Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

KOM Defender

Marxten
Forum-lid

Marxten 19 jan 2017 23:41

Ik gooi het bericht maar onder Fietscomputers want ik heb geen idee waar anders.

Een tijd terug zag ik ergens een bericht staan over KOM Defender. Sindsdien gebruik ik deze analysetool, die automatisch kijkt of waar je rijdt misschien ook 'verdacht' snelle KOMs gehaald worden. Deze krijg je 1x per week in de mail, je kan er dan naar kijken en eventueel een melding over maken.

Zelf gebruik ik het al een tijdje, maar soms kom ik nog ritten uit 2013 of 2014 tegen die een aantal KOMs pakken met een gemiddelde van 70+ in een 400 kilometer rit... Zit ik hier in zo'n afgelegen hoek van het land of kan het de gemiddelde fietser weinig schelen wie er 'valsspeelt'?
En zijn er ook anderen op het forum die hier gebruik van maken?

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 20 jan 2017 00:07

Mij interesseert dat hele KOM gebeuren me geen r*. En daar ben ik blij om, want naar verluidt levert dat hele gedoe een hoop stress op. KOM = King Of Mountain, niet King Of Boerenlandweggetje.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

Marxten
Forum-lid

Marxten 20 jan 2017 00:28

Ik vind het altijd wel interessant om te zien hoe ik het doe in vergelijking met anderen. Echte mountains hebben we hier niet, maar bijvoorbeeld de zevenheuvelenweg en de mookerheide zijn toch best leuk om te rijden.
Maar dan moet het ook wel vergelijkbaar zijn, iemand die met 60 gemiddeld de lokale brug doet kan ik niet meer serieus nemen.

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 20 jan 2017 07:13

Waarom niet met wind in de rug kom je een eind?
Maak joe woar

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 20 jan 2017 08:22

Als je wilt zien hoe je het doet in vergelijking met anderen, koop een vermogensmeter.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 20 jan 2017 09:53

Als je wilt zien hoe je het doet in vergelijking met anderen, ga wedstrijden rijden. Zijn de omstandigheden ook nog eens gelijk.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 20 jan 2017 10:08

@Marxten, met een beetje analyse kom je een heel eind. Vaak kun je gewoon zien dat die snelheden in de auto gemaakt zijn. Na een tocht de Garmin in de auto aan laten liggen.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 20 jan 2017 10:33

In GPX metingen kunnen hele rare uitschieters voorkomen. Dus als je een uitschieter hebt, met wind in de rug, je rijdt als kopman in een groep die erop uit is om jou aan de KOM te helpen, dan kun je hem zo maar eens pakken.

Wat mij betreft rotzooit iedereen maar raak. Als je de KOM wilt flessen en je daar gelukkig van wordt dan heb je mijn zegen. Achter de brommer en dan het Kopje van Bloemendaal op: ga je gang.

Als je wilt speuren naar lui die hun KOM geflikt hebben geldt het zelfde: ga je gang.

Wel denk ik dat een serieuze KOM waar geen vermogensgegevens en geen hartslagwaarden bij staan wel eens verdacht kan zijn.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 20 jan 2017 12:00

Laatst kwam iemand op Strava voorbij die ergens in Tirol de KOM op een klim pakte.. nummer 1 van 12000.. met een verbetering van tientallen seconden, bleek dat die thuis op de taxc zat met een ingeprogrammeerde route. Volgens mij heeft hij de KOM nog steeds op zijn naam. Verder ben ik zelf wel een beetje klaar met het KOM gebeuren. Op het vlakke is minimaal windkracht 6 in de rug nodig om te verbeteren. Niet dat de prestatie dan minder is want dat is nog steeds als een dolle trappen. Maar daarvoor ga ik niet speciaal op de fiets zitten.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 20 jan 2017 12:10

Marxten schreef:Ik vind het altijd wel interessant om te zien hoe ik het doe in vergelijking met anderen.
Dat is nu juist het hele punt. Het enige dat je vergelijkt is de stand op de ranglijst. Verder helemaal niks. Er zijn al heel wat voorbeelden voorbij gekomen van manieren om hoog op die ranglijst te komen. Ik kan er nog eentje aan toevoegen. Een van de weinige KOM's die ik in bezit heb is tot stand gekomen doordat mijn fietscomputer tijdelijk defect was. Daardoor heb ik een plaatselijke brug overgestoken in 6 seconden. Fietsend een volstrekt onmogelijke opdracht :lol: Ik koester die KOM, met name omdat het aangeeft wat een complete onzin zo'n lijst is.

Maar wie zijn tijd wil verdoen met uitzoeken hoe het allemaal zit met die lijstjes en wie eventueel gemanipuleerd heeft, veel succes ermee :winkthumb:
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 20 jan 2017 12:29

RVV schreef:........ bleek dat die thuis op de taxc zat met een ingeprogrammeerde route. Volgens mij heeft hij de KOM nog steeds op zijn naam.
Hij had uiteraard niet gerommeld met de instellingen van zijn fiets en zijn Taks

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 20 jan 2017 12:57

Laat ik het nou net een leuk spelletje vinden. Ik ben trots als een aap op mijn 13e plek van de 15000 op het kopje van Bloemendaal (eerlijk gereden ook nog eens :-P)
Ik heb een KOM over een stuk van ruim 20 km met een gemiddelde van ruim 48 km/u. Ook leuk. Dat ik deze gereden heb tijdens een snelle editie van Someren-Peer-Someren, in 2009, toen vrijwel niemand nog zijn GPS data bewaarde (en dat deze data per toeval in Strava kwam toen ik mijn device eens ging sync'en) interesseert me niets.
Als iemand op de stukken waar ik hoog sta vals speelt, dan krijgt 'ie een dikke "flag" van mij. Als ik geflagd wordt op een stuk waar mijn GPS kuren vertoont (heb wel eens een, onterechte, KOM gehad op de Nok in Schoorl op die manier), dan is dat meer dan terecht.
Het is toch een mooi spel? Als iemand vals speelt bij Risk word ik ook pissig!
Zeggen dat het je allemaal niks boeit mag van mij, maar laat iedereen dat lekker voor zichzelf bepalen.

@TS: samengevat: als het gaat om onterechte KOMs op een stuk waar ik ook hard mijn best doe, dan neem ik actie :twisted:

edit: typo
Laatst gewijzigd door 53x11 op 20 jan 2017 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie