Welke groep moet ik kiezen
Geachte mede fietsers, ik sta voor de moeilijke keuze om één nieuwe racefiets te gaan kopen, maar ik weet totaal nog niet welke groep ik ga kopen. Momenteel heb ik een 105 met een trippel, mijn grootste blad achter heeft 32 tandjes. Dit heb ik gedaan omdat ik elkaar de Marmotte fiets en merk dat ik ze bij de Alpe d' Huez toch wel nodig heb. Nu ga ik dus een nieuwe en goede fiets kopen, mijn budget is even net wat hoger dus ik kan wat kiezen. Moet er een " compact"op. Maar welke tand verhouding moet ik dan kiezen , dit weer met mijn Marmotte rit in gedachten. 11 speed?? Ik weet het niet, hopelijk krijg ik veel goede adviezen. Vriendelijke fiets groet Rene
Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld een Tiagra triple, waarbij je dezelfde verhoudingen houdt als je nu hebt. Je kan kijken of je je oude 105 kan overzetten naar een nieuw frame. Of, als je naar 11 speed wil, kijken naar een zogenaamde sub-compact of micro-compact crank (waarbij je dus een 48/32 of 46/30 als crank hebt). Dit is wel een stuk duurder, losse cranks zijn (zeker ten opzichte van hele groepen) erg duur.
Als je denkt dat 34/32 (4 tanden zwaarder dan de 30/32 van een triple) goed genoeg is, kan je daar voor gaan.
Maar wat is je huidige fiets? Wat zijn je wensen in een nieuwe fiets? Waar zit je aan te denken? Heb je een beetje ervaring met zelf sleutelen?
Als je denkt dat 34/32 (4 tanden zwaarder dan de 30/32 van een triple) goed genoeg is, kan je daar voor gaan.
Maar wat is je huidige fiets? Wat zijn je wensen in een nieuwe fiets? Waar zit je aan te denken? Heb je een beetje ervaring met zelf sleutelen?
Oh god daar gaan we weer, de eTap politie...
Mijn advies, koop gewoon wat je mooi vindt. Een 32 past tegenwoordig bijna overal op. Compact zeker doen, eigenlijk wordt ook weinig anders meer verkocht...
Mijn advies, koop gewoon wat je mooi vindt. Een 32 past tegenwoordig bijna overal op. Compact zeker doen, eigenlijk wordt ook weinig anders meer verkocht...
Als je een nieuwe fiets gaat aanschaffen, zou ik me in eerste instantie eens verdiepen in het budget dat je er aan wilt/kan/gaat spenderen.
Daarna eens kijken welke geometrie bij je past en dan met bovenstaande combinatie gaan zoeken naar de mogelijkheden.
OF ga je zelf iets opbouwen?
Als je nu een triple rijdt, ga ik ervan uit dat je voor 30 hebt en achter de door jou genoemde 32. Dat is overigens wel absurd licht.
Daarna eens kijken welke geometrie bij je past en dan met bovenstaande combinatie gaan zoeken naar de mogelijkheden.
OF ga je zelf iets opbouwen?
Als je nu een triple rijdt, ga ik ervan uit dat je voor 30 hebt en achter de door jou genoemde 32. Dat is overigens wel absurd licht.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Wat heeft God hier nu in hemelsnaam mee te maken.havana schreef:Oh god daar gaan we weer, de eTap politie...
...
Wat is in feite jouw echte probleem?
TS geeft aan wat wat budget te hebben en vraagt welke groep, daar campa record/super record geen 32 aankan en Shimano vind ik dan weer lelijk blijft er niet zoveel anders over

I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik heb geen probleem, ik constateer alleen dat jij zo ongeveer in ieder topic eTap aan het promoten bent. Inhoudelijk is dit nogal een onvolledig advies. Er zijn legio andere groepen die ook aan de eisen van de TS voldoen.
De nieuwe 105 of ultegra hebben beide een lange (GS) en een korte (SS) achterderailleur. De lange kan een cassette van 32 aan. Een compact (50/34) voor met een achterderailleur met lange kooi en een 32 cassette kom je overal mee boven.
Je kunt dit ook checken met de verzettentabel op de site van fiets http://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/
Je hoogste versnelling op je triple is 32 achter en 30 voor. Een compact met 32 achter en 34 voor kun je vergelijken met 28 achter en 30 voor op je triple. Je weet zelf wel of dit voldoende voor je is.
Je kunt dit ook checken met de verzettentabel op de site van fiets http://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/
Je hoogste versnelling op je triple is 32 achter en 30 voor. Een compact met 32 achter en 34 voor kun je vergelijken met 28 achter en 30 voor op je triple. Je weet zelf wel of dit voldoende voor je is.
o'7o
De vraag luidt: Welke groep moet ik kiezen. Lcsmet geeft de opdracht om Etap te kopen. Dat is gewoon de duidelijkheid waar TS om vraagthavana schreef:Ik heb geen probleem, ik constateer alleen dat jij zo ongeveer in ieder topic eTap aan het promoten bent. Inhoudelijk is dit nogal een onvolledig advies. Er zijn legio andere groepen die ook aan de eisen van de TS voldoen.

Campagnolo Ultra Dork
Als je nu die 32 nodig hebt op een triple, ga je toch last hebben met een compact.
Beter is dan om eender welke fiets met een compact te kiezen en een beetje budget over de te houden voor een 'super'-compact trapstel. Dit heeft een 48/32 (ipv een 50/34), als je dat dan combineert met een cassette die tot 32 gaat, heb je bijna dezelfde verhouding als met je triple.
Beter is dan om eender welke fiets met een compact te kiezen en een beetje budget over de te houden voor een 'super'-compact trapstel. Dit heeft een 48/32 (ipv een 50/34), als je dat dan combineert met een cassette die tot 32 gaat, heb je bijna dezelfde verhouding als met je triple.

- Lcsmet
- Forum-lid HC
Ik denk dat het ReneV allemaal niet zo heel erg boeit hoor.
STATISTIEKEN GEBRUIKER
Laatst bezocht:24 maart 2017 16:00
STATISTIEKEN GEBRUIKER
Laatst bezocht:24 maart 2017 16:00
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend