Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Regelmatig ontstekingen op zitvlak, help

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 29 mar 2017 08:50

Hallo,

Ik heb regelmatig last van bultjes op het zitvlak. Deze voelen hard aan en kunnen niet worden uitgedrukt. Volgens de huisarts zijn dit ontstoken haarzakjes , talg en zweetkliertjes. Normaal gesproken verdwijnen ze na een aantal dagen maar vooral als ik 3 dagen achter elkaar op de fiets zit gaat dit erg vervelend worden.
Er is al 2x m.b.v. een kleine ingreep een hardnekkige ontsteking verwijdert welke telkens weer op kwam zetten.

Ik gebruik verschillende goede broeken met een goede zeem. Ik heb niet de indruk dat ik met de ene broek meer last heb dan met de andere. Was de broeken goed zonder gebruik van wasverzachter o.i.d.. Persoonlijke hygiëne is ook in orde. Ik rook niet. Heb wel veel beharing welke ik lokaal ook wel eens heb weggeschoren maar met weinig verbetering. Ook maak ik gebruik van creme (Futurum Natural Chamois Cream)

De bultjes lokaliseren zich op de overgang tussen bil en bovenbeen naast de zitbotjes. Daar waar bij het dragen van een onderbroek de rand zich bevindt.

Ik heb hier sinds voorjaar 2016 regelmatig last van en daarvoor zelden. Aan de positie op de fiets is niet aangepast.

Ik zit op een Specialized Romin Evo zadel 155mm aangeschaft in 2014, welke destijds is aangemeten aan de hand van zitbot meting. Zadel zit er nu een dikke 15.000km op.

Iemand ervaring met soortgelijke klachten?
Tips om dit te verhelpen/verbeteren?
Kan wellicht een nieuw zadel verbetering geven?
Laatst gewijzigd door vincent75 op 29 mar 2017 09:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 29 mar 2017 09:06

Misschien zou je eens kunnen proberen om andere onderbroeken te dragen. Probeer een boxershort achtig iets. Verder heb ik zelf ook een keer een periode van zo iets last gehad. Ik me toen een tijdje lokaal gewassen met een betadine scrubb. Het ging over, of het daardoor kwam durf ik niet te zeggen, maar baat het niet dan schaad het niet. Ontstekingen zijn vaak de oorzaak van bacteriën die her en der aan de gang gaan. Als dat bij jou de oorzaak is dan zou de scrubb nog best eens een oplossing kunnen bieden.. Denk ik dan..
:winkthumb:

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 mar 2017 10:15

Google eens op haarnestcyste

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 29 mar 2017 11:30

gebruik je zitvlak creme?
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 29 mar 2017 11:39

Nee_Nee schreef:Google eens op haarnestcyste
Ja, is bekent bij mij. Besproken met huisarts en kan worden veroorzaakt door plaatselijke druk of wrijving. Daardoor kunnen de haren naar binnen groeien in plaats van naar buiten.
Heb niet de indruk gekregen dat lokaal scheren helpt. Heb zelfs het idee dat korte haren eerder ingroeien omdat ze stugger zijn.

Probleem blijft dus.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 29 mar 2017 11:49

MarcFaFo schreef:gebruik je zitvlak creme?
Yep, Futurum Natural Chamois Cream
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 29 mar 2017 12:50

Een zadel(stand) kan mede de reden van de klachten zijn. Zelf ook last van gehad; uiteindelijk bleek een ander zadel de oplossing. Mogelijk is jouw huidige zadel inmiddels wat doorgezakt, waardoor je (ongemerkt) een andere zitpositief hebt aangenomen?

Haren kort scheren zou ik wel doen, volledig afscheren niet.

Ook al Cavilon spray geprobeerd?

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 29 mar 2017 13:48

Heb hier ook last van. Soms iets meer, maar gelukkig laatste tijd minimaal. Heb nu een Selle San Marco Aspide zadel in smal. Al mijn dure Castelli broeken in de ban gedaan, en kleding besteld van La Passione. Dit helpt ook al veel. Een dure broek is niet altijd een goede broek. Ik gebruik een Chamois creme van Assos, en voor na het fietsen een herstellende zalf van Assos. Was na het fietsen de zitstreek met betadine scrub.
Ik heb wel vorig jaar een antibiotica kuur gekregen van de huisarts om het weg te krijgen, en daarna is het door genoemde maatregelen ook al langere tijd weg. Volgens mijn huisarts was het een soort kettingreactie waarbij de bacterien van het ene plekje het volgende plekje mede veroorzaakte. Ook een grote factor is idd strak ondergoed, veelal zittend beroep en dus een "slechte combi" van zadel en fietsbroek.
Succes in ieder geval.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 30 mar 2017 07:18

Dank voor de reacties. Ik ga eens een ander zadel monteren en gebruik maken van Betadine Scrub. Nu even een paar dagen rust, valt niet mee....
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 mar 2017 07:44

Sudo crème gebruiken, vooraf en achteraf.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 mar 2017 08:22

scottpch schreef:Sudo crème gebruiken, vooraf en achteraf.
Kijk uit dat je het niet te week maakt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 30 mar 2017 09:34

Ook al links en rechts gelezen dat met alle gesmeer de kans bestaat dat je juist de poriën dichtsmeert waardoor het verstopt raakt en kan ontsteken.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Plaats reactie