Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets - afmontering vragen

Remco83
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 dec 2016 21:09

Remco83 28 mar 2017 12:12

Dag allen,

Ik ben van plan om een nieuwe racefiets te komen en na vele overwegingen en afwegingen wil ik gaan voor de Sensa GiuliAero Matt&Orange. Deze lijkt prijs/kwaliteit technisch gezien het beste!

Ik twijfel daarbij echter nog tussen 2 zaken.

1. Full Ultegra of Full Ultegra Di2
Uiteraard is elektronisch schakelen de toekomst. Ik heb het nog nooit geprobeerd. Ik rijd nu met een oude Ultegra groep en achter schakelt deze soepel, groot blad soms iets vervelender, maar schakelt ook gewoon natuurlijk. Hoe groot is het verschil tussen mechanisch en elektrisch schakelen?! Waarom zou je 600 euro meer betalen hiervoor? Of waarom juist niet

Erg benieuwd naar jullie ervaringen om te helpen in mijn keuze. Je maakt hem immers maar 1x voor komende jaren


2. Wielset
Met de wielen bij de fiets kan je uiteraard niet racen.. dus een set koers wielen zou leuk zijn. Ik ben pas een beginnend fietser/triatleet dus wielen van duizenden euro's zijn overbodig, maar volgens mij zijn de eerste upgrades vaak het belangrijkste. Wat is een zekere keuze voor een goede wielset tot ongeveer 500 euro? Ik laat mij graag adviseren



Eventuele andere adviezen zijn ook welkom natuurlijk, heb het geld immers nog niet uitgegeven :P

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 mar 2017 12:22

Remco83 schreef: 1. Full Ultegra of Full Ultegra Di2
Uiteraard is elektronisch schakelen de toekomst. Ik heb het nog nooit geprobeerd. Ik rijd nu met een oude Ultegra groep en achter schakelt deze soepel, groot blad soms iets vervelender, maar schakelt ook gewoon natuurlijk. Hoe groot is het verschil tussen mechanisch en elektrisch schakelen?! Waarom zou je 600 euro meer betalen hiervoor? Of waarom juist niet

2. Wielset
Met de wielen bij de fiets kan je uiteraard niet racen.. dus een set koers wielen zou leuk zijn. Ik ben pas een beginnend fietser/triatleet dus wielen van duizenden euro's zijn overbodig, maar volgens mij zijn de eerste upgrades vaak het belangrijkste. Wat is een zekere keuze voor een goede wielset tot ongeveer 500 euro? Ik laat mij graag adviseren
1) De mechanische Ultegra schakelt en remt gewoon heel goed. Electronisch schakelt "anders", of dat 600 Euro waard is kan enkel jij bepalen. Als je de 600 Euro anders gewoon op de bank laat staan ga je er mogelijk minder plezier van hebben dan dat je er een Di2 van koopt. :)

2) Er staan op 2ehands/marktplaats heel dikwijls nieuwe of net niet nieuwe wielsets te koop binnen jouw budget. Fulcrum Zero om het bij alu wielen te houden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Remco83
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 dec 2016 21:09

Remco83 28 mar 2017 13:27

Haha op de bankrekening blijft het niet staan natuurlijk.. het is meer of ik er een jaartje vakantie voor wil skippen helaas.. uiteraard subjectief maar ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van anderen aangezien ik het zelf pas weet na de aanschaf en dan is het wellicht te laat!

Bedankt voor de wieltip, ik ga eens zoeken naar de fulcrum 0

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 28 mar 2017 14:07

Ik vind het heel gaaf schakelen. Erg trefzeker. Je hoeft geen rekening te houden met het automatisch bijstellen van de voorderailleur omdat het allemaal automatisch wordt geregeld.
Ook sync shift werkt. Dus Di2 bepaalt wanneer te schakelen, zowel voor als achter.

Ga je er 1 seconde harder door. NEEEEE helaas. Dus het blijft ook enigszins een gadget. Op mijn fiets zat het, maar ik zou de fiets er niet om hebben gekocht.

Wielen wel. Daar merk je wel het verschil. Dus als ik eenmaal 500 Euro had dan ging het bij mij zeker in de wielen. Als ik meerdere keren 500 Euro had dan zou het ook in andere dingen gaan, whatever het is. Of het nou een frame is of een Di2...

groeten,
Rob

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 mar 2017 14:15

[quote="Rob71"
Ook sync shift werkt. Dus Di2 bepaalt wanneer te schakelen, zowel voor als achter.
[/quote]


Hoe werkt dit dan, stel je een bepaalde trapfrequentie in, en de boel wordt verder geregeld? Zou je niet heel graag zelf willen bepalen wanneer er geschakeld wordt??

Misschien snap ik Di2 niet zo goed, maar ik dacht dat electrisch schakelen vooral het mechanische verving. Daarmee sneller, preciezer en met minder kracht te schakelen was. En dat er eventueel nog wat hippe features waren, zoals met welk knopje je wat voor schakelactie uitvoert en evt extra knopje makkelijk toe te voegen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 28 mar 2017 14:52

Ik ben ook wel benieuwd hoe dat zit met sync shifting. Stel nou dat je hem vastzet op 95 of 100 rpm, betekend dat dan ook wanneer je op de trappers gaat staan je nog steeds 100 rpm draaien moet?

'Electronisch schakelen is de toekomst' is natuurlijk niet waar. Voor mensen met een budget < €2.000,- zal dit zeker niet het geval zijn. Verder zou ik geen 3 weken (of 3 maanden of een jaar for that matter) in de bush-bush op vakantie willen met een Di2 systeem. Qua onderhoudbaarheid en beschikbaarheid van reserve onderdelen ben je (in sommige gevallen) beter af met een mechanische groep. Ik wil graag de risico's op een defect minimaliseren (dus ook geen vering etc.) en als er een defect is, dat ik dat ter plekke zelf op zou kunnen lossen. Een dode Di2 AD zoals hier van de week op het forum voorbij kwam is daar een mooi voorbeeld van, ook al is die kans klein.

Voor je zondagse rondje om de kerk spelen die issues totaal niet natuurlijk.

Overigens probeer ik geen discussie op te starten, just different horses for different courses. Mijn voorkeur zou eerder uitgaan naar een mechanische SRAM Red groep dan Ultegra Di2.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 mar 2017 14:56

Ik schakel liever mechanisch op een berg in Frankrijk dan elektrisch in de polder waar je iedere week al rijdt. Lekker voor mechanisch en die vakantie zeker niet skippen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 mar 2017 14:58

Zelfde vraag stel je gisteren in het Sensa forum wel in 1 dag de DI2 groep €100,- goedkoper ;)
Maar wil je koerswielen of gewoon hoge wielen?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 28 mar 2017 15:03

Remco83 schreef:Haha op de bankrekening blijft het niet staan natuurlijk.. het is meer of ik er een jaartje vakantie voor wil skippen helaas.. uiteraard subjectief maar ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van anderen aangezien ik het zelf pas weet na de aanschaf en dan is het wellicht te laat!

Bedankt voor de wieltip, ik ga eens zoeken naar de fulcrum 0
No-way dat ik een jaar vakantie zou skippen voor iets waarvan ik niet eens weet of het fijner schakelt, of hoe het nu eigenlijk precies werkt, en waar je je van af zou kunnen vragen of je er nu eigenlijk daadwerkelijk iets aan hebt (wat is de meerwaarde van DI2, zeker voor een beginnende fietser?)
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Remco83
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 dec 2016 21:09

Remco83 28 mar 2017 15:06

nijkie schreef:Zelfde vraag stel je gisteren in het Sensa forum wel in 1 dag de DI2 groep €100,- goedkoper ;)
Maar wil je koerswielen of gewoon hoge wielen?
Haha klopt, ik dacht, dat Sensa gedeelte wordt vast niet druk bezocht! Inmiddels erachter dat dealers 20% korting geven op de nieuwe Sensa's, wat het netto verschil iets kleiner maakt dan de 12.5% die ze eigenlijk mogen geven ;-)

Ik ben een beetje een leek, maar ik begreep dat de hoge wielen alleen voor koers zijn ivm grotere slijtage als je er ook mee traint wat een beetje zonde is van het geld... maar misschien sla ik hier de plank mis...

Ik wil met name hogere wielen voor in de koers in NL op het vlakke.. maar als je deze ook gewoon bij de training kunt gebruiken en je hoeft ze niet te wisselen, dan is dat natuurlijk perfect want ze zien er veel cooler uit!

Aangezien het een aero fiets is, zijn aero wielen wel prettig, na lezen over fulcrum 0 gaat het iig niet om aero wielen dus dat is wel een beetje jammer.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 mar 2017 15:22

Waarom zoveel geld uitgeven terwijl je geen flauw benul hebt waar het allemaal voor dient? Als je na gekkigheid niet meer weet wat je moet doen met je geld, oké. Maar jij moet een vakantie overslaan voor de aanschaf. Moet je nagaan als je in een koers je derailleur + wielen om zeep helpt bij een val. Wat moet je dan gaan skippen?
Campagnolo Ultra Dork

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 28 mar 2017 15:32

hoi
Ik ben ook wel benieuwd hoe dat zit met sync shifting. Stel nou dat je hem vastzet op 95 of 100 rpm, betekend dat dan ook wanneer je op de trappers gaat staan je nog steeds 100 rpm draaien moet?
Hoe werkt dit dan, stel je een bepaalde trapfrequentie in, en de boel wordt verder geregeld? Zou je niet heel graag zelf willen bepalen wanneer er geschakeld wordt??
Haha nee het wordt geen electrische fiets :) Nee als je licht wilt rijden dan schakel je normaliter dus voor klein en achter klein. Als je zwaarder wil gaan rijden ga je achter dus telkens een tandje afschakelen. Op een keer word de volgende overbrenging voor opschakelen naar grote blad en achter naar een groter blad, zoals je dat mechanisch ook zou doen. Dit doet de versnelling dan automatisch...

Ik heb het ook niet ingesteld hoor, maar het werkt wel. Zoals ik zei... Ik heb Di2 omdat het op mijn fiets zat die ik voor een mooi prijsje kon kopen. Maar anders zou ik het ook niet hebben gedaan. Mechanisch gaat er inderdaad lang niet uit.

Daarnaast klopt het dat er wat grappige dingen opzitten, zoals:
- als je de schakelknop inhoudt kun je instellen of hij 1, 2, 3 of alle versnellingen neemt.
- schakelsnelheid (afhankelijk van trapfrequentie) kun je instellen
- je kunt knoppen zelf instellen. Dus je kunt aan elke knop een commando toewijzen.

Allemaal gadgets, helemaal mee eens. Maar het rijdt toch wel fijn.


groeten,
Rob

Plaats reactie