Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinning als training

Belgje
Forum-lid

Belgje 19 jan 2017 13:11

Hallo,
Over 7 weken ga ik naar Zuid-Afrika en neem ik deel aan de fantastische Cape Town Cycle Tour! Een toer van 109km rond het peninsula.
Hier in België fiets ik regelmatig als het mooi weer is. Ik fiets op een koersfiets en fiets hier regelmatig tochtjes van 60-80km. Het gaat mij meer om het genieten dan presteren. De CTCT wil ik ook vooral doen voor de lol en het genieten en niet zozeer om een topprestatie neer te zetten.
Maar met het koude weer heb ik al een maand niet gefietst en de maanden daarvoor ook vrij weinig. Hoog tijd om mijn conditie op te krikken. Ik haat fitnessruimtes ik fiets het liefste buiten maar ik wil geen tocht van 109km doen zonder een beetje voorbereiding. Daaom overweeg ik voor t eerst om mij in te schrijven in een fitnessclub en te gaan spinnen. Hoeveel sessies heb ik zo nodig denjen jullie? Hoe vaak moet je dat doen om wat effect re hebben en wat conditie op te bouwen?
Andere tips of advies welkom!
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

GiantDefy1
Forum-lid

GiantDefy1 19 jan 2017 13:27

Om goed voor de dag te komen welke uitdaging je ook hebt, je moet ten aller tijden trainen. Dat betekent dat je voor je zelf geen smoesjes moet verzinnen, maar op die fiets gaan en kilometers maken. In de winter, voorjaar kan je toch ook gewoon genieten tijdens deze ritten?
Zoek wat vrienden of andere mensen met dezelfde passie en ga lekker rijden. Opbouwen van 60 km en elke keer 10 km erbij van mij part . Dit zal je gaan merken als je de Cape Town Cycle Tour rijdt. Je zal genieten en veel minder gaan afzien zoals je nu van plan bent om te gaan trainen.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 19 jan 2017 14:00

Ik zou zo veel mogelijk kilometers op de weg maken en alleen als het buiten lang (> 1week) onrijdbaar wordt binnen iets gaan doen.
110 km op geaccidenteerd terrein zal hoogstens 5 uur zijn en da's niet zo heel extreem, dat kan met goed eten & drinken al snel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 19 jan 2017 15:13

Alles wat je meer doet dan niets is pure winst.
Spinning is een hele goede manier in de winter om de benen eens goed aan het werk te zetten, en ga je zeker profijt van hebben.
Als je dan 1 keer per week een les spinning meepakt, en daarnaast echt nog 1 keer buiten gaat fietsen heb je een hele mooie trainingsarbeid per week, zonder dat dat te veel tijd kost.

Marxten
Forum-lid

Marxten 19 jan 2017 17:49

Als je regelmatig trainingsritjes van 60-80 kilometer hebt gemaakt vorig jaar dan moet de CTCT op inhoud ook wel lukken. Vorig jaar deed ik de ronde van Arnhem (iets minder geaccidenteerd terrein, maar toch 150 kilometer) na een winter waarin ik bijzonder weinig gedaan had en ik had niets eens de basis van regelmatig wat langere trainingsrondjes. Geen rare dingen gaan doen en het komt wel goed.

Waarbij opgemerkt mag worden dat bovenstaande commentaren nog steeds waarheid zijn.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 19 jan 2017 17:55

Een uurtje spinnen in de week zet geen zoden aan de dijk. Zoals hierboven al geschreven: waarschijnlijk red je het wel op basis van je conditie. "Op inhoud"

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 19 jan 2017 20:31

En wilskracht.
Maak joe woar

JoostG
Forum-lid

JoostG 19 jan 2017 21:26

@ Belgje, heb jij vorig jaar deze tocht al niet gereden? Volgens mij weet je al wat nodig is...

Of je pakt je goed in en gaat buiten rijden (geloof me er zijn er zat die het doen en allemaal overleven ze deze kou) of zet je fiets op een (simpele) fietstrainer en betreedt met wat simpele sensoren de wereld van Zwift.

In beide gevallen lekker trappen en je tijd op de fiets doorbrengen en je rijdt dat tochtje uit.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Belgje
Forum-lid

Belgje 19 jan 2017 23:05

Ik heb in 2015 ook meegedaan alleen werd toen de tour ingekort tot 47km wegens hevige branden op het mooiste stuk van de route. Vond ik zo jammer en Zuid-Afrika is ons zo goed bevallen dat we nog eens terug gaan ;-)
Die 47km (met ook wat klimmen tussen) was een makkie,, véél te snel voorbij, vooral ook door de geweldige sfeer die rond deze tour hangt, echt een feest.

Bij dit weer fietsen, ik heb het geprobeerd en ik kan er niet van genieten. Ik heb geleerd dat zo'n 7 - 8° graden voor mij het minimum is. Ik doe nu wel nog steeds mijn gewone dagelijkse verplaatsingen met de stadsfiets en ik vind het allesbehalve leuk. Ik had gedacht om zo'n 2 keer per week te gaan spinnen, een weekavond en eens in het weekend.
En hopen dat februari wat beter weer brengt?
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 19 jan 2017 23:09

Statischtisch is februari de koudste maand.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 20 jan 2017 10:04

@Belgje Waarom ga je dan niet gewoon spinnen? Slechter word je er toch niet van?

edwin01
Forum-lid

edwin01 20 jan 2017 10:19

Over deze tocht hoef je je niet zo vreselijk druk te maken. Omgeving en sfeer zijn fantastisch, het parcours is op zijn hoogst Zuid Limburg/ licht Ardennen-achtig. Er zitten twee "serieuze" klimmetjes in volgens mij: Chapman Road en Suikerbossie, nergens steil en allebei prima te doen op een lekkere versnelling.
Ikzelf reed dit rondje ruim 10 jaar geleden in ruim 3 uur. Toen was ik nog wel begin 40 en koerste ik nog regelmatig. Voor wat het waard is....
Ik heb daar de meest vreemde vogels zien rondrijden op de 110 km en die kwamen allemaal bij de streep. Lekker gaan rijden en genieten van de ambiance!

Plaats reactie