Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Verlichting: hoe houd ik de accu goed

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 24 feb 2017 13:57

Nu de dagen weer langer worden zal ik mijn verlichting minder en op gegeven moment niet meer gebruiken.

Hoe houd ik de kwaliteit van de accu's in mijn verlichting zo goed mogelijk, helemaal leeg maken of juist regelmatig opladen?

Van beide lichtjes kan ik overigens niet zo snel vinden wat voor accu er in zt, maar het zijn allebei recente modellen (Lezyne macro 800XL en Garmin varia slim achterlicht) dus ik vermoed Li-ion.
Courir c'est mourir un peu

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 24 feb 2017 14:40

Ligt een beetje aan de accu die je gebruikt. Elke accu heeft een beperkte levensduur.

Doorgaans wordt geadviseerd om hem helemaal leeg te laten lopen en dan weer volledig te vullen. Elke dag een beetje is geen goed idee, daar worden accu's lui van. Dat betekent dat de levensduur verkort wordt, of dat je vreemde ontladingspatronen krijgt. Niet steeds een procentje minder tot 0, maar dan stort ie ineens helemaal in.

(RTM: Read the Manual)

camille27
Forum-lid

camille27 24 feb 2017 14:55

Li-ion nooit 100% ontladen. Dit geeft onherstelbare schade. Beste is 40-50% geladen wegleggen op een droge koele plek. Eventueel maandelijks controleren opdat de accu nooit helemaal ontlaad.

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 24 feb 2017 15:13

Lui worden is bij Li-ion accu's geen (praktisch) probleem meer. Gewoon vol opbergen en af en toe (1-2x per jaar) weer volladen.
LiPo accu's kunnen er juist helemaal niet tegen om leeg te raken. Deze kun je het beste elke paar weken (2 maand of zo) aan de lader hanger.
NiMH is dan weer wel gevoelig voor kleine beetjes bijladen, dus kun je het best af en toe leeg laten trekken door de lamp te laten branden en dan helemaal op te laden. Maar dan praat je vaak over oplaadbare penlites (AA of AAA).
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 feb 2017 18:09

camille27 schreef:Li-ion nooit 100% ontladen. Dit geeft onherstelbare schade. Beste is 40-50% geladen wegleggen op een droge koele plek. Eventueel maandelijks controleren opdat de accu nooit helemaal ontlaad.
Inderdaad zelfde geldt ook voor lipo's.

100% opladen is overigens ook niet het beste voor de accu's, maar nu eenmaal wel praktisch in het dagelijkse gebruik. Gebruik je een lamp voor woon-werk verkeer dan is de slijtage van de accu onoverkomelijk, na een paar honderd laad-ontlaad cyclussen begint de slijtage van de accu merkbaar te worden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie