Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Regelmatig ontstekingen op zitvlak, help

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8368
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 apr 2017 21:26

Sweety2008 schreef:Heb de zitbotjes opgemeten, ze zijn 145 mm zadel was of is 142 mm.
Wist niet dat die paar milimeter zoveel uitmaken.
En dan heb je nu een zadel van 152mm gekocht?
Volgens mij moet het eerst genezen voordat je een ander zadel kunt proberen. Zo houd je het in ieder geval in stand. Of is het in één dag genezen?

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 04 apr 2017 22:38

@Jans die schuurplekjen zitten een stuk lager hoor, niet da war de zitbotten zijn.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8368
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 apr 2017 23:05

Sweety2008 schreef:@Jans die schuurplekjen zitten een stuk lager hoor, niet da war de zitbotten zijn.
Dat begrijp ik dat die schuurplekken niet op je billen zitten.
Maar worden die plekken met een breed zadel niet veel erger dan? Volgens mij schuren dan je bovenbenen ook nog veel meer langs het zadel?
Ik heb er alleen af een toe een beetje last van als de zeem bij mij niet echt voor lange afstanden geschikt is.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 05 apr 2017 09:17

Sorry allemaal, maar:

Is het echt Onmogelijk om bij een topic te blijven zonder dit te kapen voor eigen vragen? :evil: :evil: :evil:

Het gaat hier om ontstekingen op zitvlak. Voor mij een interessant onderwerp omdat ik hier ook regelmatig last van heb. Nu zitten we de laatste 20 posts al over het zadel van sweety te discussieren. Best interessant, maar NIET IN DIT ONDERWERP!

Kom op, start dan een nieuw topic!
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8368
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 apr 2017 09:30

@Tracing_NL Je hebt volkomen gelijk. Toch vind ik het ook iedere keer weer bijzonder dat de tips van "doe er maar creme op, bij mij ging het daar mee over" langs komt. Het ging bij TS duidelijk over andere zaken dan een schuurplek.
Het is ook maar de vraag of het zelfs door het fietsen komt, het kan, maar het kan ook zo maar dat het anders ook gebeurd was. Door het fietsen zal er wel verdikking van de huid zijn, waardoor de kans groter wordt. Mijn man heeft 30 jaar geleden al een baardje laten staan omdat hij altijd ontstoken haren in zijn baard had. Daarna was het nagenoeg over.
Dus denk ik dat juist het verwijderen van de haren er geen goed aan zal doen. Dan heeft iedere haar weer de kans om niet naar buiten, maar naar binnen te groeien.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 05 apr 2017 13:33

@ chrissiewizzie. Klopt wel maar inderdaad ik ga echt niet met boxershort benen lopen. Het is ook zo dat met geschoren edele delen andere klachten juist weer minder zijn (schuren). Ik denk dat het wassen met Betadine inderdaad een goede suggestie is. Ik ga het proberen!
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 05 apr 2017 14:27

Ik zeg trimmen ;)
Maak joe woar

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5973
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 07 apr 2017 11:34

Trimmen met een tondeuse ipv glad scheren is inderdaad een optie en werkt voor mij heel erg goed. Wat óók kan helpen om ontsteking bultjes te voorkomenis :

* goed passende broek
* goed passend zadel
* elke rit een schone broek
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 07 apr 2017 11:46

rene schreef:Trimmen met een tondeuse ipv glad scheren is inderdaad een optie en werkt voor mij heel erg goed. Wat óók kan helpen om ontsteking bultjes te voorkomenis :

* goed passende broek
* goed passend zadel
* elke rit een schone broek

Ik sluit mij aan bij deze 3 tips. Ik heb er ook wel last van. Vorig jaar in de winterperiode veel last van gehad. Heb toen uiteindelijk een ander zadel gekozen die wat minder breed is. Nadat het opgelost was heb ik de hele zomer en herfst met weinig problemen rond gereden. Tot het begin van het jaar, kreeg ik ineens ook weer wat ontstekingen. Ik heb het idee dat het mogelijk met de lange fietsbroeken te maken heeft. Heb er 2 met zeem. Zitten op zich best aardig goed, maar heb niet het idee dat ze net zo goed zitten als mijn korte broeken.

Wat ik zelf doe om het op te lossen? Goed schoonmaken na het fietsen en eventueel bij wat ergere ontstekingen smeer ik er ibuprofen zalf op. Is eigenlijk voor de spieren zegt de fabrikant, maar ik merk dat het goed helpt bij ontstoken puisten.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

Forno
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 mar 2017 12:23

Forno 12 apr 2017 08:56

Ik heb sinds twee weken precies dezelfde klacht. Maar dan precies onder ieder zitbotje; een rood ontstoken bultje.

Na enkele dagen rust is het minder gevoelig, maar verdwenen zijn ze nog niet.

Ik heb hiervoor een half jaar 'probleemloos' gereden, als in de kont doet pijn na een lange tocht, maar het was binnen een dag hersteld.

Heb twee weken geleden voor het eerst chamois creme gebruikt en dat heeft het naar mijn idee eerder veroorzaakt of verergerd. Dus daar ben ik direct mee opgehouden.

Komende weken goed schrobben met Betadine Scrub, en wellicht even niet fietsen totdat de bultjes volledig zijn verdwenen. Ik vrees dat ik het anders langer in stand hou. :(

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 16 apr 2017 18:20

Stop met de creme.
Ik heb nooit last gehad, behalve wat lichte schuurplekken na een zeer lange rit.
Ooit een monstertje gekregen van chamois zadelvlakcreme, daarna weken lang last gehad van de genoemde effecten ook al gebruikte ik het niet meer. Is uiteindelijk gelukkig over gegaan. Nu gebruik ik absoluut niets, heb wel goede broeken met goede zeem, en nooit meer last.
Dus stoppen, geduld, en dan nooit meer dit soort onnodige troep gebruiken.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 16 apr 2017 20:36

Hier een bericht van de TS-er.
Ik heb inmiddels een nieuw zadel gemonteerd, wederom een Specialized Romin Evo. Oude was iets doorgezakt en stijfheid was een stuk minder (geworden?) als de nieuwe.
Gebruik van creme's heb ik achterwege gelaten.
Nadien wassen met Betadine Scrub
Resultaat: Tot nu toe na een rit geen problemen ondervonden. Inmiddels een keer of 5 op de fiets gezeten, ook langere ritten en geen bultjes o.i.d. opgelopen.
Ik wil niet te vroeg juichen, maar voorlopig ben ik tevreden. Eens kijken hoe het gaat als de temperaturen omhoog gaan.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Plaats reactie