Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Emo vs ratio

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 mar 2017 23:50

Mensen die voortdurend nieuwe camera's kopen kunnen er meestal niks van, ik zie hier een mogelijke analogie met mensen die zich suf kopen aan fietsspullen.
Een legitieme hobby , maar ik heb er niks mee, het rijden is prioriteit 1.
Het is bij mij Campagnolo 9 spiet en dat blijft zo.
De "sweet spot" waarmee je alles kan en een minimum aan onzinnige kosten en problemen oplevert.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 25 mar 2017 01:21

Keezx schreef:Mensen die voortdurend nieuwe camera's kopen kunnen er meestal niks van, ik zie hier een mogelijke analogie met mensen die zich suf kopen aan fietsspullen.
Svp voor jezelf spreken, hier +/- 30 jaar ervaring, ook op film met midden formaat en rangefinder camera's.
Het gaat hier om de ratio factor; dat het met minder ook kan.
Wat serieuze hobbyisten met camera's doen, ongeacht de prijs ervan, is niet te vergelijken met de vakantiefoto's van tante Truus. ;)

En met de telefoon en wat nabewerking kan het ook, in dit geval dan de goedkoopste fiets die we in huis hebben.

Afbeelding

P.S. ik ben ook een Apple fan boy. Wanneer we hier Apple roepen, stort het hele huis in :mrgreen:
Geen emo maar ratio, omdat het op de lange termijn beter en goedkoper werkt. Een 7 jaar oude MBA draait nog als een zonnetje, probeer dat maar eens met een Windows laptop.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37947
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2017 04:10

Zal zeker niemand verbazen dat ik Nikon heb liggen thuis ipv canon?
Waarbij overigens de enige over the top lens de 70-200 f2.8 is, maar die is zooooo fijn.
Less is bore

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1541
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 25 mar 2017 07:36

Maken we echt rationele keuzes dan? Volgens mij worden vele beslissingen door de emotie ingegeven.
Wanneer je voor budget gaat doe je dat omdat het een goed gevoel geeft, blij bent dat je de beste goedkoopste deal hebt gevonden. Het enige is dat je prioriteit niet op mooi/duur ligt maar verschuift naar minder fraai/goedkoop.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16335
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 mar 2017 08:21

Keezx schreef:Mensen die voortdurend nieuwe camera's kopen kunnen er meestal niks van, ik zie hier een mogelijke analogie met mensen die zich suf kopen aan fietsspullen.
Een legitieme hobby , maar ik heb er niks mee, het rijden is prioriteit 1.
Het is bij mij Campagnolo 9 spiet en dat blijft zo.
De "sweet spot" waarmee je alles kan en een minimum aan onzinnige kosten en problemen oplevert.
Laat die mensen zich maar suf kopen, ik koop het tweedehands spul wel waar zij niet mee uit de voeten kunnen. Zo blijven alle hobby's een beetje betaalbaar. Vandaar dat die 12-40 2.8 lens nog niet binnen het bereik ligt. Die Sigma 17-70 C kocht ik voor 100 euro op de rommelmarkt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5936
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 mar 2017 08:49

pffff,.......al dat emo gedoe. We noemen iets 'emo' omdat een bepaald product duurder is en iets minder goed dan een ander merk. Maar omdat dat 'emo' product uit een land waar ook goede wielrenners vandaan komen, of omdat dat 'emo' product zo'n geinige reclame campagne heeft, of omdat dat 'emo' product zo'n aparte vormgeving heeft, of omdat,....... vul zelf maar in. We noemen dingen 'emo' vanwege iets wat aan het product gerelateerd is.

Ik zeg, fuck emo. Ik ga voor plezier aan mijn spullen. Ik fiets net zo lief met campa of shimano (ja, ik heb beide) en ik werk net zo lief met Apple als Dell (ja, ook allebei aanwezig hier). Dingen moeten gewoon prettig mee zijn om te werken. Het kan me echt weinig boeien welk merk het is of uit welk land het komt of hoe die filmacteur heet die er reclame voor maakt.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37947
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2017 09:28

@ernie: die 70-200 is hier ook 1e generatie. Werden 'massaal' gedumpt toen V2 kwam die net iets beter was icm FF sensoren.
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37947
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2017 09:52

@wiliertoerist: heb je die cropfactor van 2x nooit storend ervaren? Ik blijf juist vanwege de DOF en bokeh nog op mijn D7200 zitten (ff is te duur voor wat ik er mee doe).
Less is bore

Avado
Forum-lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 22 jul 2013 15:33
Locatie: Bommelerwaard

Avado 25 mar 2017 10:06

Het blijft voor mij altijd een balans tussen emo en ratio. Al moet ik zeggen, dat het wat vaker doorslaat naar emo :D
Ook hier de fotohobby naast het fietsen en Nikon en Apple fanboy. Waar heb ik dit meer gelezen?

@Daniel, ik heb je ook op het NCN forum gezien klopt dat?
M.vr.gr. André

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 25 mar 2017 10:45

@Daniel, persoonlijk geen last van. Wat zwaarder weegt is de compactere camera / objectieven combi. Nu MFT volwassen is geworden zijn er voldoende mooie objectieven voor handen. Goedkoper dan het FF spul en steeds vaker tweedehands te koop.

Geen 10 kg apparatuur meer in de schoudertas en ook geen D3s met 14-24 en 24-70mm op de vakantie's. Hoe mooi dat spul ook is, met minder kan het ook.
Het is maar een doosje en je zal daar zelf zoveel mogelijk uit moeten halen ;)

dario
Forum-lid
Berichten: 3848
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 25 mar 2017 11:15

Ik snap de beginvraag eigenlijk niet zo goed: een hobby is toch per definitie een emotionele aangelegenheid? Ook al maak je een (denk je toch) weloverwogen keuze op basis van (relatief) objectieve prijs- en kwaliteitscriteria, uiteindelijk koop je toch iets omdat je het leuk vindt en omdat je er zin in hebt, en niet uit noodzaak. Dus om dat dan te gaan rationaliseren is een beetje raar (afgezien van de butgettaire imperatieven, maar daar kies je zelf niet voor).
Bovendien lijkt die dichotomie me soms ook wat bij de haren getrokken: van Italiaanse fietsen wordt beweerd dat je ze koopt om emotionele redenen, terwijl de aankoop van een Duitse internetfiets een rationele keuze zou zijn. Terwijl je misschien net zo goed pakweg een Bianchi kan kopen omdat je vertrouwde fietsenmaker die heeft, zodat je weet dat je op een goede service kan rekenen. En omdat het gewoon ook puike fietsen zijn natuurlijk.

Wat ik wel ronduit idioot vind is dat in de fietstests van Fiets, bij de verschillende beoordelingscriteria, "imago" op de eerste plaats lijkt te komen. Naast het feit dat dit criterium er eigenlijk geen reet toe doet, is het ook volstrekt onzinnig: imago ligt immers in het oog van de waarnemer, dus als journalist hoef je je daar niet mee bezig te houden. Maar soit.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 25 mar 2017 11:35

Laatste alinea = +1
Heb het zelf al meerdere keren aangekaart, zonder succes overigens.
Ik herbereken het waarderingscijfer door het imago cijfer eruit te filteren en dan blijkt dat het eindresultaat nog dichter bij mekaar ligt.

Plaats reactie