Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Elemnt Bolt gps bike computer

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5930
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 okt 2023 16:55

Ja,....maar. waarom dan nu plots drie ritten achter elkaar? Daarvoor nul last.
Live fast; die young. mijn blog

Oude-Kamphuis
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 mei 2023 13:14
Locatie: Alkmaar

Oude-Kamphuis 10 okt 2023 17:09

Swedish Chef schreef: 26 sep 2023 22:23 Heb je in strava al eens de hoogte van de activiteit gecorrigeerd? Als ik dat op de laptop doe dan corrigeert hij het naar de juiste waarde. Het lijkt me dus een wahoo probleem.
Ja dat werkt inderdaad! Dank vor de tip!

r0g3r
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2023 10:15

r0g3r 10 okt 2023 19:49

Ik ben nu in Strava al m'n ritten aan het corrigeren op hoogte. Daar waar ik ook last van valse waardes begon te krijgen (honderden meters hoogte meer v.a. eind augustus), blijkt dat de ritten daarvóór door de Bolt v2 een stuk lager gemeten worden dan wat Strava corrigeert.. Kortom, het is 1 grote clusterfuck, welk device/website valt nu nog te vertrouwen voor het correcte getal?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5930
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 okt 2023 19:54

Sinds 27 september dit jaar is strava op hol geslagen. Elke rit zo'n 600 hoogtemeters teveel op 100 km. Ik heb een ticket aangemaakt bij wahoo. Hiervoor heb ik daar nooit last van gehad. En hun meeste recente software update heeft niks verholpen.
Live fast; die young. mijn blog

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 11 okt 2023 20:26

Ik pas altijd de hoogte aan op Strava.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Tuslareb
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2023 21:06

Tuslareb 29 nov 2023 09:35

Even een vraagje voor gebruikers van de Wahoo Elemnt Bolt V2:

Ik gebruik al 5 jaar de Bolt V1 en heb nu (Black Friday) een V2 gekocht. Wat mij opviel was hoe snel de batterij leeg loopt. Mijn oude Bolt doet iets minder dan 10% per uur, met navigatie en hartslag, vermogen, snelheid en di2 gekoppeld.

Gisteren een woon-werk rit gedaan. Gestart met 100 procent. Toen ik op mijn werk aankwam (na 1 uur en 10 minuten) stond de batterij op 75%. Toen ik 's-middags weer weg reed stond hij op 73%. Toen ik vervolgens thuis aankwam (dus weer 1 uur en 10 minuten later) stond hij nog steeds op 73%.

Herkent iemand dit? Het lijkt erop dat de batterij in het begin heel snel leeg loopt en dat het daarna heel erg stabiliseert of zelfs stopt? Of is dit een indicatie voor een probleem met de batterij?

Een belangrijke reden om de V2 te kopen is dat ik hoopte op een betere batterijduur in vergelijking met mijn 5 jaar oude V1. Ik wil namelijk ritten van 10 à 12 uur kunnen maken zonder dat ik een powerbank hoef mee te nemen. Maar als de V2 dat niet kan waarmaken, dan stuur ik hem terug.

Graag jullie ervaringen.

Gebruikersavatar
yorickdix
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 03 jun 2013 13:22

Gebruikersavatar yorickdix 29 nov 2023 12:37

dat herken ik in grote lijnen wel.
ik heb de v2 nu een maand of zo (daarvoor ook de v1)
in het begin loopt ie wat sneller leeg, en daarna minder snel, heb ik ook gezien.

denk ook dat ie het inmiddels al wat langer volhoudt, alsof de batterij even moet 'leren' of 'wennen'

ritten van 250km zijn geen probleem, en daar doe ik zeker langer dan 12 uur over

je kan het even aankijken en alsnog beroep doen op garantie als ie het niet goed doet

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5930
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 nov 2023 13:02

Ik heb al een paar jaar de V2 en ik herken het verhaal, maar niet zo extreem.

Bij mij is de eerst 8 % binnen het half uur al weg. Daarna loopt de batterij maar heel langzaam leeg. Ik heb de batterij nooit helemaal leeg laten lopen, dus over totale batterij duur kan ik niets zeggen. Maar mijn ervaring van een lange rit (5 uur) en de volgende dag weer 5 uur, zonder tussendoor op te laden, en dan heb je nog zo'n 40 % over. Ik koppel alleen een snelheidssensor en cadanssensor en soms ook de hf sensor. Ik heb echter niet de indruk dat meer sensoren de batterij rapper doen leeg trekken.
Live fast; die young. mijn blog

r0g3r
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2023 10:15

r0g3r 29 nov 2023 13:27

Tuslareb schreef: 29 nov 2023 09:35 Graag jullie ervaringen.
Soms sta ik wel eens in de startblokken maar kom ik er nét voor een rit bijv. achter dat de software geüpdate moet worden; na het opnieuw opstarten ben ik al vaak de eerste 5% kwijt dan.
Ook ik heb in het begin een tijd lang rondgereden met de verbazing hoe snel de batterij leegliep. Toen bleek dat de backlight kennelijk op 'altijd aan' stond. Als je altijd met mooi weer fietst in het licht, merk je niet eens echt goed dat dit aan staat, tenzij je door een tunnel fietst. Dus ik zou zeker even checken of je de backlight aan/uit hebt staan.

Tuslareb
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2023 21:06

Tuslareb 29 nov 2023 14:31

Ok, dank voor de reacties iedereen. Dan ga ik het nog maar even aankijken en vooral een wat langere rit proberen.

Update april 2024: aangezien de batterijproblemen aanhielden heb ik een beroep gedaan op de garantie. Na het meesturen van wat log files kreeg ik direct een nieuw exemplaar. Mijn nieuwe Bolt heeft een uitstekende batterijduur. Wel is het inderdaad zo dat de computer vrij snel leeg loopt van 100% naar bijvoorbeeld 92%. Daarna gaat het leeglopen echter zeer langzaam. De batterijduur is aanzienlijk beter dan de Bolt V1 (die weliswaar een aantal jaren oud was).

Wel is de GPS ontvangst van de V2 (bij beide exemplaren die ik heb gehad) aanzienlijk slechter dan bij de V1. Maar dat is weer een andere discussie.
Laatst gewijzigd door Tuslareb op 08 apr 2024 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

matthijsln
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 12 sep 2014 08:50

matthijsln 30 nov 2023 18:19

Het is ook wel eens zo dat de koude temperaturen een negatieve invloed hebben op de batterijduur. Heb er zelf met de Bolt v2 niet op gelet, heb eigenlijk altijd voldoende batterij. Had in de zomer bij m'n monstertocht van 16 uur misschien niet eens een powerbank nodig gehad. En met USB-C kan de Bolt ook snel opladen als je toch wat extra prik nodig hebt!

Gebruikersavatar
yorickdix
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 03 jun 2013 13:22

Gebruikersavatar yorickdix 04 dec 2023 09:04

van 't weekend deed de batterij het een stuk minder goed dan anders. nog 30% over na 140km, en dat was met temperaturen tussen -2 en 0.

Plaats reactie