Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onregelmatig (en vooral storend) geluid (schijfrem?)

xonmultimedia
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 nov 2006 21:52

xonmultimedia 26 nov 2016 10:42

Hi folks,

Ik heb een Cube Attain gtc 2016 met schijfremmen. Ik heb (zoals waarschijnlijk vele van jullie) een ongelooflijke kolere hekel aan geluidjes, rateltjes, tikjes etc. Het enige geluid wat ik wil horen is mijn ketting die over mijn tandwielen rolt.

Nu rijdt mijn fiets prima en heb ik hem naar mijn eigen wensen afgesteld. Toch is er iets wat ik er niet uit krijg omdat ik simpelweg niet goed weet wat er precies gebeurt.

Als ik op mijn fiets zit (er staat dus spanning op het frame) dan hoor ik om de paar seconden een hoog aanlopend geluid van een paar miliseconde aan de achterkant van mijn fiets. Het komt niet bij elke wielomwenteling voor en is willekeurig. Het maakt hierbij niet uit of ik een bocht neem of niet en komt ook gewoon voor bij rechte stukken.

Doordat het een hoog geluid is heb ik mijn aandacht direct op mijn schijfrem achter gericht en vooral gekeken of de klauwen niet te strak stonden maar dat is het punt niet. Verder de schijf en remmen gecontroleerd en schoongemaakt maar ook dit lijkt niet uit te maken. Met de fiets in de standaard is het niet te reproduceren en is ie geruisloos.

Wat zie ik over het hoofd en kan ik nog proberen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 nov 2016 18:42

Schroef de remklauw eens ietsjes los en ga dan een klein stukje fietsen. (Voorzichtig met je andere rem remmen). Wellicht is de schijf niet goed gecentreerd. Is de schijf helemaal recht?

Peter2364
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 apr 2015 07:24

Peter2364 26 nov 2016 18:48

Belangrijk is om te bepalen of je achterschijfremblokken of klauw het geluid wel degelijk veroorzaken: 2 suggesties: als je het geluid hoort verder blijven fietsen en je achterrem lichtjes bedienen: als het geluid dan verdwijnt zijn het volgens mij je achterremblokken/klauw/schijf. 2de optie is om in een veilige omgeving zonder de achterremblokken een kort testritje te maken (en uiteraard de achterrem niet gebruiken). Geen geluid: oorzaak ligt dan bij je achterremblokken. Het geluid dat je omschrijft kan ik niet thuisbrengen maar met bovenstaande werkwijze kan je toch al iets uitsluiten dan wel verder op zoek gaan.

xonmultimedia
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 nov 2006 21:52

xonmultimedia 26 nov 2016 20:33

Dank...

Kan je een schijfrem "even" openzetten dan? Naar mijn weten kom je dan direct in het gebied oliedruk toch? (zo ben ik het gewend van mijn MTB). Of is er een makkelijkere manier om schijfremmen te stellen zonder aan de oliedruk te rommelen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38299
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 nov 2016 20:49

Gewoon ff remblokjes eruit halen en stukje rijden (niet remmen!!). Is het dan geluidsloos, dan weet je waar je het zoeken moet.
Alle andere dingen is moeilijk doen om het moeilijk doen.
Less is bore

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 26 nov 2016 20:56

daniel1975 schreef:Gewoon ff remblokjes eruit halen en stukje rijden (niet remmen!!). Is het dan geluidsloos, dan weet je waar je het zoeken moet.
Alle andere dingen is moeilijk doen om het moeilijk doen.
Maar rijden zonder blokken en NIET remmen gaat natuurlijk fout.
Per gewoonte ga je WEL remmen en druk je de pistons/zuigers er uit.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38299
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 nov 2016 21:02

Das gewoon koppie erbij houden. En als je 1-2x remt liggen je zuigers er nog niet uit hoor. Je hoeft maar 2x goed aan te zetten, dan weet je al of er wel of geen geluid is.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16421
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 nov 2016 22:19

Misschien is het ook een lager van het wiel. Ik heb ook eens een wiel gehad dat af fabriek met te weinig vet geleverd was. Het leek een beetje op het fluiten van een Kanarie. Maar eerst de schijfrem uittesten lijkt mij het handigste.
Campagnolo Ultra Dork

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 nov 2016 10:12

Zorro schreef:
daniel1975 schreef:Gewoon ff remblokjes eruit halen en stukje rijden (niet remmen!!). Is het dan geluidsloos, dan weet je waar je het zoeken moet.
Alle andere dingen is moeilijk doen om het moeilijk doen.
Maar rijden zonder blokken en NIET remmen gaat natuurlijk fout.
Per gewoonte ga je WEL remmen en druk je de pistons/zuigers er uit.
Als je je beperkt tot een rem en de andere laat zitten, is er niets aan de hand. Even je koppie erbij houden. Een rondje voor de voordeur moet genoeg zijn.

tilion
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mei 2010 12:16

tilion 27 nov 2016 21:23

Benieuwd wat je als oorzaak ontdekt. Ik heb volgens mij hetzelfde. Maar bij een Cube agree. Ik heb ook het idee dat de rem schaart onder belasting. Al heb ik soms het idee dat het meer is na remmen met de achterrem.

xonmultimedia
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 nov 2006 21:52

xonmultimedia 27 nov 2016 21:36

Allen..dank voor de reacties. Helaas pas volgend weekend om uit te testen. Wat ik wel al de afgelopen weken heb geprobeerd is heel licht mijn remmen inknijpen en kijken of op dat moment het geluid meer werd. Dit was vreemd genoeg niet het geval. Hier hoorde je (ook al is het zacht) het normale "slijpen" van de remmen.

Het onregelmatige geluid is meer een hoger geluid.

Ondanks ik gister tijdens een kort rondje muziek op had (om het geluid niet te horen :-)) heb ik aan het einde van het rondje even geluisterd. Vreemd genoeg was het minder dan vorige keren te horen zonder enige vorm van aanpassing aan de fiets. Dat zou betekenen dat de kou er iets mee te maken zou kunnen hebben (het was een graaf of 5)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38299
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 nov 2016 07:42

Als de schijf minimaal langs een remblok kan gaan krijg je een heel hoog zingend geluid. Zodra hij er steviger langs gaat wordt het een zachter meer slepend geluid.
Less is bore

Plaats reactie