re: Feit of fictie
Geplaatst: 30 mar 2017 17:07
door Jans
svvander schreef:Klopt dit? Of is dit wederom zo een trucje van de FM om de klant een volledige nieuwe groep aan te smeren?
Een nieuwe ketting en een nieuwe cassette is ook niet een hele groep.
Re: Feit of fictie
Geplaatst: 30 mar 2017 18:24
door Keezx
svvander schreef:Ok, heel duidelijk. Bedankt voor de toelichting. Bij deze dus FICTIE!
Bij een cassette die 1 kettingleven heeft gedraaid kan je gewoon een nieuwe ketting gebruiken, maar bij 2 kettinglevens wordt het al afwachten.
Proberen kan altijd.
Ik denk zelf dat een ketting ook niet harder slijt op een halfversleten cassette, maar daar denken anderen anders over.
Re: Feit of fictie
Geplaatst: 30 mar 2017 18:26
door havana
Als je boel op elkaar laat inslijten dan klopt het wel.
Slimste is idd gewoon om bij 0,75% de boel te vervangen, dan kun je zo 3-4 kettingen oprijden op één cassette. Voorbladen gaan dan ook eindeloos mee.
Ik gebruik overigens geen KMC meer. Ik vind ze erg luidruchtig worden als ze wat gelopen hebben. SRAM kettingen hebben dat veel minder, en komen net als KMC met een snelschakel. Qua prijs maakt het niks uit...
Re: Feit of fictie
Geplaatst: 30 mar 2017 19:06
door japiecarbon
Bij een MTB is het zeer zeker geen fictie. Daar kan je geen nieuwe ketting op een gebruikte cassette doen.
Dat is een garantie voor doortrappen.
Re: Feit of fictie
Geplaatst: 30 mar 2017 19:17
door 53x11
Da's niet mijn ervaring. De ketting is wel veel sneller versleten op de MTB. Ik ben aan de derde toe na 3000 km (beetje vertekend, want de eerste kmc ketting heb ik heel snel vervangen. Die liep voor geen meter op SRAM voorbladen.)
De SRAM 10 speed cassette slijt daarentegen nauwelijks.
Re: Feit of fictie
Geplaatst: 30 mar 2017 20:27
door alien
Keezx schreef:Bij een cassette die 1 kettingleven heeft gedraaid kan je gewoon een nieuwe ketting gebruiken, maar bij 2 kettinglevens wordt het al afwachten.
Met een beetje beleid kun je drie à vier, soms zelfs vijf kettingen verslijten op één cassette.
Ik denk zelf dat een ketting ook niet harder slijt op een halfversleten cassette, maar daar denken anderen anders over.
En terecht. Een slechte passing zorgt voor meer kracht op minder schakeltjes, endarmee voor verhoogde slijtage.Slimste is idd gewoon om bij 0,75% de boel te vervangen, dan kun je zo 3-4 kettingen oprijden op één cassette.[/quote]Slinste is om meerdere kettingen te kopen en regelmatig te wisselen. Steeds de kortste monteren. Dan slijt alles gelijk op en daarmee het langzaamst.
Voorbladen gaan dan ook eindeloos mee.
Eindeloos? nee. Maar wel lang. Wil je het helemaal "efficiënt" aanpakken, dan neem je nóg meer kettingen en ok meerdere cassettes, en wissel je alles af tot de voorbladen op zijn. Dan verslijt je alles maximaal samen op.
japiecarbon schreef:Bij een MTB is het zeer zeker geen fictie. Daar kan je geen nieuwe ketting op een gebruikte cassette doen.
Dat is een garantie voor doortrappen.
Onzin. Een MTB is in de basis hetzelfde apparaat als elke andere fiets. Zolang de ketting en/of de cassette niet teveel versleten zijn ten opzichte van elkaar, trapt het niet door. een MTB die veel vuil op de aandrijving krijgt zal sneller slijten dan een racefiets die alleen met mooi weer bereden wordt, maar andersom is dat net zo goed het geval.
Re: Feit of fictie
Geplaatst: 30 mar 2017 20:40
door Keezx
alien schreef:Ik denk zelf dat een ketting ook niet harder slijt op een halfversleten cassette, maar daar denken anderen anders over.
En terecht. Een slechte passing zorgt voor meer kracht op minder schakeltjes, en daarmee voor verhoogde slijtage.
Dat geldt alleen voor slijtage aan de rolletjes en die is zo minimaal dat die IMO geen rol speelt.
Een ketting slijt op de busjes alleen waar hij de laatste tand verlaat , de rest staat stil of niet onder spanning en slijt niet.
Ik wil dus wat beters horen als "een slechte passing" want die doet niet terzake voor de slijtage op asjes/busjes.